30 мая 2023 г., 11:22

Оправданата блудница 

  Эссе » Другие
452 5 7
1 мин за четене

Изследването на пасажи от Библията, които се отнасят до конкретни личности, е един от начините да опознаем Божието Слово в дълбочина. Отправянето на концентриран поглед върху живота на герои от Писанието ни помага да вземем пример от някои хора или да се предпазим от грешките, които други са допускали в житейския си път.

 

Има обаче една личност, която рядко попада във фокуса на нашето внимание, защото не е лесно разпознаваем герой, войн, цар или пророк, а само една отхвърлена от обществото блудница. По-внимателен поглед обаче ще ни разкрие, че независимо от незавидния ѝ обществен статут тя е някой, от когото можем да научим един основен, жизненоважен урок, а именно – да свържем вярата си с адекватни дела, които в крайна сметка са свидетелството за нашето оправдание.

 

Става дума за блудницата Раав. За нея четем и в Стария, и в Новия Завет, като името ѝ е споменато не къде да е, а в книгата Евреи, 11 глава – тоест в този отрязък от Писанието, в който се посочват хората, чиято вяра е пример за подражание.

 

Колкото повече вникваме в личността и мотивите, движещи Раав, толкова повече разбираме, че Бог не може да бъде поставен в рамка. Той често избира презрените и незначителни хора, за да изяви Своето величие. Поставя ни в ситуации, среща ни с хора и ни изправя пред трудни избори, за да осъзнаем, че не нашите тесни религиозни кутийки, а Неговата истина е източникът на свобода за нас.

 

Ако сравним блудницата с религиозните фарисеи, живели по времето на Исус, ще видим един интересен факт. Блудницата Раав в крайна сметка изпреварва религиозните фарисеи в постигането на основната цел в човешкия живот – спасението на душата. Нейната вяра се свърза с правилните дела и така тя намери оправдание пред Бога, докато религиозните водачи, вкопали се в собствената си себеправедност, не разпознаха Исус – Източника на праведността. А Той бе пред очите им.

 

Блудницата бе оправдана не защото бе блудница – Божият морал е чистота и святост. Блудницата бе оправдана не защото бе жена и поради това по-превъзходна, както ни внушават феминистките доктрини – Божият ред е непроменяем. Блудницата бе оправдана, защото повярва в Бога и извърши дела, с които доказа, че вярата ѝ е жива.

© Явор Костов Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Интересно и полужително есе. Разсъжденията ти са изключителни. Благодаря ти, че сподели с нас
  • Поздрави за есето, smelo_sarce (Явор Костов)!
  • Доколкото е вярно и Мария-Магдалена е била блудница, но Исус Христос й помага да осъзнае и осъществява чрез Вярата Божията милост и любов.
  • Блудникът по определение не може да обича, затова не може да бъде верен и всеотдаен на един човек. Истинската Любов е всеотдайност, оттам следва и вярност и всичко останало. Например - никой нормален човек не би и помислил да смени родителите си или децата си с чужди. А мъжа или жената може. Това значи липса на обич!
  • Смисъла на думата ''блуд'', произлиза от ''блуждая''. В буквалния смисъл - човек, който няма здрава връзка с един партньор, а блуждае (сменя ги) и не може да се установи на едно място. Има също и духовен блуд - когато липсва твърда вяра в Небесния наш Отец, а възприема де-каквото му хареса от всякакви религиозни учения и си създава ''своя'' собствена вяра. Това се нарича и ''синкретизъм''. В днешно време е особено характерно за ''вярващите''.
  • Не разбирам защо наричате блудниците "презрени", че и на всичкото отгоре - "незначителни". Мога да ви дам хиляди примери за блудници, които са уважавани и влиятелни. Наистина хиляди, повярвайте ми. Последната, която ми хрумва, е свързана с един парапет....
  • „Блудницата бе оправдана не защото бе блудница – Божият морал е чистота и святост. Блудницата бе оправдана не защото бе жена и поради това по-превъзходна, както ни внушават феминистките доктрини – Божият ред е непроменяем. Блудницата бе оправдана, защото повярва в Бога и извърши дела, с които доказа, че вярата ѝ е жива."
    При всеки прочит откривам нещо ново. Благодаря, Явор.
Предложения
: ??:??