6 мая 2009 г., 14:26

Правото на избор 

  Эссе » Личные
9555 0 11
2 мин за четене

Спомням си преди време, когато бях в гимназията, по философия ни дадоха списък с ценности и ние трябваше да ги номерираме по важност за нас. В списъка имаше „любов”, „приятелство”, „свобода” и т.н. Искам да уточня, че здравето не беше в списъка, защото, колкото и банално да звучи, то е най- важното. Разбира се като повечето си връстници първоначално си помислих, че любовта и приятелството са на първите места – какво би бил животът ни без любов, без приятели? Дори не бях обърнала внимание, че в списъка има „свобода”. Но се замислих повече. За каква свобода ставаше въпрос? Физическата свобода; свободата на ума; свободата на чувствата; свободата да избираме...? Което и да беше,  осъзнах, че без Свободата нямаше да има любов, приятелство или каквото и да е. Нали свободата ни дава правото да обичаме, да избираме хората, с които да общуваме; да мислим за определено нещо, по определен начин. Промених класацията си. Свободата беше на първо място.

Завърших гимназия и трябваше да избера накъде да продължа. Имах свободата да го направя. Но не беше лесно. Тогава си зададох доста въпроси: Готови ли сме за свободата? Имаме ли сили и кураж да бъдем свободни? Нямаше ли да е по- лесно ако имахме само една възможност и да не се чудим после дали сме сгрешили и какво би станало ако...? Да, знам, че звучи странно, но колко пъти сме били пред дилема? Било то за път в живота като напр. В кой университет да уча или да изляза ли с Ники, да речем, вместо с Жоро?

И когато става въпрос за чувства, също имаме избор – може да изберем да се ядосаме или да приемем нещо с усмивка; да простим или да се натоварим с отрицателни мисли дори да отмъщение; да кажем нещо, което ще нарани човека до нас или да не го казваме и т.н. Непрекъснато се сблъскваме с подобни неща. И понякога се чудим нямаше ли да е по- лесно да имахме само една възможност и да си спестим доста главоболия.

Да, не е лесно да избираме, особено като не знаем последствията. Но има една приказка „ако е лесно, не е интересно”. А всички искаме животът ни да е интересен и явно това е в наши ръце. Имаме право на избор! Всички имаме това право! Това  може би е най-човешкото право и задължение – правото на избор!

И след толкова въпроси и дилеми Свободата все още е на първо място в моята класация!

© Мария Петрова-Йордано Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Свободната воля е дар! Може да се използва за пагубни цели, но може и да творим добро. Човекът е творец... по образ и подобие на своя Създател. Темата наистина е обширна. Поздрави!
  • Диана, Любо, Дими, Дими, Нели, Идън, благодаря за споделените мнения. Темата не е изчерпана! Поздрави!
  • Искам да отбележа, че свободата и отговорността са двете лица на една и съща монета, а отговорността е за отговорните. Когато друг спре да ни оганичава, започваме сами да го правим. Както в работата - не е лесно да си подчинен, но не е лесно и да си шеф.
    Освен това много хора бъркат свободата и слободията. Свободата е доста абстрактно.... и опасно понятие.
  • Да, ама най-трудно е да свалиш конските капаци на предразсъдъците..
  • Много от решенията, които и сега вземам са грешни,но въпреки това и в моята класация Свободата е на първо място.Хора, които не използват правото си на избор са обречени...Темата за свободният избор -правилен или не, може да се дискутира от много страни. Поздравления за добрия избор да пишеш прекрасни есета. Дими
  • Аз бих те посъветвал да излезеш и с двамата. Е, но пак ще дойде време, когато трябва да имаш свободата да избереш единия. Защото ако бъдеш и с двамата, ти ще им отнемеш свободата да те изберат пък теб. Когато разберат, че не са единствени.
    Свободата, това са много неща, от които се нуждаем.
    Нека да сме свободни да живеем така, че да усетим тази радост, която тя ни дава!
  • В правото на избор е щастието и проклятието на човека! Философията на Фрост е утешителна, но на практика, човек по-често се пита, дали няма да съм по-добре някъде другаде, а не тук където съм? Поздравления за нравствените търсения!
  • Нели, ние можем да полетим ако повярваме и искаме, а можем и да пълзим и да си слагаме граници. Благодаря за мнението! Поздрави!
    Вилдан, съгласна съм. И да имаш кураж да си свободен! Благодаря за мнението! Поздрави!
    Пр Най, ако повече хора разберат най- после, че има разлика, може и да тръгнат нещата към подобряване! Благодаря за мнението! Поздрави!
    Миа, а кой не е роб на нещо? Според наблюденията ми на този етап всички трябва да се стремим към свободата. А съвършенството- какво е съвършенство? Благодаря за мнението! Поздрави!
  • Разликата между свобода и свободия ...
  • За да си свободен, трябва да си характер, да отстояваш идеалите си и да не правиш компромиси със съвестта си... Поздрав, Мария!
  • Свободата! Можем да говорим за нея до зори..Искам да споделя само един личен аспект на наблюдение: Свободният избор, моделът , който сме избрали е най- мощната спирачка във вижданията ни, в мотивацията, в поведението ни.. И тъй като все нищим проблемите на избора в любовта и в живота, всъщност да си припомним онази мисъл на Фрост , че ние всъщност сме там, където бихме искали да сме, и правим точно това , което бихме искали да правим , всъщност иначе бихме били на друго място , правейки нещо съвсем друго... Весели празници !! И да си пожелаем повече свобода , приятели !!
Предложения
: ??:??