Спомням си преди време, когато бях в гимназията, по философия ни дадоха списък с ценности и ние трябваше да ги номерираме по важност за нас. В списъка имаше „любов”, „приятелство”, „свобода” и т.н. Искам да уточня, че здравето не беше в списъка, защото, колкото и банално да звучи, то е най- важното. Разбира се като повечето си връстници първоначално си помислих, че любовта и приятелството са на първите места – какво би бил животът ни без любов, без приятели? Дори не бях обърнала внимание, че в списъка има „свобода”. Но се замислих повече. За каква свобода ставаше въпрос? Физическата свобода; свободата на ума; свободата на чувствата; свободата да избираме...? Което и да беше, осъзнах, че без Свободата нямаше да има любов, приятелство или каквото и да е. Нали свободата ни дава правото да обичаме, да избираме хората, с които да общуваме; да мислим за определено нещо, по определен начин. Промених класацията си. Свободата беше на първо място.
Завърших гимназия и трябваше да избера накъде да продължа. Имах свободата да го направя. Но не беше лесно. Тогава си зададох доста въпроси: Готови ли сме за свободата? Имаме ли сили и кураж да бъдем свободни? Нямаше ли да е по- лесно ако имахме само една възможност и да не се чудим после дали сме сгрешили и какво би станало ако...? Да, знам, че звучи странно, но колко пъти сме били пред дилема? Било то за път в живота като напр. В кой университет да уча или да изляза ли с Ники, да речем, вместо с Жоро?
И когато става въпрос за чувства, също имаме избор – може да изберем да се ядосаме или да приемем нещо с усмивка; да простим или да се натоварим с отрицателни мисли дори да отмъщение; да кажем нещо, което ще нарани човека до нас или да не го казваме и т.н. Непрекъснато се сблъскваме с подобни неща. И понякога се чудим нямаше ли да е по- лесно да имахме само една възможност и да си спестим доста главоболия.
Да, не е лесно да избираме, особено като не знаем последствията. Но има една приказка „ако е лесно, не е интересно”. А всички искаме животът ни да е интересен и явно това е в наши ръце. Имаме право на избор! Всички имаме това право! Това може би е най-човешкото право и задължение – правото на избор!
И след толкова въпроси и дилеми Свободата все още е на първо място в моята класация!
© Мария Петрова-Йордано Всички права запазени