29 февр. 2016 г., 11:51  

Психологическият терорист - реален и разпознаваем! 

  Эссе
1530 2 38
4 мин за четене

      Тероризмът е явление, което днес застрашава устоите на цялата цивилизация. След 11 септември 2001г. той демонстрира едно ново - чудовищно лице - на глобална заплаха за цели държави и дори за цялата планета. Днес /особено след събитията в Украйна/ никой не би се учудил и от най-мащабна негова изява - като например прилагане на биологично, химическо, ядрено и всякакъв друг вид, мислимо или немислимо, оръжие, върху огромни територии. Може смело да се каже, че психически вече сме подготвени, дори и за това. Неотдавна тероризмът показа грозното си лице и в Париж, но най-тревожното е, че терористичната дейност има вече своята Тортуга, както пиратите навремето я имаха, и тя се нарича Ислямска Държава /с абревиатура: ИД/.

Можем само да гадаем относно причините за бързото и мащабно развитие на тероризма в световен план. Може би той е отговор на процеса на глобализацията на съвременния свят. Ако този процес наречем условно - центростремителен, то тероризмът се явява неговия центробежен антипод и реакция. И отново опираме до бинарния модел и знаменитата даоска ин-ян монада.  В случая ян е съотносимо към глобализацията и космополитизма, а ин към тероризма и национализма. В настоящия материал, обаче, аз няма да се задълбочавам повече около този войнстващ вид тероризъм, един неочакван, парадоксален и пророчески аспект на който демонстрира знаменитият филм на режисьора Тери Гилиъм "Бразилия" /1986г./. В този филм тероризмът беше буквално произведен от самата глобализирана държава, за да се прикрият собствените й терористични методи на управление. Виждаме, че нещо подобно сега се случва и на световния подиум. В това есе аз искам да спра вниманието ви и да акцентирам върху един друг вид тероризъм, който ще нарека психологически. Може би именно този вид тероризъм позволява да се набират достатъчно много последователи и войници за онзи - външния тероризъм. Но какво представлява психологическият тероризъм, ще ме попитате справедливо вие? Моят отговор е прост. Вие сте го наблюдавали достатъчен брой пъти в своето ежедневие. Но може би не сте си дали сметка в пълна мяра за него и не сте го обособили като отделен феномен, заслужаващ това име. Ала той съществува - нагъл и безпардонен, готов непрестанно да ви пресира, да ви наранява душевно и дори да ви прогони от любимите места, които обитавате. Психологическият терорист е човек, който не търпи инакомислие. Той има собствени възгледи по всички въпроси, които възгледи счита за последна инстанция на истината. Най-често тези възгледи са тесногръди и отвратително примитивни, но той безкомпромисно се опитва да ги наложи на околния свят. Естествено до размерите, които този свят му отпусне. Много често психологическият терорист счита себе си за представител на Бог, който го е натоварил с мисия на тази земя. Смята се за обладаващ непогрешима интуиция. Всички други същества в неговото разбиране следва да му отстъпват, да ръкопляскат на възгледите му и да ги приемат безпрекословно. Ако не постъпват така, той при най-малка налична власт над тях ги смазва и е готов безмилостно да ги унищожи, даже физически. Дори и в отделни случаи психологическият терорист да се окаже кохерентен с истината, ние нямаме морално право да го оставяме да се развихря, защото хора като него, взети в тяхната общност, унищожават най-ценната придобивка на една демокрация - плурализма. Психологическият терорист, като явление, съществува от най-дълбока древност и продължава да съществува и в наши дни. Защото той е генетично конституиран, вероятно от специален ген, все още неоткрит от съвременната генетика. Този ген, предполагам, е наличен у всеки психологически терорист. Тези терористи ще съществуват и в бъдеще, докато науката не открие този ген и не го "обезвреди".  Психологическият терорист е готов с охота да бъде палач, да участва в гоненията на светата инквизиция, да разстрелва без съд и присъда, да участва в т.нар. народен съд, или в т.нар. другарски съдилища на комунизма. Напрегнете леко паметта си и ще си спомните веднага, че сте го срещали в семейството, сред приятелите си, на работното си място и във всякакви форуми. Вгледайте се дори и в сайтовете. Ако бъдем откровени пред себе си, ние веднага ще разпознаем психологическите терористи в сайтове, където членуваме. Те не стоят бездейни, а непрестанно заклеймяват чуждото творчесто, когато то не е в унисон с тесногръдите им разбирания. Те са готови да изобретят всякакви стени - на позора, на срама, но никога не са готови да заемат място на тези стени, а разпъват единствено другите на кръстовете, които побиват, за назидание. За такива примитиви Христос казваше, че виждат сламката в чуждото око, но гредата в своето не виждат. Подобни хора обикновено нямат културата и интелектуалното ниво, за да бъдат съдници на другите в дадена област. Те дори нямат регистрирани успехи в тази област, които да обективират някакви техни заслуги, даващи им частично моралното право да тероризират и квалифицират останалите. Не са чели достатъчно книги, а и нямат интелект, за да осмислят прочетеното на ниво, което би ги облагородило и култивирало стойностно. Те живеят свой махленски живот по форуми и съмнителни писти за изява, като ФБ например, където сеят измамни клюки и се опитват да въдворят интриги по отношение на набелязани от тях лица. Техният девиз винаги е бил, е и ще бъде - "целта оправдава средствата"! Но тяхната цел - целта да се разправят с инакомислещите и да ги смажат. И докато сме възпитани, тихи и кротки, ще бъдем тяхна жертва, а те наши палачи, заобградени от свити техноподобни. 

© Младен Мисана Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Благодаря, прати ми отговора на лични. Чакам.
    А темата хич не е деликатна.
    Нещата са много интересни, отговора е еднозначен...
    Друга бе целта ми. Тука всички се оливат в приказки и т.н., но когато трябва да вземат позиция се изпокриват по дупките си. Забавно ми е.
    Как, Мисане да нарека такива душички?
    Ти, обаче ме разочарова ТОТАЛНО. Щял си да проучваш темата! Какво има да проучваш? Отговора е ясен - НЕ, НЕ и НЕ!
  • Ако това ще ти донесе частично удовлетворение, Порчев, ще се запозная по-подробно фактологично с поставения от теб въпрос. Засега не поемам, обаче, ангажимент да му отговарям публично, тъй като темата е деликатна.
  • Благодаря, ще се въздържа. И ти и останалите коментирали тук игнорирахте въпроса ми.
    Мисане, опитай поне ти да отговориш.
  • След като толкова ясно осъзнаваш необходимостта и възможността за написване на една "трета част" на това есе, Порчев и дори си набелязал насоките за евентулното му продължение, ти предлагам да седнеш и да го напишеш, оформяйки го, разбира се, като ново и напълно самостоятелно твое есе. Аз също ще те подкрепя за успешното реализиране на подобна дейност.
  • Мисане, искам и аз да те подкрепя за това есе, но най-напред ще поднеса поздравите си за 8-ми март.
    Напълно съм съгласен с написаното от теб в есето, но ще се въздържа от суперлативите, които безусловно заслужаваш, както и от холивудските звезди за да не ни упрекнат в сговор. Ще си позволя само да отбележа, че есето ти е много хубаво и в първата си и във втората си част и заслужава трета част. Помисли си, например за други варианти тероризъм, които са убегнали от погледа на изследователите и са оставили ниша, която може да запълниш без да влизаш в излишни спорове с този и онзи.. Например сексуалният тероризъм, расовият тероризъм, Тероризмът в модата... има и други неща, с елементи на тероризъм. Потърси!
    Ииии ... без да влагам подтекст искам да попитам аудиторията от коментирали тук, под творбата ти и най-вече теб като навлязъл по-навътре в темата вярно ли е твърдението на някои политици, че Ботев е първият български терорист и ако да, то какъв?
    Поздравявам всички, най-вече дамите
  • Благодаря за вниманието, Ана! Трогнат съм. Честит 8-ми март в аванс!
  • Много хубаво есе. Можеш да продължиш да пишеш нещо като продължение на есето, сигурна съм, че и то ще ми допадне! Искрени поздрави!
  • Благодаря ти за подкрепата на идеите в това есе чрез оценка, Цеца! Имай весели празници!
  • Благодаря ти за подкрепата на идеите на това есе, Калиа! Всъщност, една от причините да стигна до обобщенията, предложени и формулирани в него, е и позорният натиск на който си подложена от определени лица в този сайт.
  • Благодаря ти, Анастасия! Разбрах те в смисъла: "Всяко зло за добро".
    От мен много хубава вечер!
  • Благодаря ти за подкрепата на идеите на това есе, Василе!
  • Във втората част на есето съм въвел, чрез имплицитна дефиниция, понятието "психологически терорист" /респ. "психологически тероризъм"/. Такъв термин, доколкото ми е известно, досега не е въвеждан. На практика той спада към подразделенията на т.нар. "квази-тероризъм". Явлението обозначено от мен като "психологически тероризъм" е обективно съществуващо и заслужава разглеждане. Частично съм го онагледил с проявленията му в сайт Откровения. Радвам се, че си почитател на девиза:"Обичам истината и дамите, но дамите са ми по-скъпи." И аз понякога съм жертва на този девиз и като мъж те разбирам отлично. Ала добре е все пак да се подбират дамите, явяващи се изключения. Не мислиш ли?
  • Честита Баба Марта, Иване! Да ти носи здраве и логика! Положил си много труд - цели два обширни коментара по повод скромното ми есе и съм длъжен, от съображения за коректност, да ти отговоря. Започвам с цитат от Уикипедия: "Тероризъм (от латински: terror – страх) е понятие без приета международна дефиниция." Още оттук следва, че терорист е всеки, който с методите си на действие всява систематично страх и ужас в околните. И това е най-общата постановка на въпроса. В първата и по-голяма част от есето си съм се занимавал с т.нар. от мен външен тероризъм. Дал съм неща, които досега не съм срещал изложени другаде. Двете реципрочно насочени стрели - глобализъм и тероризъм, представени като центростремителност и центробежност, с цел уравновесяване. Връзката им с даоската "ин-ян" монада. Мисля, че тази част от есето ми не е безинтересна на фона на глобалните процеси и световния тероризъм.
  • Права си, Ваня - Сириус тук е особено важен, но като помощник в земните ни дела!
  • Благодаря ти за включването, Исмаиле! Даваш своя морален вот. Това поне може да направи всеки, който е бил потърпевш от феномена визиран в това есе. Моят съвет е: за в бъдеще не се поддавай на евтините първосигнални провокации. Трябва зад дървото да се вижда гората, а зад човека - ситуационната система. Честита Баба Марта! Здраве и късмет!
  • Благодаря ти, ЕЛ! Много мъдър коментар направи. Ще кажа като Иисус: "Който има уши нека да чуе. Който има очи нека да види!"
    П.П. Мерси и за допълнителния коментар. Все някой трябваше да маркира този феномен в сайта, който вади все повече очи. Стисках зъби, стисках и най-накрая реших да напиша есето. Мисля, че има материал за цяла една дисертация, но тъй като съм писал две такива, трета не ми се почва.
  • Хубаво е, да се прочете от повече потребители на Сайта! Предлагам, да почнем по азбучен ред!
  • Благодаря ти за подкрепата, ЕЛ! Оценявам я много високо.
  • Благодаря, че се изказа, Ваня! Зная, че за нас българите стокхолмският синдром е трудно преодолим. Това е една от здравите ни връзки с Швеция. Другите две са шведската маса и шведската тройка.
    П.П. Четвъртата не я коментирам, но все пак - губим от шведите с 4:0 на футбол.
  • Благодаря ти за разяснението, Лейди!
  • Благодаря ти за тази открита подкрепа, Ена! Честита Баба Марта и нека ти носи много здраве! Въпросът за обуздаване на психологическия тероризъм е дело на всички. Те трябва да осъзнаят, че терористите днес извършват акция срещу едни, но утре няма да забравят другите. Особено ако бъдат оставени да се развихрят. Затова Лао Дзъ казва: Да се вижда голямото, докато е още малко. Аз само маркирах проблема. Ако членовете на сайта осъзнаят казаното от мен, значи съм постигнал целта си. Нататък всичко се постига само със съвместни усилия.
    П.П. Днес Лейди Фокс показа с поведението си, че ме е разбрала отлично и направи демонстрация как да се действа в подобни случаи. Поздравявам я за принципното поведение, с което защити всички членове на сайта.
  • Благодаря ти, Гавраиле! Същото желая и аз на теб!
  • Благодаря ти за хубавите пожелания, Лейди! Руснаците казват - "на вкус и цвет товарищей нет." Възможно е например с теб да имаме различни вкусове, дори взаимноизключващи се /примерът е фигуративен - слава богу, че не е така/. Тогава всеки път, когато аз напиша положителен коментар на даден текст, ти следва да ме поставиш на своята стена на позора. Възможно е дори целият сайт да е на мнение, че даден текст е слаб, а той да е гениален. Да не забравяме, че навремето такива, дето разбират от стени на позора, са твърдяли, че Емили Дикинсън не може да пише поезия. А днес нейният гений ярко сияе. Една дама, издигаща стени на позора, твърди, че Лимеруна е бездарна като поетеса. Аз твърдя, че Лимеруна има ярко дарование. Кой е прав в случая? Аз казвам - времето ще покаже. Решава само времето, а не тази дама, или аз. Мисля, че грижа на всеки от нас е да изкоренява явлението "лов на вещици". Но ако някои в този сайт предпочитат да развиват стокхолмския синдром, това си е тяхно право.
  • Абсолютно подкрепям!!! Добре си я започнал темата, но ми се иска да я продължиш като поредица от есета, защото това е изключително актуално. Лично аз преживявам в момента едно очистване от такъв вид тероризъм и никак не се изненадах на точните ти попадения.
    Аплодирам и очаквам!!!
  • Честит празник.Желая ти успех в творческите изяви!
  • Невероятна мисъл споделяш, Руми - че "тероризмът се заражда още преди сътворението на света"! Сега, като се замислих, виждам кълко си права. Всъщност Падналият ангел е първият терорист и началник на всички терористи след него. А всички знаем как се наричат слугите на сатаната /дори и когато се представят за имащи директна връзка с Бог/. Благодаря ти за този много дълбок коментар!
  • За тероризмът, чрез който се разрушават сгради и се погубват човешки животи, всички знаем, но това, върху което ти си наблегнал тук, Младене, наистина много хора изобщо не осъзнават и не си и помислят дори, че съществува:

    "...но той безкомпромисно се опитва да ги наложи на околния свят. Естествено до размерите, които този свят му отпусне."

    Аз си имам своето обяснение за зараждането на този вид тероризъм, колкото и банално, невероятно и абсурдно да звучи, ще цитирам пророк Исая /14:12 / :
    "Как си паднал от небето - ти, Деннице, сине на зората!
    Oтсечен до земята - ти, който поваляше народите?"
    Всъщност, тероризмът (във всичките му форми) се заражда още преди да е сътворен света...
    Поздравявам те, Младене!
  • Благодаря ти за участието чрез оценка, Руми! Честита Баба Марта на теб! Здраве и късмет!
  • Да, Туин Пийкс и неговото очарование! За жалост по-младите не са го гледали.
    И на мен ми беше приятно, Валери - приятен обед!
  • Аз смятам, че в настоящия момент човечеството разполага с ресурс да сведе до един санитарен минимум тероризма на планетата. Още повече, че той вече има и свои представителства - ясно локализирани Тортуги. Но човечеството, като цяло, не взема решителни мерки. Досещаме се и за причините за това. На водещи сили този тероризъм е изгоден, защото от него добре се печели. Да не говорим, че същият може да бъде използвам и като заплаха и оръжие срещу други. И въпреки, че е по силите ни да го обуздаем, ние си го наричаме с името тероризъм, защото как иначе да го наречем. Благодаря ти повторно за участието, Валери, както и за пожеланието!
  • Благодаря на Мари Елен за включването чрез оценка! Честита Баба Марта, Мари Елен!
    По стар български обичай ти пожелавам здраве и късмет!
  • Блатодаря ти, Валери! Най-напред - Честита Баба Марта! Здраве и късмет за теб!
    С този коментар ти ми доказваш, че не следва да бъдеш сравняван с лейбъриста Тони Блеър. Всъщност си прав и не си прав едновременно. Терминът "психологически терорист" /респ. тероризъм/ го разбирам в смисъл на постигане на непренебрежим психологически ефект чрез груб натиск, а не като преднамерено и целенасочено използване на техники от психологията. Ако ми посочиш по-точен термин, свързан с цитирания от мен феномен, то ще ти благодаря специално и ще заменя моя с твоя термин. При всички случаи оценявам коментарното ти участие като много ценно.
  • Благодаря ти, Марина! Ти винаги правиш много уместни и ценни коментари.
    Честита Баба Марта! Да ти носи здраве и късмет!
  • Много актуално и ценно четиво - особено последния акт на тероризъм в Украйна...!!!
    "За такива примитиви Христос казваше, че виждат сламката в чуждото око, но гредата в своето не виждат. Подобни хора обикновено нямат културата и интелектуалното ниво, за да бъдат съдници на другите в дадена област."
  • Благодаря ти, Рени, че взе отношение по един толкова важен въпрос. За мен е важен феноменът е не конкретните му изразители. Убеден съм, обаче, че непомерното его на някои от тях би ликувало, ако можеше имената им да бъдат отъждествени с него. Лека вечер и нека седмицата ти да е прекрасна!
  • Младене, ясно и категорично посочваш "Тамас", бидейки воден от съвсем присъщата за теб Сатва, за което толкова много те ценя. Поздрав, Младене!
  • Благодаря ти, Елица! Ти, като една логично мислеща интелектуалка, виждаш ясно корена на проблема. Ще го назова само с една дума - Тамас!!! Благодаря ти, че прояви съпричастност и позиция по един актуален въпрос, засягащ много потърпевши.

    Мерси за съпричастието, Лимеруна! Имаш верен усет за онова, което стои зад кадъра.
  • На много широка основа поставяш проблема, Мисана.
    Демонстрираш знания и верен поглед към реалността – в световен мащаб и тук, в сайта...
    И това е твоята броня, която те предпазва от натиска на всякакъв вид психологически терористи.
    Поздравявам те за достойната позиция!
Предложения
: ??:??