15 мар. 2023 г., 01:07  

 Антокооперанто 5 

  Проза » Юмористическая
302 1 1
3 мин за четене

                                                                   АНТО КООПЕРАНТО 5

 

                                 След прекъсване от няколко седмици, приключенията на “антовците” продължават. Днес ще ви разкажа за един 100% антовец, кандидат за 1-ва награда.

           Л.Г. Беше учител  по шепинговане в нашето училище. Работехме рамо до рамо, докато преподавах “пробиване”. Практическите занятия  по металообработване, се деляха на:

- стругарство, фрезоване, шепинговане, пробиване, шлосерство, термична обработка на металите и заваряване. Различните класове практикуваха  различните видове обработка на металите. Преподавах стругарство, шлосерство и пробиване на 1-ви и 2-ри курс, и машинно чертане на 2-ри и 3-ти курсове.

Л.Г. преподаваше  шепинговане на 1-ви и 2-ри курсове. Френски почти не знаеше, или както казват подигравателно французите, говореше френски като “испанска крава”. Но преподаваше. Веднъж го попитах как го прави? Ами много просто, говоря им на български и те ме разбират. Нали им показвам. За демонстрация се обърна към един ученик с брада (имахме ученици по на 23-25 години, повтаряли , повтаряли по няколко пъти, за “затвърдяване на знанията”) и му каза. “Мохамед дай ножа.” И Мохамед донесе ножа. Л.Г се усмихна снизходително. Искаше да каже, ти байно като знаеш перфектно френски, нали същата заплата получаваш от Техноимпекс. 

Той беше от Сливен. Живееше съ жена си и двете деца, в тристаен апартамент. В едната живееха четиримата, втората беше склад за плодове и зеленчуци купени от пазара на едро( за по евтино), а третата стая беше свободна. Знаех тези подробности защото имахме много добри колегиални отношения, и понякога ме канеше на ракийка със салата домати. Правеше ракията от смокини или леко повредени мандарини, които зарзаватчиите изхвърляха. За казан беше приспособил една голяма тенджера под налягане. Салата домати без олио, но много сол. Беше вкусна.

През 1977 година дойде брат ми на работа в нашето училище. Той е строителен инжинер и трябваше да преподава предмети свързани със строителството и архитектурата. Но му дадоха да преподава стругарство, а той струг беше виждал само в кинопрегледите в България. Но това е друга тема.

Брат ми идваше сам, съпругата щеше да дойде след няколко месеца, както беше правилото. 

За да избере квартира по негов вкус, реших да му намеря една стая на първо време. Споделих с Л.Г. Нямаш проблеми ми, каза колегата. Давам му едната стая срещу половината от наема. Реших, че е добре за кратко време. Нали и аз съм "антовец” познавам добре манталитета на сънародниците си. Стаята беше голяма и хубава. И празна. Купих един креват, нарове с дунапренени дюшеци, маса и 4 стола и жилището на брат ми беше подсигурено.

Инверсното започна след пристигането на брат ми. Освен половината наем, Л.Г поиска от брат ми да плаща и половината от разходите за ток и вода. Брат ми е човек много щедър, никога не се пазари в такива случаи и веднага се съгласил. Той сам в стаята и поел половината от всички битови разходи. Като се има предвид, че е само за няколко месеца го преглътнахме. Месец след брат ми пристигна и наш добър приятел запален бридлжор и “карето” се оформи. Ходехме при брат ми и играехме по няколко часа, поне 3-4 пъти в седмицата. Докато…….

Един прекрасен ден, брат ми получава писмо от бюрото на “Техноимпекс” да се яви при другаря Божилов, отговарящ за учителите. 

Когато брат ми отива в Техноимпекс, др. Божилов му дава едно оплакване от Л.Г, с приложение. В оплакването пише, че в стаята на брат ми се събираме да играем карти, да правим “голями шлемове” и ползваме тоалетната. В приложението са изчислени броя на посещенията в тоалетната, броя на дърпането на верижката или дръжката на казанчето за вода, обема на казанчето и общия разход на вода в тоалетната. Със съответния иск за заплащане не изразходваната от нас вода. Няма да коментирам. Ако искате се смейте, ако искате плачете, ваш избор. Но не забравяйте един факт. В апартамента Л.Г живее с 4-членното си семейство, а брат ми, живеейки сам,  плаща 50% от наема и половината от битовите разходи. Когато Хитко, нашият приятел пристигна, той съпругата и дъщеря му (12 год.) спят 2-3 вечери у брат ми, Л.Г иска да му се плати като за хотел.

Ето това е “Анто кооперанто”. Алеко Константинов и Бай Ганьо пасти да ядат!  

© Крикор Асланян Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Анто кооперанто си показва всички циркаджийски номера в такива случаи. Присъствала съм на подобни, но явно още преди време са ги разработвали и упражнявали специално за наследниците си 😃.
    Появи се най-накрая. Прочетох и тази част с удоволствие. Поздрави!
Предложения
: ??:??