7 июн. 2022 г., 08:42  

 Аристократ-втора част 

  Проза » Рассказы
510 7 17
Произведение от няколко части « към първа част
1 мин за четене

   В онези времена в полуразрушената от войната София беше трудно с квартирите. За радост на семейство Банкови къщата им беше незасегната от англоамериканската авиация;но за съжаление властта беше настанила в нея две семейства от Съветския съюз.Мъжете работеха като съветници към Министерството на вътрешните работи, а съпругите им се грижеха за всичко останало. 

   И все пак намериха решение.В дъното на двора се намираше постройка за прислугата в която имаше условия за препитание.Снабдяване с продукти и всичко потребно за що-годе някакъв живот ставаше с купони.

   Слава Богу,че бяха оставили ключовете за къщата в таванските помещения!

Имаха няколко копия от тези ключове, защото преди да ги изселят: оставиха в "Жилфонд" по един за входа и външната врата. 

   Къщата на Банкови беше в кв. "Драгалевци",един от престижните квартали в близост до красотите на Витоша,но и близо за възможностите им, тъй като банкера имаше един луксозен "Олд мобил", с който центъра на столицата беше на половин час път.

   Естествено, новата власт беше конфискувала цялото движимо и недвижимо имуществото на "буржоазната измет от тунеядци и всякакви други експлоататори"!

   Банков с неговите познанства успя да получи разрешение от "Жилфонд" да се вмести със семейството си в сградата за прислугата. Макар не така, както са живели в миналото,семейството споделяше трудностите на следвоенните години. 

   За радост на бившите собствениците-двете семейства от Съветския съюз се оказаха любезни и добронамерени към Банкови, защото бяха виждали в живота си "вся и всьо".Бяха почти връстници на бащата на Банко-Кирил и бързо се превърнаха в редовни събеседници на семейството. Надежда Банкова им печеше баница с тиква и  пържеше мекици.Майката на Банко беше като тогавашните български жени.Задължително условие за жените беше да умеят да се грижат за семейството си, независимо че в предишния си "буржоазен" живот имаха прислуга, която се грижеше за домакинството,Надежда ходеше редовно с младата прислужница да закупува зеленчуци и плодове от пазара, след което посещаваха бакалина и месаря, за

да приключат с аранжиране на масата в трапезарията.Тъй като Надежда Банкова преподаваше солфеж като частен учител, в къщата често се разнасяха акордите на сонати и меси от Моцарт,Хендел и Бетовен, романси от Глинка,Чайковски и концерти за пиано от Шопен и Лист...

» следваща част...

© Стойчо Станев Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Благодаря, Силвия!
  • С нарастващ интерес продължавам.
  • Благодаря за коментара, Ирина!
    При всеки народ има хора с различно възпитание и култура.В тогавашния Съветски съюз бяха 15 републики, но не всички бяха руснаци;имало е все още хора с образование и възпитание от преди Октомврийския преврат 1917 година, прередактиран от Сталин и превърнат в апотеозен връх в историята на Русия и света.И благозвучно отбелязан като Велика Октомврийска Социалистическа революция.
    След преврата и последвалата гражданска война са загинали милиони от терора,глада и болестите,за сраженията да не говорим.
  • Върна ме, Стойчо, в онова време- с купоните за всичко- от храна до бельо и дрехи! В моя автобиографичен разказ има аналогични описания и за изселеното семейство на свекър ми и за ползвателите на дома им, не от миролюбиви руснаци, а от "заслужили военни", които бяха опустошили красивия преди дом, та когато дойдох в него , само в снимките се виждаше какъв е бил...Имам много подробности, ако си го чел....
  • Благодаря за коментарите и оценките, Петър, Ивита, Пепи и ИнаКалина!
  • Дали пък изкуство не идва от изкуствено.. Да, харесва ми как водиш историята.
  • тук съм!
  • Става все по- интересно. Хареса ми и тази част, Стойчо. Поздрав, приятелю. Чакам продължението.
  • Точно така, обективност преди всичко, а не да изпадаме в нова еуфория...
  • Благодаря, Петър!
    Според мен изкуството прекалено се идеологизира.И тогава губи своя чар да възпитава.Обективността,преди всичко!
  • Да ти кажа честно, чета те винаги, но едва сега се реших да коментирам,... харесаха ми частите ,... Защо се реших ли, едно произведение в което да се пише, че не всички руснаци са пияници ,зли и т.н. а намират общи теми с хора макар и от ''враговете'' на народа...
  • Благодаря за Любими, Блу!
  • Благодаря, Антоанета!
  • Прочетох и двете части. Хареса ми и ще следя.
  • Благодаря за коментара и оценката, Младен!
    Благодаря за подкрепата,Миночка!
    Благодаря на Теодора и DPP(Smooth) за Любими!
  • Стойчо наистина много хубаво разказваш, напълно подкрепям Младен! Хареса ми и тази част!
  • Толкова хубаво разказваш, Стойчо, че изпитах истинска наслада при четенето и на втората ти част. Да, т.нар. тунеядци бяха патент изцяло на комунистите. А всъщност цялата комунистическа сган ни дава нагледна представа за съдържанието на думата тунеядец. Затова и сме на този хал и все по-зле ще ставаме. Трябва да намерим сила и решителност като народ най-сетне да се отървем веднъж завинаги от комунистите-тунеядци, независимо как точно ще извършим това. В цивилизованите страни го наричан лустрация. Само в нещастна майка България такава не бе извършена. Да грабваме инструментите от поемата "Септември" на Гео Милев, да запретнем ръкави и да си свършим работата докрай. Само тогава ще изгрее слънцето на радостта над многострадалната ни родина.
Предложения
: ??:??