23 мая 2015 г., 02:02

Батман или Левски 

  Проза » Юмористическая
877 0 7
2 мин за четене

В проучване сред ученици за любим български национален герой Батман срази конкурента си Спайдърмен. Иван Вазов следваше водачите на почетно разстояние. А Левски остана на пето място след хан Аспарух. В резултат на тази класация група граждани създадоха формированието „Батман или Левски”, обсъдиха идеи как да дадат отпор на нашественика и изпратиха до отговорните лица следните свои констатации и предложения: 
Безспорно системата на образование е ефикасна и произвежда мозъци, които с лекота намират реализация в чужбина. Определено е прогресивна - учебното съдържание се обновява и обогатява със заемки от университетското. Принципът „наизустявай, не разсъждавай“ благоприятства постигането на добри резултати и от неизявени деца. Учениците са толкова заинтерсовани от учебния процес, че дори в час търсят в телефоните си информация по вълнуващи ги проблеми. Учителите пречат на тези полезни занимания и с това сами пораждат агресия у децата и проблеми с дисциплината. За да се върнат редът в училище и авторитетът на учителя, е наложително да се преосмислят съветите на Макаренко. Алтернативно предлагаме създаването на група за чупене на зловредните устройства. Концентрацията в час ще се подобри, децата ще схванат разликата между Батман и Левски, а междучасията ще се използват за разходки и игри с връстници. 
Установихме също, че сегашните деца са добре информирани и знаят кои са Виолета и Хана Монтана, но не чувстват необходимост да познават стари хора като баба Илийца или дядо Йоцо, защото последните не са „известни” – не събират по няколкостотин хиляди лайка във Фейсбук. Децата се интересуват от домашни любимци, а не от говеда като Белчо и Сивушка. Готвят се за матурите като обогатяват речника си с думи по списък. Използват не повече от хиляда, но пък разпознават около две хиляди. Предлагаме класиците да се извадят от учебната програма по литература или да се адаптират и допълнят с обяснения на непознатите думи. В краен случай могат да се филмират. 
Ако искаме да си останем образцови, в никакъв случай не трябва да се прехласваме по някои водещи образователни системи. Финландските деца показвали най-високо ниво на знания в света по математика, наука и били най-четящите. Има нещо гнило в това, след като самите финландци продължават да правят реформи. Предметите били равнопоставени. Учениците не се делели на силни и слаби и първите не получавали повече внимание от учителите си, а вторите не били изоставяни да кретат сами. Не се практикувало изпитване на дъската, а работа по индивидуални задачи или в екип. Домашните пък били рядкост. Учениците били подготвяни за живота – знаели какво е договор и как да изчисляват данъци. Не наизустявали формули, а придобивали умение за ползване на справочници и източници на информация. Въпреки неоспоримата статистика, всичко това звучи крайно несериозно и изисква цялостна реформа в нашето образование. Ето защо апелираме за прилагането, било то временно или за постоянно, на предложените по-горе мерки.

© Ирена Георгиева Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Благодаря ти за прочита и съпричастието, Ели. Не видях категория "Сатира" и избрах "Хумор" като най-близка и подходяща за този фейлетон. Дани, с пресни впечатления си от матурите и проблемите са ти познати. Радвам се, че сподели преживяното. То е спомен за цял живот. Хубава седмица и на двете ви!
  • Благодаря за споделените мисли, Мисана и Дон! Честит празник!!!
  • Да, господин Мисана е напълно прав. Опасявам се, че за някои дечица Левски и Ботев са просто имена на спортни тимове. Държавата ни е на нивото на образованието си, трябва да признаем. Честит празник все пак!
  • Ще кажа само, че навремето четях вестник Уикенд. И един ден попаднах в него на заглавие: "Пробутаха Дънов на мястото на Стоичков". Заинтригуван от светотатственото заглавие, надникнах да прочета материала. Ставаше дума за абсолютна класация на 10-те най-заслужили българи. Оттогава спрях да чета този вестник. По аналогична причина, която този разказ развива много талантливо, спрях да се интерисувам и от метаморфозите в родното образование. Мимикрията там ми напомня мимикрията в цялото наше общество и е вероятно неин продукт.
    Очаквам в скоро време, във водещ вестник, заглавие от сорта:

    Пробутаха Левски и Ботев на местата на Батман и Спайдърмен.

    Поздравление, Ирена! Прочетох с интерес.

    Хубава неделя и нова седмица! Лека вечер!
  • Вероятно, натам сме тръгнали - завинаги! Благодаря, че прочетохте и споделихте, Любомира и Владимир!
  • Подкрепям! Хареса ми
  • Батман завинаги! и пицата на Спайдърмен!
Предложения
: ??:??