15 июл. 2012 г., 12:41

Цветя на прехода 

  Проза » Другие
830 0 1
5 мин за четене

Посвещавам на един продаден, общински, зелен парцел...

 

          Вглеждането назад във времето крие различни изненади, но в последователността има нещо интимно, мило, някаква позабравена  делчничност и епичност, жизненост и застиналост, противоречивост, но и радост от повторното докосване...

Една разходка по булевард „Ботев” навява неприятни асоциации за отминаване на епохи. Рушащите се сгради от началото на 20 век, затънали в роднинско неразбирателство и имотни амбиции, оставени на старческо доизживяване, без поддръжка, в безсмислени общински санкции, бележат сякаш края и на следващата епоха. Която по някакви причини или оставане извън „плана” пропусна сриването им.

Някъде около „Женският пазар” на кол от ограда - почти бюст на пиедестал има все още една свинска глава?! Безсловесна и категорична алегория на времето ни. Дали някогашният собственик е бил месар и съсловната принадлежност го е подбудила да изяви себе си, имотното си състояние? Сюрреален паметник на свинщината! Съседната сграда пък има малък лист – архитектурен орнамент – все още бял и открояващ се до падналата мазилка и многогодишните преустройства.

„Последните мохикани” на дните, в  краха на идеологии, губят ритъма, усещането, гаснат хармонично. До тези къщи вече нарастват нови ЖСК-та, еркерно завзели даже тротоара. Наблъскани без въздух върху бившите парцели, велики „китайски” стени - грандомания и инвеститорско високомерие. Де я „разумната дастатъчност”, де останаха норми на застрояване, зеленина, някакъв уют, уединение?  През парапета, над улицата надничаш в съседния мезонет, вече напукан и преустроен винкелно и поликарбонатно, антиархитектурно и надделяващ съседските постижения. Там някъде в околна уличка на един невероятен пруст, дървен, широк – център на къщата се мъдрят четири сателитни чинии и пъстри домашно тъкани черги...

Тъжните разходки из стара София многократно питат, как толкова години не намерихме предназначение на  ”Централната баня”, не се състоя и „Музеят на София”, „Царският Дворец” се разпада до взривения  „Мавзолей”. Има нещо иносказателно в това, царските претенции за имоти, реституционните ежби, многократно повторени и в следващите панелни квартали, в днешните строителни масовки - пустеещи и стареещи самотно празни „апартаменти”. Пазарът регулатор може да бъде подкрепен с някой разумен закон – „след третата година, например, инвеститорът да плаща една трета от полагаемия се за имота данък, докато бъде продаден”?! Цените ще влязат бързо в руслото на този пазар!

Друг „забавен” каданс на това строително чудо – разрушените заводи и полуразрушени халета, пустеещи във финансова криза и търговски фалити. Небостъргачите на „Софийското сити”, празните бизнес сгради и все нови и нови гигантски МОЛ-ове, в които, ако не преодолеем кризите, няма да има кой да пазарува?! Порутеният комплекс „Родна стряха” и ИПК „Родина”. Покай се, историйо, сведете глава, „европейци”!

Продадената сграда или парцел на „Захарната фабрика” и незнайно как незабелязаната ценност на „паметник на културата”, спря разрушаването и породи не зная какви представи във хитроумния еленин, купил я?! Напомни ни, че колкото и да се дуем, между  институциите няма не само комуникация, но и никакво разпределение на задълженията, правомощията и компетентностите при безбройните „риформи”, преобразования, а сега и преселения?!

София Ленд Едно – затворен, преситил населението, несъстояли се приказни печалби, щения за продажба на парцела поне, отстъпва правото си на София Ленд Две, като част от апетитите да се вземе друго зелено парче – „Западния парк”, с неустановен общинско-градински статут. Вярно, че в хумора на вече отминаващото поколение „западнал” се приписваше на мълвата за запада, жажда да се види, пипне и ако може изконсумира?!

Западащите паркове - празни „езера”, отмъкнат метал – от фонтани, огради, бюстове, даже стълбовете за осветление, рушащи се ротонди... разходки по централните алеи и по светло, защото мургавите ни „събратя” – евророми са изобретателни, сръчни, безскрупулни, даже ги интегрираме - настанявайки ги в бившата сграда на Община Илинден, отново получавайки всичко ”на готово” – опа съм „джантраката”... Ама градините  били тоталитарни недоумици и съветски копия. В този зелен остатък на паркоустройство неми свидетели на десетилетия, устояват мозаечни скулптори, евтиният материал се оказва устойчив не само на сезоните, макар и омаскарен „графити арт”...

Дълго и протяжно повествование на болки и страдания сградни, някъде и призрачно-човешки, смущава ефира и оядения, притъпен вкус на наркоманска чалга, вини автора за безвкусие, недалновидност и непрактичност. Телевизионното реалити на  рушащи се сгради, паднали пейки и „западащи” паркове не носи даже и весело-пиянско наслаждение: „Води ме в някоя квартална кръчма, направи за мене нещо нетипично...” – „Едно Ферари с цвят червен, едно за теб, едно за мен...”

10.07.12

 Тук би трябвало да бъде авторовият подпис:

Кога и как един закон сменя или обезсилва друг? Преходните и заключителни разпоредби безразборно запращат в редица недоумения, тълкувателни решения, съдебно обжалване и безкрайно протакане...

Роден съм в несъществуващ град, учих в несъществуващо училище, живея в несъществуващ квартал, на несъществуваща улица. Законен ли съм? Биологически съществувам, значи би следвало да съм?!

Сега да променим казуса!

Роден съм в преименуван град, учих в преименувано училище, живея в преименуван квартал, на преименувана улица. Защо тогава не съм преименуван и АЗ?!

Но това е една друга история, която е разказвана многократно, може би?...

© Валери Качов Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Как ще можем да променим света, ако не остава свят, който да променяме?
    Как нам удастся изменить мир, если не останется мира, которого изменять?
    How can we change the world if there is no world left to change?
    Cum putem schimba universul daca nu ramane univers, pe care sa-l schimbam?

    Надписи върху пощенски плик...
Предложения
: ??:??