17 авг. 2019 г., 11:59

 Датата на смъртта 3 /край/ 

  Проза » Другие
974 2 11
Произведение от няколко части « към първа част
8 мин за четене

10.
Инспекторът се беше излегнал на едно одеяло пред палатката си и размишляваше. Спомняше си разговорите с всеки един от замесените в случая и се опитваше да възпроизведе точно думите им. Спомни си също гадателката, или жената, която се представяше за нея, рибаря, Митко, язовира, дори мястото, където паркират колите преди язовира. Спомни си и книгата за паралитиците.
И тогава го озари една идея! Беше ли възможно това?
Първоначално абсурдната идея, с всеки изминал миг му се струваше все по-вероятна. Мислите му препускаха и сякаш се бореха със здравия разум.
Тогава изведнъж забеляза, че към него се приближава една руса дама. Стори му се позната.
    -    Здравейте, инспекторе! Радвам се, че успях да Ви открия. Трябва да поговорим и да Ви призная всичко!

11.

И ето го отново пред вила "Секвоя". Този път с Френцов бяха комисар Тодоров и още един полицай.
На столовете на терасата бяха насядали Биляна, Ева и Лидия, а до тях стояха тримата братовчеди от съседната вила, както и Митко.
    -    Скъпи деца! За съжаление с Вас се срещнахме по един много тъжен повод - ваша приятелка загина. Още по-тъжното е, че това не беше инцидент или нещастен случай, а жестоко престъпление. Толкова жестоко, каквото може да бъде само престъпление от любов! Точно така, това е едно престъпление от любов!
Всички бяха затаили дъх и слушаха внимателно. Погледите им бяха вперени в Лазар и Стефан. Инспекторът продължи:
    -    Историята започна с едно зловещо предсказание. Една врачка бе предрекла на Мила, че ще умре на двадесет и девети юли и това действително се случи.
Дали врачката е имала истинска дарба или просто е говорила напосоки - можем само да гадаем, а и това не е от особено значение. Важното е, че тя също е мъртва.
И така, предсказанието, независимо дали е истинско или не, е дало идея на убиеца. Той е съставил коварния план. Написал е бележка на Биляна, за да я отдалечи във въпросния ден. После отишъл до язовира, където нищо неподозиращата Мила била сама и й инжектирал кантрубин, който има парализиращо действие. Резултата го знаете - Мила се удавила.
Тук в ума ми възникна съмнението, че може Биляна да е извършителят и сама да си е написала бележката, за да свали подозрението от себе си. Както стана ясно, Лидия и Ева са били заедно, но Биляна е била сама и никой не може да потвърди действията й през деня. Освен това излъгала, че не се чувства добре.
    -    Това са глупости! - извика Биляна.
    -    Нека да довърша! - отвърна Френцов. После продължи: - След смъртта на Мила обаче, възникнало съмнението, че способностите на гадателката може да са истински и съществува опасност тя да разкрие извършителя на престъплението. Затова и тя е трябвало да бъде отстранена. Някой я е бутнал в дере, където тя намерила смъртта си.
Разговарях с всеки един от вас и стана ясно, че е съществувал един любовен триъгълник - Мила, Лазар и Стефан. Беше ли възможно някое от момчетата да е било толкова засегнато от безразличието на Мила, че да пожелае да я убие? По време на разговора с тях, във вилата им открих една книга за парализиращите субстанции. Някой я беше чел и беше прегънал страницата на кантрубин. Лазар и Стоян са били заедно през целия ден, но Стефан е бил сам и единствено той знае какво е вършил през деня.
    -    Ама...Вие сериозно ли го мислите? - извика Стефан.
    -    Изчакайте, моля Ви! Възможно беше и Лазар да е убиецът, а Стоян да го прикрива или да му е съучастник.
    -    Вече прекалявате! - обади се ядосано Лазар. - Ръсите обвинения без мярка!
    -    Никого не обвинявам, единствено констатирам какви са възможностите. Нека довърша! Посетих и Митко и там срещнах един рибар, който ми сподели, че е видял момче със спринцовка някъде около времето, когато Мила е била убита. Описанието на момчето съответстваше на тримата братовчеди.
Още преди да разберем за смъртта на гадателката, реших да поговоря и с нея. Когато стигнах до палатката, видях да излиза едно момче, което не можах да разпозная, твърде бързо изчезна. Вътре разговарях с жената и разбрах, че няма никакви гадателски способности. Малко по-късно стана ясно, че гадателката е мъртва и всъщност съм разговарял с жена, представяща се за нея. Това много ме озадачи!
За щастие, жената сама ме потърси и разкри загадката. Врачката гледала и на нея преди няколко дни, но когато трябвало да си плати, установила, че й липсват парите. Затова дала на жената гривната си, която й била спомен от баба й. След това съжалила и решила да си върне гривната. Отишла при гледачката и заварила празна палатка. Решила да използва тази възможност и започнала да търси гривната си. Тогава чула мъжки глас и усетила, че някой идва. Не искала някой да я завари как рови в чужди неща. Видяла захвърлен шал, увила се с него и се престорила на гадателката. Посетителят бил младо момче, което й разказало, че открило захвърлена спринцовка до язовира. Най-вероятно същото, за което говореше рибарят. Момчето искало врачката да му каже дали тази спринцовка е свързана с престъплението, за което чул, защото бил видял кой я хвърля. За съжаление, тъй като гадателката била фалшива, му казала, че тази спринцовка е без значение и момчето си тръгнало. Тогава съм се появил в палатката аз и проведохме моя сеанс. След като чула за смъртта на гадателката, жената осъзнала, че е загазила и върху нея ще надвисне обвинение в убийство. Затова решила да ме намери и да ми признае всичко.
Но да се върнем на убийството на Мила. Докато седях и размишлявах над фактите, изведнъж си спомних, че при разговора с Митко, той разказа как Лидия дошла да го потърси "оттам" и посочи надясно. Сетих се, че момичето бе дошло с кола и единственото място, където може да се паркира е вляво от бунгалото на Митко. Значи Лидия не беше дошла направо при братовчед си. Това събуди подозрението ми. Разбира се, беше възможно просто да е търсила Мила сама известно време, но беше възможно и тя да я е убила преди да се обади на Митко.
    -    Сега пък аз ли? - извика Лидия.
    -    Замислих се над останалите факти и тази идея ми се струваше все по-възможна. Лидия е знаела за пророчеството, имала е възможност да напише и остави бележка на Биляна, както и да види дали Биляна няма все пак да отиде с Мила. Лесно е било и да подхвърли книгата във вилата на момчетата. Освен това само тя не беше пила бира на обяд, което също е било планирано. Знаела е, че приятелките й всеки обяд пият бира и никоя от тях няма да иска да шофира. Имало е опасност да искат да дойдат с нея, но е успяла да ги убеди, че ще се справи и без тях, като помоли за помощ братовчед си. Не знам как е накарала Мила да остане до по-късно на язовира, но имам известни подозрения. Най-вероятно е написала бележка и на нея. Оставаше въпроса - как се е сдобила с кантрубина? Спомних си, че в същата книга прочетох, че се съдържа в сока от плодовете на лилавия бъз. От Ева знаем, че двете с Лидия бяха ходили за малини, а Лидия беше брала и други плодове. Вече бях наясно с истината, но ми трябваше доказателство. Трябваше да открия момчето, което е видяло кой изхвърля спринцовката! И с помощта на дамата, представяща се за гадателката, успяхме да открием младежа и той потвърди, че е видял именно Лидия!
Всички стояха като вцепенени. Лидия бавно се изправи и заяви:
    -    Предполагам, че вече няма смисъл да отричам. Всичко е ясно! Мразех я! Защото винаги всички харесваха нея! Защото Лазар искаше нея. А тя дори не го оценяваше! Грешите обаче за едно - не съм писала бележка на Мила. Просто й подхвърлих, че ще е забавно, ако този ден остане до по-късно на язовира и така да се пошегуваме с Ева и Биляна, че пророчеството се сбъдва. Мила веднага се съгласи, каква глупачка!
    -    Остана да изясним и убийството на врачката. Мотивът е ясен, но недоумявах как се е случило всичко, защото след смъртта на Мила момичетата бяха под полицейско наблюдение. Тогава ми хрумна, че е имало и съучастник. А кой беше по-подходящ от братовчеда Митко? Той е достатъчно силен да го извърши и много обича Лидия. Тя му се е доверила и той решил да я спаси.
    -    Това не е вярно! - извика Лидия - Кълна се, че Митко не е замесен! Аз също не знам кой е убил врачката, може и сама да е паднала! Митко нищо не знаеше!
    -    Не е паднала сама! - каза Френцов. - Митко я е бутнал и разследването скоро ще го докаже.
Тогава Митко промълви:
    -    Няма смисъл да чакаме разследването. Исках да спася Лидия, но сега тя е разкрита и искам и аз да поема отговорността си заедно с нея. Лидия не ми беше казала нищо, но аз познавам братовчедка си и сам се досетих. Проследих врачката при сутрешната й разходка и когато бяхме достатъчно навътре в гората, я настигнах и попитах дали знае кой е убил Мила. Тя отвърна, че знае, била нейна приятелка. С това жената разписа смъртната си присъда. 
Инспектор Френцов се изпъчи триумфално и заяви:
    -    Сега, когато имаме признанията и на двама ви, спокойно мога да заявя, че не успях да открия младежа, който е видял Лидия да изхвърля спринцовката. Излъгах ви, но това е вече без значение.
    -    За два дни загубих две от най-добрите си приятелки - хлипаше Ева. Обърна се към Биляна: - Ти нали ще ми останеш приятелка?
    -    Само, ако обещаеш, че няма да ходим по врачки!

© Ф Ф Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
Предложения
: ??:??