15 апр. 2022 г., 17:01

Майката на розовото облаче 

  Проза » Рассказы
819 1 17
9 мин за четене

           Днес трябваше да бърза, защото я чакаше доста недовършена работа от вчера. Не обичаше да отлага нищо за следващия ден, но желанието непременно да довърши жилетката на дъщеря си беше изместило всичко друго. Най-важното за нея сега си оставаше изпращането на малкото ѝ момиче, което заминаваше на лагер. Чувстваше се изцедена и нямаше сили за това задължително ново ускорение, но денят го изискваше. Научи се да се подчинява на думичката "трябва" и да ѝ козирува като войник пред генерал, когато това се отнасяше за децата. Снощи до първи петли в ръцете ѝ танцуваха куките, на които бе нанизала млечно розовото нетърпение на малката си дъщеря. Когато я целуна за лека нощ, ѝ обеща, че утре ще пътува, облечена в новата си дрешка. Оставаше ѝ само да изплете якичката и да съедини готовите части. Наложи се няколко пъти да я разплита, все нещо не ѝ харесваше, но накрая стана точно, както на нея ѝ се искаше. Изглади я и я приши внимателно така, че да стои като красиво млечно розово шалче покрай вратлето на нейната четвъртокласничка. Обичаше да плете и дори си измисляше сама моделите. А вземеше ли идея за плетиво от някоя комшийка, намираше как да я доукраси и доразвие, следвайки вродения си усет и гласа на творческата си фантазия.

         Не беше разбрала, че времето е така напреднало и, когато стенният часовник отброи поредния час, се сепна. Влезе в стаята, където спяха трите ѝ дъщери, и остави на стола готовата жилетка с наплетените от нея копчета, които толкова много приличаха на розови бонбони. Затвори леко вратата и се шмугна леко в семейното легло, за да не събуди мъжа си. Той усети, че е измръзнала от хладния среднощен въздух след падналия преди няколко часа дъжд и я гушна гальовно в съня си, готов да я стопли. От съседния квартален двор се чу кукуригане на петел, може би, за да ѝ напомни, че скоро ще трябва да става. Затвори очи, но така и не се унеси в сън, макар да се чувстваше толкова уморена. На няколко пъти влизаше в лека дрямка, но тя бе така повърхностна, че и най-слабият звук я връщаше отново в действителността. Може би за това ѝ състояние бяха виновни грижите, от които не можеше да се отърве, дори в леглото.

           Щеше да изпраща Мая на лагер за първи път и се чувстваше длъжна като грижовна майка да поднови част от дрехите на детето. Не искаше момичето ѝ да изпитва неудобство, че доизносва само станалите вече малки на каките. Започна да се приготвя отрано, макар да беше притисната от менгемето на недоимъка. Знаеше, че и пари за бала на голямата щерка трябва да икономисат по някакъв начин с мъжа си. Не беше забравила и това, че средното от момичетата след седмица щеше да има рожден ден и гореше от желание да покани десетина съученици в дома им. Но въпреки "зейналите дупки" намери начин да купи няколко по-дребни неща за малката, като реши да ги скрие от детето, за да го изненада накрая.  Чувстваше се щастлива, че взеха и обувките, които тя беше харесала толкова много. Когато ги пробваха, се оказаха малки, но магазинерката я посъветва да провери и в другия фирмен магазин. Запомни как очите на детето, което също я беше чуло, заблестяха от радост. А после тя видя сияещата Мая, обута в току-що купените обувки, която се беше затичала по пътя, готова да полети. На цвят розови, но с една идея по-тъмни от жилетката, която тя ѝ плетеше и бързаше да довърши. Катарамите бяха украсени с по едно релефно седефено цветче, кацнало в страни до глезена като безгрижна пеперуда.

         Часовникът иззвъня и тя отвори натежалите си клепачи. Денят не искаше да ѝ отпусне още няколко часа за сън. Сложи джезвето на котлона с надеждата, че като изпие една голяма чаша от топлото кафе, ще се освежи бързо. Събуди съпруга си, който всяка сутрин тръгваше пръв от дома им, и влезе в стаята на децата. Каките се суетяха, завиждайки неприкрито на най-малката си сестричка, защото тя днес отиваше на почивка, а те трябваше да отброят последните дни от учебната им година. Тя познаваше децата си и знаеше с какви думи може да ги успокои. Направи го непринудено с топъл и любещ глас и бързо прогони сестринското им недоволство. Мая, още със ставането си от леглото, беше облякла новата си жилетка и се оглеждаше на вратата на гардероба като пред огледало.

       - Мамо, я ме погледни! Толкова съм хубава, а и как ми прилича само това млечно розово! Бабата на Иринчето, с която седим на един чин, също ѝ плетяла нова дрешка, но не вярвам да бъде с по-красива жилетка от моята! Сигурна съм, че няма по-добра плетачка от теб и никой не може да те надмине по сръчност! Не мислиш ли, че е време да ми кажеш къде си ми скрила новите розови обувки? Дай си ми ги вече, искам и  тях да си сложа, мамичко!

      - Не е прилично да говориш така за другите хора и да ги одумваш, не бива, чедо! Научи се да ги преценяваш по ума им, а не по това какви са дрехите, с които са облечени! И ти не винаги си с новички и красиви, нали така, но всички знаем, че си ни умница, а умът е най-прекрасното нещо в един човек. Съблечи сега жилетката, да не я изцапаш докато се храним, измий си очите и нека всички дойдат в кухнята да закусим.

        Малкото ѝ момиче я погледна виновно и натъжено. Съблече с разочарование и с видимо нежелание новата дрешка и тръгна, навело глава, подир каките към края на коридора, заставайки на опашка пред мивката. После седна на стола си до кухненската маса и мълчаливо изяде парчето кекс с орехи и какао, обявен от семейството ѝ за любим. Тя успя да го направи за децата си късно снощи, след като всички вече спяха. Беше придвидила да сложи парче от него в пътната чанта на Мая, а в една салфетка зави и за съпруга си, който рядко закусваще сутрин. Реши, че на нея не ѝ се полага, защото искаше да остане за големите ѝ дъщери, като се върнат от училище и се задоволи само с чашата турско кафе. Момичетата целунаха сестричката си, преди да тръгнат за училище, а Мая, която беше успяла да облече отново розовата си жилетка, се кипреше щастлива и усмихната до ушите пред тях с новите си обувки.

       След половин час излезе с нетърпеливата си и подтичваща малка лудетина. Сборният пункт беше в училищния двор, а като наближиха, видяха, че пред оградата му вече са спрели два автобуса, които щяха да извозят лагерниците. От бързането ли или от напрежението през последните няколко дни, усети, че погледът ѝ се замъгли, земята се люшна заплашително и тя побърза да се хване за близкото крайпътно дърво. Мая веднага усети, че нещо не е наред и впери питащ поглед в нея със съсредоточено личице. Детската игривост се бе изпарила, за да отстъпи място на безпокойството.

        - Лошо ли ти е, мамо? Свят ли ти се зави? Чух да казваш на татко, че често ти се случва. В училище имаме лекарка, да я повикам ли?

         Не знаеше какво да отговори на дъщеря си и само ѝ се усмихна и погали по бузката, с надеждата, че това може да я успокои. Мълчанието ѝ, обаче, засили още повече тревогата у детето.  Пременаната ѝ в розово красавица побърза да извади  парчето кекс от пътната си чанта.

             - Снощи сигурно си стояла до много късно, нали бързаше да довършиш жилетката ми. Преуморила си се, не си се наспала добре, а видях, че днес и не закуси с нас. Само кафето си изпи, макар че се караш на татко да не прави така. Затова ти се замая гламата, мамичко. Хайде, хапни си сега, да видиш колко хубав е станал твоят кекс! Така и сили ще ти дойдат. Искам да съм спокойна за теб... Иначе няма са ке кача в автобуса, да знаеш!

         Погледна дъщеря си изненадано. Почуди се кога малкото ѝ момиче е пораснало дотолкова, че да усеща и разбира това, което се случва край него. А после да го анализира и си вади точните изводи. Уж все пред очите ѝ растеше. Не бяха се разделяли за дълго, освен когато я пратеше за една седмица на село при баба ѝ. Това израстване наистина беше убягнало от нейния поглед. Посегна неуверено към детската ръка, която ѝ подаваше увития кекс, но видя настоятелния поглед на Мая, разгърна салфетката и поднесе парчето към устата си. "Може би наистина имам нужда от подкрепление, сигурно захарта ми е паднала пак и не е нужно да плаша детето си!" - помисли тя на ум и изяде няколко хапки. После се опита да пъхне това, което беше останало, обратно в чантата, но нейната хитруша я гледаше без да мигне и веднага скочи недоволна срещу намерението ѝ.

       - Не прави така, мамо! - чу тя притеснената си дъщеря, която ѝ го каза с възможно най-решителния си глас. - Настоявам да изядеш всичко, така, както ти ме молиш, когато аз съм болна! Направи го, не ми отказвай, ще го направиш, защото ме обичаш, нали?

        Докато говореше, очите ѝ  се бяха напълнили със сълзи от напрежение и страх дали ще успее да наложи твърдостта си в ситуацията. Знаеше, че Мая е упорита и не искаше да я разплаква, преди да се качи в автобуса. Затова бавно и с неохота  дояде последните хапки и отпи две глътки от шишето с вода, което бе сложила за изпът в багажа. Момиченце с две руси плитки от същия клас се приближи до тях и ги подкани да побързат. Предложи да бъдат една до друга и тя видя, че нейното, успокоило се вече, дете ѝ кимна в знак на съгласие. Вълнението сякаш беше спряло способността му да говори, но си личеше, че стресът от случилото се вече е преминал.

       Учителката провери вкички ли са тук и започна да настанява децата двама по двама, като си записваше на един лист кой при кого е седнал. Автобусът бързо се напълни с развълнувани и жужаши от нетърпение момчета и момичета. Мая и  съученичката ѝ бяха настанени на седалка някъде към средата на просторното превозно средство, откъм страната на шофьора. Макар малката ѝ дъщеря да си избра мястото до прозореца, тя не можеше да види добре лицето ѝ, но знаеше, че се усмихва и е доволна. Усещаше погледа си още замъглен от натрупаната умора и безсънната нощ, но сърцето ѝ туптеше с желание да съхрани минутите на тяхната раздяла. Когато автобусът потегли, едно малко розово облаче, над което стърчеше тънкото вратле на детето ѝ, се люшна напред в посока на движението. А ръката на Мая остана  залепена за стъклото, докато близкият завой на улицата дръпна скъпернически завесата и скри картината  от просълзения ѝ майчин поглед.

      Тръгна бавно и уморено, изпращайки към детето си своя родителски благослов и след една, отронена неволно и нечута дори от нея въздишка, ускори крачките. Денят я чакаше, заел отново ролята си на суров и заповеднически господар. Погледна часовника на ръката си и разбра, че вече е закъсняла за часа при лекаря, който трябваше да определи причината и диагнозата за нейните зачестили прилошавания. Представи си тревогата и упрека в очите на любещия си съпруг, когато разбере, че пак не е намерила време за себе си, и побърза да обещае на глас, сякаш е застанал пред нея, че непременно ще си запише нов час при специалиста.

© Мария Панайотова Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Миличка Иржи, и аз завърших снощи празничния ден с концерта на вълшебника Рийо. Такава искрена радост и възторг люлееше всичките му слушатели, а и нас пред телевизорите! Много ме зарадва и твоята разходка из последните ми произведения,, благодаря ти!💕
  • Свършиха ми думите вече! Посветих ти цялата вечер и ти се възхитих, за кой ли път?! Едновременно слушам концерт на Андре Рийо.А разказът ти е наистина трогателен! Преживяване на една истинска майка!
  • Почувствах се като издуло по детски бузи шарено Великденско яйце! Сърцето ми просветна от думите ти, Светличка! И аз ти изпращам пожелание за светли празници - на теб и на твоите близки!🤗😘🌷
  • Светла житейска среща със светла душа!Светли празници на Розовото облаче!
  • Радвам се, че малко ще си отдъхнеш, Вале. Като се пенсионираш като мен, ще се чудиш как си издържала на такова напрежение. Коренно различен ритъм на живот поддържам сега.
    Бъди здрава, светли Великденски празници ти желая!🙏😘🌹
  • Вчера и днес имах да отхвърлям два дена отпуска, мила, а иначе при мене е 25-часов работен ден 8 дни в седмицата
    Аз чета, просто не коментирам винаги.
  • Валюшка, изненада ме интересът ти към моите разкази, но и ме зарадва - признавам си! Благодаря, мила!😘
  • Като дете и аз износвах дрехите на братовчеди и братовчедки, отвреме навреме леля ми, която беше шивачка, ми шиеше по някоя новичка и така й се радвах...
  • Ти си ми един от учителите в сайта! И аз много харесвам твоя стил и изказ като разказвач, Таня! Благодаря ти!😘
  • Хубаво, чувствено разказваш!
    Поздравления!
  • Искаше ми се да напиша тази история, още преди да направя първите си прозаични опити. Много ми е свидна и местя десетилетия наред розовата детска жилетка като свиден спомен от квартира на квартира. Нафталирам я, изнасям я на слънце, после пак я прибирам.... Досегът ми с нея ми връща усещането, че държа топлите мамини ръце...💕
    Ти ме прегърна с думите си, Роси, сега аз прегръщам теб!🤗😘🌷
  • Когато една жена има дете тя губи правото да бъде егоист. Майчината обич и топлина са незаменими! Мила и искрена история, Мари!🌹🍀🌻🥀
  • Лина, стана ми цветно на душата!🌈
    Благодаря ти и те прегръщам!🤗
    Миночка, и двете знаем какво е да си майка и на какви лишения сме способни, в името на децата. Зарадвах се, като видях, че си коментирала този разказ!😍
  • Хубава история Мария, мило ми стана, казват майка да имаш, ама майка да не си! Хареса ми!
  • 🌹🌼💐🌻🌼🌹💐🌼🌹💐🌻🌼🌹🌼
  • Историята с тази розова жилетка е истинска. Отдавна исках да я съживя на белия лист и да я посветя мислено на моята майка.🙏
    🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷Дано ми прости, че и тези лалета поставям виртуално на гроба ѝ.
    Благодаря ти, Доче!❤️
  • " Реши, че на нея не ѝ се полага, защото искаше да остане за големите ѝ дъщери, като се върнат от училище "

    Жертвоготовност до неглижиране на собствените нужди. Присъщо на всяка отдадена майка... Прочетох със свито сърце...
Предложения
: ??:??