17 авг. 2014 г., 19:58

Относно ползата от испанския у нас 

  Проза » Рассказы
812 0 25
1 мин за четене

ОТНОСНО ПОЛЗАТА ОТ ИСПАНСКИЯ У НАС

 

- Кво си са ухили, кат да се спечелил рекордния джакпот – пита ме оня любопитния, от съседния вход.

Друг път го подминавам, но сега:

- Ега ти кефа, да натупаш някой смрадливец, особено, ако ти се е правил на голям!

- Ти ли бе комшу – влиза ми в тона онзи.

- Не, ама с тази светла мисъл в главата ще си легна и сигур дълго време няма да заспа от кеф. Слушай!

Моят, малкият, като смени паралелката в пети клас, завари в 6-ти един повтаряч, вече над 16 годишен. Отначало му се видял герой: пие, пуши, татуиран, а казвал, че и момичета бил опитвал, бол. Не бил много едър, но агресивен и за нищо налитал на бой.

Имали го целия клас за кумир, до като една вечер, след училище, с още един бабаит завардили моя син и го затътрили при местния златар, да му свали от ухото златната обица, що леля му беше я дарила. Ако се опънел, щели да му я откъснат от ухото.

Едвам склоних детето да даде показания. После следствия, съд и оня го прибраха за три години - било рецидив. На излизане от залата ни се озъби и се почукваше с юмрук по брадата.

Аз, тая работа я бях забравил, но до вчера. Идва си снощи малкият от училище, нали е първа година в Строителният и един ухилен такъв, ербап: да вземе оня да го причака, ама нашият само веднъж го тупнал и го приспал.

После ми призна: 3 години парите дето в испански курсове финансирам, за фитнес и карате ги давал.

Аз, наборе, изначало се ядосах, ама после си мисля „с тоз келеш, ако и да знаеше испански, щеше ли моят изтърсак да се оправи, а”?

 

© Лордли Милордов Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Благодаря, че се отби, коментира и оцени, Петя. Поздрави от Бургас
  • На мен ми хареса, усмихна ме, макар и тъжно. И...saludos desde Madrid
  • Препрочети си я сам, че нещо си се заплеснал. Определено имаш нужда. Така може и да се приземиш по-меко. Както си се разхвъркал, като кьораво пате, няма да стигнеш небесата... Най-много до съседния гьол!
  • Много точно казано, Виктор - като на пазар, но защо ли на този пазар, хора които не могат д се похвалят със стоката си, се опитват да привличат внимание с викове и шум. Май ще трябва да им разкажа притчата за цар Соломон и магарето
  • Лордли пише обикновенно кратички неща. Те се четат лесно. Понякога ме разсмиват, друг път ме натъжават. Има и такива, които ме оставят с една чуденка. Това тук е малко смешно поради шегата накрая с испанския, малко ми е мъчно, заради грубите нрави и криминалните прояви в българските училища и се чудя на лордли. В неговите кратички произведения усмивката е винаги през зъби или през сълзи. Това ме привлича и заради това го чета. Тук продължава една полемика за литературните качества на произведенията. Прочетох всичко внимателно.
    Мнението ми е, че технологиите променят света на изкуството. Публичната изява преди достъпна само на избраните става изключително лесно осъществима за всеки от нас. Публикуваме в мрежата и без усилия се оказваме пред публика от сто, двеста, триста човека. Преди години за да има човек шанса да се покаже пред толкова народ бяха необходими години образование, много талант, шанс и връзки. Днес е толкова лесно. Щрак и готово. Вярно е, че това дава възможност на много хора без нужната грамотност, образование и опит да публикуват.
    И тук идва новото. На преден план излиза необяснимото. Защо едни истории са интересни а други не? От къде идва смешното и кога то се превръща в отблъскващо? Какво представлява тази невидима връзка между творец и публика и кой какво търси в нея? Необяснимо е защото ако можеше да се обясни, ако се поддаваше на научен анализ то тогава чрез процес на съответно обучение всеки би могъл да стане гениален писател, художник или музикант, но такова образование няма и никога не може да има. Затова и често имаме тук тези спорове за литературната стойност на това или онова.
    Безсмислено е да се спори за необяснимото приятели. От друга страна хората, които защитават граматиката, стила и богатството на изразни средства са прави да ни посочват грешките и пропуските. От вслушването в техните забележки идеите, които имаме само ще спечелят представени много по-ясно и гладко.
    Моят баща обича да рисува. Той ми е казвал, че често след като нарисува рисунката, хората го учудват със своите интерпретации на това, което той е искал да каже. Аз обичам да пиша така както ми казва сърцето в момента, а после оставям хората да кажат какво те мислят, че съм написал. Забелязъл съм, че хората са винаги прави. Ако не съм слушал сърцето си внимателно, ако съм писал за публиката или заради това аз да се почувствам, като писател, то и отзивите са съответно негативни, оскъдни или хич ги няма. Обратното, неща, които са ме притеснявали или шокирали след като ги напиша, неща непремислени и спонтанни, често се посрещат с топлина и интерес от публиката. Аз имам нужда от коментарите за да разбера, колко внимателно съм слушал сърцето си. Имам нужда и от добра граматика и стил, които да ползвам инстинктивно докато пиша за да може това което чувствам да бъде представено по-ясно и по-гладко.
    Дали е литература това което правим тук? Разбира се, че не е старата класическа литература. Това тук е литература от нов тип. Най-много ми прилича на огромен източен пазар на който хиляди разказвачи разказват своите истории и всеки може да поспре и да послуша. Ако не му харесва продължава нататък. Там, където има много хора, там където те спорят и се карат има една стока. Има и закътани магазинчета, където няма тълпи, но влизат само ценители. Там има друга стока. Нека не ограничаваме изкуството затваряйки го в специализирани магазинчета само за познавачи, но нека не го и опошляваме превръщайки го в евтин трик за забавление на тълпата. Нека бъде пазар в който има всичко за всеки. Големия пазар наречен живот.
  • Е, за да отдадем заслуженото на т.нар. худ. произв., нека ви открехна, макар, че не исках да се впускам в подробности. Авторът, ако е на толкова години, колкото е писал в профила си, просто експлоатира една стара тема от изтъркан едновремешен виц. Казвам ви го, пък вие сами преценете за себе си:
    Нане и Вуте излезли да пасат овцете на полето, край едно шосе.
    По едно време минава един заблудил се с автомобил чужденец. Спрял при тях и започнал да пита на руски, накъде води пътя. Като видял, че те не разбират, започнал да ги пита на френски, после на английски, италиянски и накрая на испански, но не и на български. Видял чужденецът, че нищо не му разбират нашите овчари, палнал колата и отпрашил. Нане зацъкал с език:
    - Тц, тц тц, Вуте... Виж кво нещо е да знаеш много езици!
    Вуте облегнат на гегата си плюнал и отвърнал:
    - Па тоя като знае толку езици, оправи ли се?

    П.С. Не е хубаво писателите да спекулират с младостта на съвременните читатели, поднасяйки им за свои, идеи и народни писания, при това префасонирани нелепо и некадърно!
  • То, ако става въпрос за изводи, няма нужда да се напрягате в опити да правите някакви писмени произведения. Достатъчно е да разлистите сутрешната преса и там изводи, и факти, колкото искате, поднесени наготово от журналистическите братства. И всичките са точни и правилни, и отразяват по-добре действителността.
  • Е, явно Поро-бостанджалъка ще продължи да се самоизявява като литературна критика тук, но след днешния му резил, все по-малко някой би му отдавал значение.
  • Мдааа... Това, което е създадено да пълзи и с ритник да го стимулираш отзад, пак няма да полети!
  • Много се надявам след тази полемика, вие, Порчев и Бостанджиев да сте преоценили качестввото си на литературни критици. Аз се включих в нея, не за да защитавам литературният си опит в прозата, а само за да изведа наяве пред читателите тук вашата 'компетентност".
  • Защото поискахте да посочим поне три изисквания. Посочени са ви повече. Въпрос на интелигентност е, дали ще чуете и осъзнаете нещо или ще продължавате да създавате само вятър. Ваша си работа!
  • Г-н Порчев, в кой текст от Елин Пелин намирате "теза, антитеза доказателствена част"? Предупредих ви за "високата топка"!
    Щом нивото на "шалтера" ви, Бостанджиев е единствения ви критерий за качество на литературна творба, защо завряхте под този общ знаменател "тезата, антезата и доказателствената част"?
  • "Оцинката 0" наистина е показателна за нивото на прочелите, съгласен съм. Дребнавостта и безхаберността също са налице. През шалтера ми е, дали ща ми "оцинят" "макарона" или ще го подминат в завистливо мълчание!
  • Благодаря, че прочете и оцени непретенциозния ми опит в писаната проза, Гергана
  • Критерий за качеството на "Макароните..." ви, Бостанджиев е броя на коментарите и оцинката 0 за тях. Там трудно биха се открили теза' антитеза и доказателствена част, които единствено вие и Порчев считате, че характеризират литературната творба. Дано сега, след тази реклама интересът към "макароните" ви нарастне и оценките за тях - тоже
  • Няма проблем. "Новогодишни макарони", чети тук http://otkrovenia.com/main.php?action=show&id=282914
  • Още по-надълбоко се набутвате, Порчев в полемика, която е висока топка за вас. Ще докажете обратното, само ако посочите кратка проза или стих от световната класика с теза,, антитеза и доказателствена част. Естествено можете да помолите за помощ и Бостанджиев. Успех!
  • Чудесно, Бостанджиев! Вероятно имаш предвид докторска дисертация, но нейсе А сега предложи твой текст, в който можем да намерим всичко това
  • Липса на сюжет. Липса на теза и антитеза. Липса на въведение, изложение, доказателствена част и наличие на бледо заключение на финала. Слаба образност на героите - кой главен, кой допълнителен, кой, кой... С една дума - йерунда!
  • А така-а-а! А сега, двамата специалисти, Почев и Бостанджиев, бихте ли ми посочили поне три световно възприети критерия за литературно произведение , на които да не отговаря горния текст.
  • С Пора, рядко се съгласявам... Ам, той, тоз път, прав ве!!!
  • Я, литературна критика в Порчев вариант - без аргументи! Дали авторът й не търси по-скоро популяризиране на фамилията си чрез коментарите си в сайта, или, на дали ?
  • Благодарности за отзивите и ,смивките ви, Кети, Дани и Ваня
  • Симпатии и възхищение от мен!
Предложения
: ??:??