18 окт. 2008 г., 15:59

По-добрата религия 

  Проза » Рассказы
940 0 17
11 мин за четене

Близо до Крумовград има малка джамия. Кацнала като бяла птица в прегръдките на планината, тя просветва сутрин на слънцето и се усмихва на любопитните облаци. Мястото е красиво, тихо и девствено. От всички страни, като зелени ръце, хълмовете са подпрели религиозния храм нежно.  Гледам  и вдишвам въздуха като глътки омайващо вино. И атеистът тук би повярвал в Бог, независимо с кое име ще  го нарече.

Спомням си времето, когато бях  войник, някъде в  края на петдесетте.  Дойдеше ли петък, мъжете от махалите  се качваха на магарета и коне и потегляха за  джамията. Пред сградата на една дебела греда  навързваха като на паркинг животните, докато вътре стопаните им се молеха. Млади и стари излизаха после навън, разговаряха за дребни неща и всеки отново поемаше към своята къща и работа, до следващия петък и среща.

Един ден  бяхме наблизо на учение и към обяд седнахме на поляната пред джамията  - за почивка, цигара и кратък обяд. Бяхме уморени, изгладнели като вълци и ядяхме с пръсти  консервите. Местните тъкмо бяха излезли след петъчната молитва. Мъжете ни попоглеждаха   и си тръгваха, но   двама се приближиха до нас нерешително.

- С Али имаме войници на другия край на България. Може ли да ви почерпим? Имаме по нещо в дисагите.

Ние вдигнахме рамене безразлично. На 19 в казармата вечно си гладен и много-много не мислиш дали е редно или не да вземаш храната от непознати. Али и неговият приятел развързаха платнените шарени кърпи и извадиха хляб, сирене и малки кутийки с баклава и локум. Очите ни светнаха, а езиците се развързаха. Аз тогава  бях още зелена глава,  исках да ставам писател и всякакви интересни истории ме привличаха като магнит. След разговора за синовете им, за времето и за работата, набрах смелост да ги попитам за някоя интересна случка станала тук преди време.

Али, по-възрастният, приглади брада и се замисли. Извади от джоба кутия  „Арда” и с пожълтели пръсти започна да   мачка цигара.

- Писател си, значи?  Ще ти разкажа една  история,  но да не ми пишеш името. Искам хората да знаят коя е по-добрата религия.

Бях готов всичко да обещая, само и само да откопча от  дребния жилав човек нещо, от което да напиша  хубав разказ за вестник. Това означаваше пари за цигари и алкохол.

Мъжът закопча палтенцето си, седна с прибрани колене, сякаш  на изпит, и започна с мек  глас да разказва история за двама набожни младежи,  преди години скарала  махалите наоколо и града.

- Беше времето на голямата суша. Тогава в махалите имаше повече хора,  всички  до един  вярващи  мюсюлмани. Всеки петък се молехме на Аллах  и живеехме мирно и кротко. В една от махалите имаше чудна  жена, Фатиме. Красива бе като гюл, ала и много устата. На мъжете длъжна не оставаше никога. И  те  май се бояха от нея. Говореше се, че ходи в близкия град и   се среща с мъже християни. Това бяха само хапещи приказки, докато един ден тя не изчезна за няколко месеца и неочаквано после се появила с  малко дете. Злите езици пак плъзнаха по махалите, че не е от мъжа й, а от българин долу в града, но никой нямаше доказателства и нещата се умириха някак. Детето беше момче и тя го кръсти Али, досущ  като мене. Беше умно, пъргаво и  набожно. Когато стана голям, да може да язди магаре, започна да идва с баща си  за  петъчните молитви. Но всяка събота Фатиме обуваше сините си шалвари и двамата потегляха към града с белия кон. Какво  правеха там, се разбра чак когато разкриха измамата.

- Каква измама – прекъснах го с пълна уста. Сиропът от баклавата лепнеше по ръцете ми и аз му направих нетърпелив знак да не спира.

Али всмукна дълбоко от цигарата „Арда” без филтър и продължи да разказва, сякаш говореше само на себе си. Не ни поглеждаше,  вперил  поглед  в далечината, където се намираше големият град.

- Оказа се после, че Фатиме е родила близнаци. Едното момче оставила  при своя любовник, а другото взела при нея. Децата растяха при баща християнин и майка туркиня, всяко вярно на своя бог и религия. Един ден, някъде към тяхната осемнайста година, при гостуването двете момчета се вкопчили в  жестока борба. Коя религия и кой бог е по-велик от другия? Не могли да стигнат до разумно решение и вкарали в работа юмруци, ритници и зъби. Фатиме побесняла от гняв и заповядала на двамата  да си сменят дрехите. Никой, дори най-внимателен поглед, не би разпознал измамата. Уговорили се един месец всеки  от тях да прекара с  живота на другия и да види дали чуждата религия е  по-добра или по-лоша от неговата.

- Така се прибра тя в махалата с християнина  син. Момчето ходеше  с нея и тя го учеше да говори  по турски, та  никой да не усети, че ни е чужд. Обяснявала му какво трябва да прави в джамията, чела му откъси от Корана и го посветила в тайните на своята вяра. Същото правел бащата с мюсюлманина син. Дошло време да ги пуснат на изпит - единият в християнската църква, другият в джамията в петък. Фатиме и нейният верен любовник треперели да не бъдат разкрити, но вече се били хванали на хорото и нямало пускане от сделката. Никой не разбра, че  момчетата са сменени. Така продължи не месец, а цели няколко. Синовете, Али и Асен, понякога се разменяли и сами, ходели в чуждите  храмове, търсейки пътя към Бога и своето място в света.

- И как ги разкрили накрая? - любопитството ме човъркаше като свредел. Облизвах  пръстите на ръката си, захарна от локума и божествената баклава, и се усмихвах, очаквайки  краят да се превърне в смешна история.

Али поклати тъжно глава. После   отвори кутията „ Арда” отново.

- Жена. Всяка разкрита тайна крие в пазвата си като змия красива жена. Али като ходел в църквата, харесал ваше  момиче. Хубаво като капчица, християнче, божия чиста душа. Полудяло от мъка и обич, момчето и решило да си смени религията,  да се ожени за нея. Хубаво, но Фатиме не искала българка за снаха. Тогава дошъл вторият удар. Асен, докато бил в нашата махала, през плета зърнал щерката на  Ахмед и Вилдан. И той викнал, че иска да си смени религията, за да се вземе с  хубавата туркиня на всяка цена. Видели се в чудо майката и горкият баща. Започнали да ги убеждават, че всеки камък си тежи на местото, че това не е редно по закон и религия, но синовете не чували и не искали да се подчинят. Последната неделя от май, двамата братя се наговорили, единият грабнал българката, другият- туркинята, и избягали с тях в София. Никой не казал истината на своите булки за себе си, разменили си паспортите, всеки приел живота на другия и неговата религия заради любовта.

- А родителите? Какво станало с тях? - вече бях изтръпнал от лоши предчувствия.

- Щом се разбра, че са  избягали и двете момичета,  и  се разчу, че християнин е влизал в храма, а мюсюлманин е омърсил църквата долу в града, българи и турци скочиха едновременно срещу Фатиме и българина. През нощта им подпалиха къщите от всички страни. Дано са избягали  и са някъде живи и здрави  все още.

  Цигарата димеше между пръстите на мъжа. Аз исках да питам още и още, но нещо в погледа на Али ме накара да спра и промених въпроса си.

- А откъде си сигурен, че е станало точно така?

   Той смачка цигарата с гумен ботуш. Стана бавно, оправи палтото си и ме погледна, сякаш виждаше през мен някого друг.

- Аз съм съпругът на Фатиме.  Оня, на когото тя цял живот изневеряваше с другия мъж. Сега имам друга жена и друг син, но никоя няма като нейните сини шалвари и отровната, но сладка като локум ръка. Да ти кажа, момче, ако ще ставаш  писател, пиши само за любовта. Тя е по-добрата религия. Без нея нито в джамията, нито в църквата има Бог.

© Илияна Каракочева Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Просълзих се!
  • За мен е достатъчно, че завършваш с многоточие, Мариана. Благодаря ти за отзива. Поздрав!
  • Каквото и да кажа, ще повтаря някого ...
  • Благодаря ти, Севделин! Твоето мнение ми е много скъпо. Защото ти никога не лъжеш. Поздрави и усмивки от мен!
  • Благодаря, Михаил. Разбира се, че имаш разрешение за цитиране. Нали един текст, ако не се чете и не се цитира, всъщност, не живее.
    Поздрави !
  • Със закъснение, но го прочетох. Добре че го има този понеделник без нови публикации, да наваксам. Трябва да има поне още един ден за четене.
    Разказът ти ми хареса, както винаги. Особено финалът. Надявам се, че имам позволението ти да те цитирам понякога, защото думите ти са абсолютно верни. Ако махнем от религиите всички доктрини, които не касаят любовта, няма да има никаква разлика между тях.
  • Вилдан, твоето мнение е много ценно за мен! Много се радвам, че много хора от тези, които написаха отзиви, мислят като нас!
    Поздрави и от мен!
  • Истина е! ЛЮБОВТА е най-добрата религия! Поздравявам те!
  • Благодаря ви, момичета - Райна,Венелина, Елена, Светлана! Наистина Любовта осмисля живота, дори когато не е вече реалност, а само спомен. Много обичам своите герои и се радвам, когато и тези, които четат разказа, говорят с обич за тях!
    Много усмивки от мен!
  • Много приятно ме изненада Илияна! Заслужена шестица имаш от мен!!!
  • Много ми хареса! Рзказваш увлекателно, с лекота.
    Историята е много поучителна, замисляща. Наистина е така - само любовта е истинският бог, в който трябва да вярваме всички.
    Поздравления!!!
  • Благодаря, Петя! Оценявам твоята подкрепа! И се радвам! Поздрав и за теб!
  • Заслужени аплодисменти!!!
  • еее, не ви разбирам и това е.
    ЗАЩО анонимно?

    пък и не казвам, че историята е безинтересна
  • Благодарности, Иванова! За мен е удоволствие да разказвам .
    Зелиха, трогнаха ме милите думи за разказа. Радвам се, че такива обикновени истории като моята карат някого да се замисли.
    Е,mindwinter (Няма ), за някои моите истории явно са безинтересни, но хора и вкусове всякакви. Най-лесно е да отречеш нещо анонимно. Аз съм си поставила името под разказа и си го обичам. За мен малките истории на малките хора всъщност са много големи.
    Поздрав за всички!
  • kameron,
    лелелеелелелелеле.
    стига, моля ви.
  • Много завладяваща история! Харесва ми! Поуката от този разказ си е наистина много правилна, няма ли любов нищо не радва човешкото сърце!
Предложения
: ??:??