8 окт. 2023 г., 21:28

Преди Трафалгар * 

  Проза » Обзоры, анализы, критические статьии
322 2 20
2 мин за четене

   Когато в Англия говореха езикът на Шекспир, тогава Америка на прериите разхождаше диалектите на дакота, ирокези, сиукси, чероки, апахи, навахо и другите Синове на Великата мечка. В Канада канеките ловяха риба и пушеха лули в мир с природата. 

   Когато Непобедимата армада беше победена, възникна въпрос: кога ще се роди Хорацио Нелсън, за да напомни на Франция и Испания, че този площад в Лондон е в негова чест. 

   Останалото са подробности, отразени случки, които звучат примамливо за ушите на историческите нрави. 

   Защо в Съединените американски щати старателно изучават английската литература? Навярно, защото като колония не са имали своя история и култура. 

   Ако погледнем от връх Мусала –най-високото място на Балканите, следва да допуснем, че северомакедонците са баските, кюрдите и косоварите на Европа взети заедно, като проблем за единна държава. Може да продължим с други етноси и държави, като Украйна, Ирландия и Шотландия, но какво от това? Войни, които продължават с векове за език, религия и държавност.

    Една война затихне, друга дълго стаявана избухва с нови страдания, жертви и разрушения.

   Може би, войната от древността до днес, е тази между евреи и филистимляни! Кой да притежава Ханаан( Обетованата земя)... И отново жертвите са и едните и другите. Защо една Империя се разпада във времето преди разцвета на езиците?

    Американски език няма. В САЩ говорят твърд английски. 

    В Англия, Уелс, Шотландия и Северна Ирландия ги обединява Короната, иначе всеки народ е имал славно минало, което във времето е подчинено от скиптъра на английските крале с войни на религиозна основа, за да се наричат Обединеното Кралство днес. 

   Северомакедонците ли говорят забравения роден език или българите я карат по навик от Борисово и Симеоново време?!

    И все не можем да разделим Светите братя международно, че дори Русия пак иска да е арбитър по спора с произхода на езика!

   Един език,една Вяра, различни сръдни за минало незабравено.

   Само Орфей пее и търси Евридика, но условието на Боговете не е спазено, че понякога любовта може да погуби безвъзвратно любимата. 

   И го няма Архимед да изрече: Еврика!

   И цар Самуил го няма! Ослепен от омразата на Българоубиеца.

   И починал от скръб, непожалена от новите наречия измислени езици. 

    Това беше преди Трафалгар. 

 

Битката при Трафалгар 

Бойните ескадри на Адмирал Хорацио Нелсън побеждават испанската и френската флотилии в битка за доминация на английската флота,което се оказва решаващо за изхода на войната между Наполеон и европейските съюзени държави. В тази битка адмиралът е улучен от френски стрелец и умира на палубата с взор отправен на северозапад към Англия. Битката се е състояла през 1805 година.

Трафалгар е нос близо до град Кадис, Южна Испания и Португалия. 

 

 

© Стойчо Станев Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Благодаря за прочита, Латинка-Златна!
    Благодаря за пожеланията!
    Приеми сърдечните ми пожелания за здраве и късмет!
    Благодаря за коментара и оценката, Николай!
    Лека вечер!
  • Прочетох с интерес, Стойчо!🍀🍀🍀
  • Прочетох с интерес, Ranrozar (Стойчо Станев)!

    Благословена вечер! Бъди здрав!
  • Анани, отдавна нямам кокошки. Бих ги нахранила с "ананисмески", но не съм сигурна дали ще им понесат. А за "кокошкохранителката" - браво! За мен е чест.
  • "Папи ди тути папи!"
    Анани, прояви търпение!
    Все пак страницата ми не е протоколно заседателно дело на Великата Инквизиция!
    Намери стихотворението ми "Клада",преди да отсъдиш някое аутодафе!🙏🙃
  • "Пушеха лули в мир с природата", а сега дали всеки знае какво е " лула на мира"?
    и маймунката на Пипи дългото чорапче се казва Адмирал Нелсън
  • Г-н Ананиев, тук сред нас само ти си светец, всички останали сме грешници. Не ти е лесно да ни търпиш, но с повече злобица, може и да ни препратиш. Успех, св. Анани!
  • Нормално Анани, все пак съм доктор по психология. Макар, че ти си лесен за разгадаване и дори човек без подготовка би се справил. Не го приемай като обида.
  • Вале, Анани просто страда от тежък дефицит на внимание и се чуди как да си го набави. Затова винаги се опитва да спори или да блесне с познанията си по история, белким някой го забележи. Толкоз от мен, за останалото сама ще се досетиш.
  • Анани, живея с алкохолик - винаги мога да позная кой колко е пил.
  • Не разбирам, другарю Анани, неимоверното ви желание да се изтресете под нечия творба и да я превърнете в безкраен и безсмислен чат?
  • Драги Анани!
    Отдавна съм придобил имунитет срещу критикари.Може би реакцията ти говори за комплексите ти,които определено издават малоценност на тема:"Историята като наивна интерпретация."Нещата не са толкова прости, колкото изглеждат в очите ти.Но пък все нещо нестабилни са аргументите ти за демокрацията!
    Че кога си живял в условията на подобно общество?!
  • Анани, от кой град си?!
    Имам чувството, че не си онзи(онази) за която се представи.
    Профила ти е с адрес който често променяш.
    Литературата няма идеологически характер;и не трябва да се самооблепва с фрази,като:"Аз съм за демокрацията",което буди съмнение, че си обременен политически.
    Това вече не ли заявка, че представяш една измамна платформа?
    Един хибрид е последният епизод в "генетичната спирала за възпроизвеждане на живота.Т.е.от катър или муле не следва поколение.
    Я сега да те разбера колко си вещ в биологията!🫠
  • Стойчо, Г-н Ананиев си пада по критиката. Преди време във връзка с разказа ми "Сълзите на самотно куче" ме подложи на злостна критика защо сме хранили по соца кокошките с черен хляб. Дори не беше обърнал внимание, че вилата ни е в гората и кокошките не ядат шишарки. Друго нямаше освен хляб. Но така е в този сайт трябва да има критика. Успех желая за финал. 😊
  • Анани,нима ми забраняваш да ти благодаря за съвета писмено?!
    Мисля да те назнача за щатен мой критик:на мястото на Ксантипа!😉
    Браво за коментара, Людмила!🙂
  • Прочетох с интерес.
  • Направо ме "разсипахте " от достоверни факти!
    Признавам си, че и от музика не вдявам!
    "Аз знам, че нищо не знам,но има хора, които и това не знаят."
    Естествено, това не е валидно за Вас!
    Навярно сте по-мъдър и от Сократ. 🤣
  • Амин!🙏🙃
    Драги, Анани!
    Предполагам, че си вечен ПРАВЕДНИК!🫠
  • Благодаря за коментара и оценката, Младен!
    Благодаря за поясненията, Анани!
    Сега остава да напишеш,че Адмирал Нелсън е пренесен и погребан в Англия с държавни почести!
    Не се научих да консумирам букви и това е достатъчно да се поуча от буквоеди!🤣
  • Отличен материал, Стойчо, в който поднасяш прецизни разсъждения и ни припомняш факти от миналото. След сър Френсис Дрейк /пират почетно въздигнат от кралицата/ - побледителят на Великата испанска армада, адмирал Нелсън е следващият голям морски герой на Англия, победил в морето Наполеон при Трафалгар. А народите са държани разединени от мощни политически сили, за да се прилага древната римската сентенция - разделяй и владей, в хода на цялата човешка история.
Предложения
: ??:??