18 апр. 2007 г., 00:54

Приказките на баща ми 5 

  Проза
983 0 3
1 мин за четене
                                                         ОБИЧАЙ
          Имаше обичай в селото. За да се ожени един момък за някоя мома, трябваше да даде пари на баща й, т.  е. да я откупи. Но момъкът, за когото става дума, смятал, че този обичай е отживелица. Той смятал, че е достатъчно двамата млади да се обичат, за да се оженят. За всеки случай, предупредил момата, че ще отиде да я поиска за жена, но няма да даде пари за да я откупи. Не бил беден, но смятал, че според този обичай на жената се гледало като на стока. Бащата я продава, а момчето я купува.
           Момичето обяснило на баща си, че нейното момче ще идва да я иска за жена и че то не иска да спази този глупав обичай.
           - Не! Аз имам само една дъщеря и няма да отстъпя, такъв е обичаят. Държа да се спази.
           Опитала се тя да обясни, че времената сега са други и че този обичай е глупав и трябва да отпадне.
           - Не! Аз думата си на две няма да сторя. Всичко трябва да стане както си му е редът.
           Вечерта момъкът посетил семейството на момата, за да иска ръката й. И стигнали до момента, когато момъкът трябвало да откупи момата. Заинатили се и двамата. Всеки държал на своето
            - Аз пари няма да дам. - казвал момъкът.
            - Тогава  аз пък няма да ти дам дъщеря си.
            Дълго продължил спорът. Никой не отстъпвал. Опитала се майката да омекоти нещата.
            - Ама,  нали се обичат бе, мъжо.
            - Ти  да мълчиш, нямаш думата.
            - Тогава аз се отказвам да се оженя за дъщеря ти. - казал момъкът и напуснал къщата.
            Момата се засрамила и притеснила. Толкова тежко изживяла случилото се, че на сутринта я намерили мъртва в леглото й.
           Тук  разказът на баща ми свършваше. Ние всички мълчахме като попарени.

© Елена Димова Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Никога не е късно да прочетеш някоя хубава приказка.Не е задължително да има щастлив край. Както е и в живота...
  • Благодаря ти за коментара Ангар. Струва ми се, че това е истински случай. Така го разказваше баща ми. Направила съм продължение, как сега се прилага този обичай, как братята на момичето искат откуп и зетят се е приготвил с цял куп стотинки. И всичко това се прави на шега, в която бащата не участва. Но вие всички знаете за този обичай и затова отрязах тази част. Моля ви, мили посетители, дайте малко коментар. Имам още такива приказки, но не смея да ги пусна. Наистина, когато ги писах, смятах да останат само в нашия род. Имало някой, който много обичал да разказва приказки, намерил се друг който ги написал.
  • Ех, жалко че не са намерили някакъв начин, та формално и двете страни да останат удовлетворени. Както в онази приказка: нито със подарък, нито без подарък, нито гола, нито облечена, нито пеш, нито да язди... Измисли такъв начин, Елена, сигурно ще можеш!
Предложения
: ??:??