19.05.2011 г., 14:14 ч.

Байганьовщината днес 

  Есета
33556 2 5
1 мин за четене

 21 век – век на издигнатите в небесата сгради и натиканите под земята ценности, век на високоразвитите технологии и закърнения манталитет, век на нон-стоп отворените сайтове за запознанства и затворените от години книги, век на дамите с високи токове и ниско IQ и на младежите с бързи коли и бавни умствени процеси, век на пълните интернет чатове и празните градинки пред блоковете, век на многото виртуални приятели и малкото реални. Век на необразованите, на незаинтересованите, на наглите,  на алчните и на вулгарните, обобщено - на съвременните байганьовци. Кой би помислил, че техният прототип, а именно Алековият герой – Ганьо Балкански, понесъл толкова критика през годините, ще се задържи два века в обществото и броят на последователите му ще нараства стремглаво с всеки изминал ден. Такива, за съжаление, са голяма част от съвременните хора – със самочувствието на интелектуалци, а всъщност крайно невежи, говорещи по толкова обширни теми, но изказващи изключително плоски съждения, с уж такъв широк кръгозор, а в действителност слепи за всичко, от което не могат да извадят някаква полза.

 За байганьовщината днес може да се говори много, но аз ще бъда пестелива на думи, защото твърде малко са тези, които биха изчели повече от една-две страници. Ще кажа само, че ако някой се наеме да напише книга „Бай Ганьо в 21 век”, тя определено ще има шансове в рекордите на Гинес за най-дълга книга, защото, ако прототипът, използван от Алеко, е бил един - Ганьо Сомов, то в наши дни Бай Ганьо можем да видим в лицето на всеки втори. И представете си приключенията на всеки един от тези, да ги закръглим на 3 млн., „интелигентни” хора с „добри обноски”, описани в отделни фейлетони - като започнем от „Бай Ганьо на опашката на магазина”, проправящ си път настървено през хората, изтиквайки ги по ъглите и стигнем до „Бай Ганьо в парламента”, изказващ становището си с термини и префърцунени думи, които сам не разбира... та те няма да имат край.

 Днес Бай Ганьо е доста популярна личност, всеки от нас се е сблъсквал несъмнено с неговата персона, а байганьовщината, която сее след себе си, е нещо, което трябва да се изкорени от обществото. Какво можем да направим ние? На първо място трябва да се вгледаме добре в себе си и когато заличим и последната байганьовска черта у себе си, тогава вече можем да опитаме да променим и околните.

© Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Мъдри , мъдри са словата ти за жалост !!! Това есе - някой да го прочете като начало на Техни Нищожества - Г-дата работещи на пл." Народно Събрание" 1 - да , ама няма да бъде посрещнато с нужните реакции , та да си направят необходимите изводи и да вземат нужните мерки ....
  • в началото малко бие на жорж гарлин,т.е.карлин,ма и той не е0 иначе,добре е...поздрави!!!
  • Яни, Росица, Нина, мерси, че посетихте.
    Истина е, че финалът е попретупан, ще го имам предвид за следващото си есе!
    Поздрави!
  • Есето ми хареса, но краят му е като указание, дадено от скучна учителка: "Какво можем да направим ние? На първо място трябва да се вгледаме добре в себе си и когато заличим и последната байганьовска черта у себе си, тогава вече можем да опитаме да променим и околните."
    Можеше и по-раздвижено, интересно и въздействащо да представиш вълнуващите те мисли.
    Поздрав!
  • Поздрави, боя се само, че не можем да заличим нищо от себе си, защото иначе ще станем отшелници. Не че има нещо лошо в това, но не сме такива. Дълбоко в себе си не сме такива, ние просто искаме да бъдем хора сред хора. Обаче човеците са на изчерпване. Не 3 млн., три хиляди не можеш да намериш читави... а някои дори не ги търсят, че защо са им ... нали и така им е добре в кочинката с високи огради ... грухтят си и чакат Коледа, както по нашенски я разбираме ... и от къде ги вземате тези работи само .... учени, интелигенти моля ти се ... а бе те и едните и други са кът ама айде холъм ...
Предложения
: ??:??