16.04.2021 г., 12:29 ч.

Белегът на звяра 

  Есета » Граждански
1421 4 2
5 мин за четене

Белегът на звяра е израз, който се споменава в последната книга на Библията – книга, която носи запомнящото се име Откровението на Йоан. Докато е на заточение на остров Патмос знаменития апостол пророчески вижда това, което има да стане в края на човешката история. Образите, които изникват пред очите на Йоан са отвъд човешкия капацитет да обясни видяното. Апостолът все пак прилежно записва видението, а този текст, макар и на пръв поглед да звучи дистанцирано от езика, на който говорим ние, съвременните хора, и въпреки, че е изпълнен с пророчески метафори и изображения, разкрива истини за бъдещи събития, които могат да бъдат познати само на Този, Който е Господар на историята.

 

Библията е живо Слово, откровение от Бога за всеки, който я чете чрез вяра. Откровението на Йоан е може би една от най-неразбраните и обвити в най-голяма тайнственост книги. Този пророчески текст съдържа множество образи и видения, които не могат да бъдат разтълкувани правилно без това духовните му сетива да са отворени за действието на Святия Дух. Откровение е книга, насочена към разкриване на историята, която хвърля светлина и върху събития, характерни за края на света. Много изследователи твърдят, че без нея Новият Завет на практика не би имал завършен вид.

 

Независимо от съществуващото сериозно объркване по отношение правилното тълкуване на Откровението на Йоан, трябва да сме наясно, че Бог желае ние християните да разбираме Неговото Слово, за да устояваме във вярата. В текста можем да прочетем насърчителните думи на апостола за това, че са нужни устояването и вярата на светиите, както и че е нужна мъдрост, за да може вярващите да „решат“ една задача. За да получим „крайния резултат“ не е необходимо да използваме математическа формула, а да отворим очите на сърцата си. Задачата се отнася до това какво представлява числото на звяра. Иначе казано в книгата Откровение на Йоан се крие предизвикателство към нас, което ни поощрява да се стремим да не сме в неведение за това кой всъщност е звярът. Правилното тълкуване на Откровение е фундаментално важно, за да разбираме не само миналото, но настоящето и бъдещето, и за да живеем достойно за Бог и да Му служим.

 

Но нека видим споменатия текст в книгата Откровение: „И принуждаваше всички, малки и големи, богати и сиромаси, свободни и роби, да им се тури белег на десницата или на челата им за да не може никой да купува или да продава, освен оня, който носи за белег името на звяра, или числото на неговото име. Тук е нужно мъдрост; който е разумен, нека сметне числото на звяра, защото е число на човек; а числото му е шестстотин шестдесет и шест“ (Откровение 13:16-18).

 

На белега на звяра не бива да гледаме просто като на някакво средновековно жигосване или на супермодерна процедура по поставяне на знак (чип) на челото или на дясната ръка (ако има поставяне на чип, то ще е само външното проявление на вътрешно съгласие с робството на сатана). Белегът започва да се появява тогава, когато политическата система „звяр“ накара хората да мислят и действат така, както тя иска. Можем да видим толкова много примери за промяна на нагласата на гражданското общество, промяна, дирижирана от идеологически внушения, пропагандни послания, деморализиращи шоу програми и др.

 

Действието на духа на звяра в настоящите глобални обществено-политически процеси е причината за това днес хората да обичат робството си, припознавайки го като свобода, и да обръщат гръб на свободата, като я възприемат като робство – робството на морала и на стремежа към чистота в сърцето и в мотивацията в отношението към другите хора.

 

Когато вникнем в пророческата книга, ще установим множество подробности за глобалния тираничен режим на звяра. Под влиянието на този режим ще бъдат всички, чието име не е записано в Книгата на живота. В Откровението на Йоан се говори за два звяра. Първият, който най-общо казано представлява система на световно и обществено управление, която противостои на Бога и Го хули, е получил своята сила от сатана. Втория звяр, който излиза от земята, кара хората да се поклонят на първия звяр. Този втори звяр има два рога, „като агнешки“, но говори като змей. Едно от тълкуванията от страна на богослови за същността на този образ е свързано с това, че вторият звяр представлява фалшивата религия, в това число и фалшивото християнство.

 

За да идентифицираме тези образи е нужно да обръщаме внимание на детайлите, защото в тях се съдържа много богата информация. В този смисъл, когато разсъждаваме върху обстойното разкриване на образа на първия звяр, е важно да обърнем специално внимание на израза „излизаше от морето“. Морето е символ на народите, а глаголът „излизаше“ ни говори не за еднократен акт, а за продължаващо действие. Ето защо можем да стигнем да заключението, че системата на световно и обществено управление, която противостои на Бога и Го хули и която е получила своята сила от змея (сатана) не е някакво ново състояние на бунт срещу Създателя. Тя е свързана със старото желание (още от времето на Вавилон) хората да бъдат независими от Бога.

 

В 13 глава на Откровение се говори за това, че звярът ще се опита принудително да постави белег върху челото или десницата на жителите на земята. Важните въпроси, които стоят пред нас, са: Ще успее ли звярът да принуди всички да сложат белега? Каква е участта на тези, които приемат белега на звяра? Каква е участта на тези, които откажат да приемат белега на звяра? Какво отношение имат тези писания към нашето време и днешната ситуация в света?

 

Отговорите на тези въпрос, макар и на пръв поглед да изглеждат сложни, са всъщност много простички. Всеки, който чрез вяра в Христос има отворени сетива ще може да свърже вечната истина на Божието Слово с актуалните събития, случващи се по лицето на Земята. Проблемът е, че хората с отворени сетива са малцинство в този обладан от егоизъм и себевеличаене свят.

 

Хората днес мислят с категории, в които ценностите са обърнати с главата надолу и това не е случайност – горчив плод от бесните темпове на технологично развитие на света, но е продукт на моралното отстъпление и отхвърлянето на Господа. Демократичните процеси, в които отсъства християнския стандарт, не водят хората към свобода. Истинската свобода е в познаването на Исус Христос. Когато говорим за белега на звяра трябва да знаем, че звярът е онази нова вавилонско-тоталитарна система, в която ние вече живеем. Крайно време е този, който не иска да бъде белязан от този звяр, да се събуди за истината.

 

 

 

© Явор Костов Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • А на който не достига мъдрост, знае от Кого да поиска
  • Актуално и твърде полезно есе! В рамките на пет минути успяваш да хвърлиш светлина по въпросите, които касаят живота на всеки отделен човек. Но за съжаление:
    „Действието на духа на звяра в настоящите глобални обществено-политически процеси е причината за това днес хората да обичат робството си, припознавайки го като свобода, и да обръщат гръб на свободата, като я възприемат като робство – робството на морала и на стремежа към чистота в сърцето и в мотивацията в отношението към другите хора.“
    Поради тази причина съм много скептична относно избора на хората. Тъжен факт е,че голяма част от човечеството е склонно да предпочита робството пред истинската свобода.
    Поздрави, Явор!
Предложения
: ??:??