5.01.2007 г., 12:22 ч.

Човек е осъден да бъде свободен 

  Есета
12234 0 1
2 мин за четене

Нека първо си отговорим на въпроса – Какво е свобода? Това е възможността на човек или друго същество да проявява своята воля. При свободата липсват ограничения, затвори, клетки, робство и задължения. Но защо тогава сме осъдени да бъдем свободни? Нима свободата е нещо лошо?

Човек винаги се стреми към това да бъде свободен. Но в стремежа си към свобода той прави грешки и отговаря за постъпките си, за всичко, което е направил. Човек сам избира свободата си. Той сам трябва да наложи законите на свободата, но тук се появява и моралът.

А какво е моралът? – това са правилата за нравствено поведение. И след като разгледахме значението на свободата и морала можем да кажем, че те са тясно свързани. С моралът започва свободата и това е начин за реализиране. Човек е истински свободен, когато е осъзнал същността на морала, живял е праволинейно и е спазвал общоприетите закони. Сами в стремежа си към съвършенство ограничаваме свободата си, слагаме граници на самите себе си и се осъждаме да бъдем  нейни роби! Човек сам се осъжда да бъде свободен! В крайна сметка свободата е задължение и за да си свободен трябва да си и отговорен.

Свободата – вътрешна свобода, свобода на околния свят! Тя е една отговорност, която всеки носи през целия си живот! Човек сам подтиска своите желания и стремжи... сам се спира да прави неща, които може макар и свободен! Защото нещо е сладко, докато не е твое. После намираш друго. За което да се бориш, а именно съвършенството. Така свободата е една присъда, която носим в душата си. Свободни, но затворени в клетка от самите себе си.

Какво заключение можем да извлечем от мисълта на Сартр “ Човек е осъден да бъде свободен”? Че свободата е поредния парадокс в човешката история? Илли, че свободата е най-великото достояние на човечеството... Човек е свободен, но и изоставен на самия себе си. Свободен да гони съвършенството и мъдростта, доброто и красотата. Свободен даже в даден момент да бъде готов да изгуби свободата си в лабиринтите на разума и познанието. Нека всеки един от нас прецени какъв вид свобода би могъл да избере.

© Северина Стоянова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Човек никога няма да бъде напълно свободен!Всеки,абсолютно всеки се подчинява на физическите закони.
Предложения
: ??:??