30.12.2022 г., 13:22 ч.

Човекът- свободен и независим 

  Есета
1395 0 0
6 мин за четене

    Всеки човек се ражда свободен. Свободен да избере какъв да бъде. Свободен да избере как да изживее живота, който му се предлага само веднъж. Да избере дали да води живот-независим и свободен, или да бъде подчинен на нещо земно, което може да унищожи всичко, което има.
     Милиони хора избират да бъдат независими и свободни. Това са хора, които овладяват своите увлечения, желания и пазят душата си свободна и независима. Независими са от никого и от нищо. Хора, изградили и възпитали у себе си щастието, което не търсят и не намират в материалните неща. Колкото и проблеми да имат, в каквито и ситуации да попадат, колкото и изкушавани да бъдат, те не се поддават на нещо видимо и материално, което може да им донесе наслада или да „разреши“ техните проблеми. Изправят се с лице срещу трудностите. Смело се борят, защото нищо не може да ги възпре. Те са независими! Те са много! Те са милиони..., но не всички на тази земя водят такъв живот.
       Съществуват хора, чийто живот е изпълнен с проблеми, но пък вместо да се борят срещу тях, решават да ги „преодолеят“ чрез някои вещества (алкохол, цигари или наркотици), които им помагат да избягат от реалността, изпълнена с трудности. Не се замислят, че тези вещества само задълбочават проблемите. Не се замислят, че те водят човек до една крайна точка- смърт. Най-лошото обаче е , че някои от тях го знаят и са се замисляли за тази крайна точка, но въпреки това продължават.
       Наркотиците и цигарите съдържат много вредни вещества, които единствено разрушават нашия живот. Някои си мислят, че наркотиците са по-вредни от цигарите. Мислят си така, защото виждат, че те убиват бързо, без да пощадят никого. Цигарите обаче, също не щадят, просто убиват човека по-бавно. Ако си решил да приемеш или опиташ някои от тези вещества, то със сигурност все някой ден ще си платиш. Може би в началото това не се осъзнава от хората, защото тогава си мислят, че могат да спрат когато поискат, че държат нещата под контрол. Постепенно всички разбират, че това съвсем не е така.
      В днешно време сред младите, най-модерни и употребявани са наркотиците. Много от младежите си мислят, че да приемаш такива вещества е готино и това ще те направи известен и велик. Започват да вземат наркотиците по различни причини. Някои, за да се впишат в групичката, други пък започват да се дрогират поради неразбиране от близки и приятели. Трети- просто от любопитство. Всъщност най-много са тези, които ги употребяват, за да избягат от действителността, изпълнена с проблеми и трудности. И ако се каниш да употребиш наркотик по някаква причина, то тогава имам да ти кажа нещо.
    Сигурна съм, че наркотикът е силен, опасен и желан. Ако го допуснеш в живота си , то рано или късно ще попаднеш в коварната му прегръдка. Доближиш ли се до него, ще тръгнеш на едно пътешествие, което завършва със смърт. Решиш ли просто да го опиташ, той ще се погрижи да го обикнеш. С времето той ще стане най-добрият ти приятел. Наркотикът ще ти вземе цялата мъка, която ти причиняват реалността и липсата на обич. Когато си затънал в проблеми, той ще бъде единственото спасение, което намираш. Далеч от него ще бъдеш нищожен, а с него- всемогъщ. През цялото това пътешествие ще бъде твой спътник. Неусетно ще те накара да мислиш, че само той е на твоя страна, а всички останали са  врагове, които не те разбират. Не разбират мъката и болката ти. И докато разбереш с кого си имаш работа, докато не се появят симптомите на зависимост, ще ти бъде забавно. Ще бъде като една магия. Живеейки в свят на блаженство, неусетно ще се превърнеш в негова собственост. Осъзнаваш „не аз контролирам дрогата, а тя мен“. Животът ти ще бъде сведен до такъв момент, в който ще сте само ти, веществото и нищо друго. Тогава в емоционалната ти система ще има само две чувства- гняв и болка. Ако се решиш да го употребиш, ще стигнеш до затвор, болница или смърт. Четвърти вариант не съществува! 
Това е  наркотикът! Убива всеки ден. Убива, но преди това носи разруха и нещастие. Вкарва те в тъмната яма, в която някога си си мислел, че точно ти никога няма да попаднеш. Това е дрогата! Това е тази, която в началото всички си мислят, че могат да владеят. Но не! Тя е тази, която ще те разруши духовно и телесно. Тя е тази, която се храни с твоето здраве и щастие. И всеки, който си я е пожелал, си е платил или ще си плати скъпо. Разбрах, че да живееш по този начин, а именно лошо, неразумно и порочно, значи НЕ да се живее зле, а бавно да се умира. Съгласна съм напълно с думите на Св. Франциск Салски: “Имаме свободата да вършим добро или лошо. Но да изберем да вършим лошото, не значи да употребим, а да злоупотребим със свободата си.”
        Аз не съм много голяма, но все пак в живота си съм се срещала с много зависими хора. Останах с впечатлението, че всеки един от тях казва-„ Ужасно трудно е да се откажеш от това, към което си  пристрастен“. Това го чувам от абсолютно всеки зависим и е нещо, с което съм напълно съгласна. Наистина е ужасно трудно да се откажеш, но не е невъзможно.
        Според мен не веществото е проблемът, а личността, защото именно тя решава дали да опита веществото. Тя е тази, която му позволява да я завладее. Това е личен избор. Всъщност, ако личността е проблемът, то тя може да се превърне и в решението. Но не всички знаят как да се справят със зависимостта. Аз смятам, че стъпките за отказване на вредните вещества са три.
На първо място е ОСЪЗНАВАНЕТО. Човек трябва да осъзнае, че е зависим и от какво е зависим. Трябва да реши дали иска и дали е готов да се оттърве от зависимостта.
На второ място е ВЪЗСТАНОВЯВАНЕТО. То се състои в това човек да полага ежедневни и целенасочени усилия за промяната. Така, когато всеки ден се бори за нея, тя ще дойде.
Да задържим промяната в себе си! Това е най-важната и трудна стъпка, тъй като много хора точно тук се провалят. Въпреки това обаче има такива, които са запазили промяната в себе си.
Преди няколко месеца разбрах нещо много важно от точно такъв човек. Човек, който е осъзнал зависимостта си, положил е усилия и пази промяната в себе си. От него разбрах нещо, с което съм напълно съгласна. Той казва, че човек може да бъде зависим от всичко. Зависимостта и страстта са едно и също нещо- страдание. Дори думата „страст“, означава „страдание“. Затова се казва „Страстите Христови“ тоест „Страданията на Христос“. Той обаче е страдал заради хората. Заради тяхното спасение, докато ние обикновено страдаме заради егоизма си. Ставаме доброволно зависими, заради желанието да си угодим. Да се залъжем, че се чувстваме добре. Друго нещо, което този човек (Китодар Тодоров) твърди, че е осъзнал, е това, че да се бориш със зависимостите си, е невъзможно без всеопрощаващата любов и милост на Бога и казва-„Невъзможна е промяната без любов“. 
Неслучайно Съмърсет Моъм казва:  “Всеки човек, който мисли повече за своето безгрижие и спокойствие, отколкото за свободата си, скоро ще я загуби. Иронията е в това, че ще загуби и своето безгрижие и спокойствие.”
           Всеки човек се ражда свободен. Свободен да избере какъв да бъде. Свободен да избере как да изживее живота, който му се предлага само веднъж. И ако животът ни се предлага веднъж, то тогава нека го изживеем разумно, за да не съжаляваме. Съдбата ти е само в твоите ръце.
    НЕ ПРАВИ ГРЕШЕН ИЗБОР, ПЪТЯТ НАЗАД Е ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ТРУДЕН.

© Райна Кирилова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??