Възможно ли е всички хора да бъдат еднакви?
Възможно ли е всички хора да бъдат различни?
Писатели, философи, духовни водачи са си задавали тези въпроси навярно от древността. И са отговаряли различно. А отговорът на природата е бил категоричен още когато е създал човека: Хората са еднакви, защото са обединени от общата идея да живеят заедно. И са различни, защото трябва да се допълват в своя стремеж към усъвършенстване на живота…
Всичко сякаш е толкова просто, а богатото разнообразие на видовете в природата обърква. Дори рибите в океана не са еднакви. Не са еднакви и птиците, нито млекопитаещите. И същевременно толкова си приличат…
Физическите „характеристики” на всеки човек са различни, защото това е важно за нашето съществуване. Но всички хора физически си приличат като капки вода. Природата ни е създала еднакви, за да можем с общи усилия да преодоляваме трудностите и предизвикателствата в живота.
… Това е само „външната” страна на въпроса. Всъщност, за повечето хора идеята за живот е да бъдат щастливи. Този въпрос винаги е вълнувал… Но нека да се попитаме: възможно ли е всички хора да бъдат щастливи? Какво е щастието? Вероятно е възможно, защото щастието има много измерения и може би всеки за нещо е щастлив по своему. В същото време навярно не всеки е изпитал щастието такова, каквото си го представя… А то е различно в представата на всеки. Можем ли да си представим щастието, нали то или го има, или го няма? Живее ли щастието в представата на човека?
За някои хора щастието са парите, други намират щастието в духовното наслаждение, което носи изкуството. Трети са щастливи, когато правят другите щастливи…
Лично аз не намирам щастието в парите. Обичам да чета интересни книги. Да слушам вълнуваща музика. Да наблюдавам безкрайното звездно небе, месечината… Обичам да рисувам и да се наслаждавам на произведенията на големите художници. Радвам се, когато виждам около себе си спокойни и усмихнати хора. Ето, и тук хората са еднакви и различни.
Може би това е щастието!?
Човек трябва да прави добрини, без да чака отплата за това. Просто трябва да получава удовлетворение от добрината, която е сторил. Трябва да търси вярната посока, за да избегне заблудите в живота, които отнемат много ценно време. Това може да стане с помощта на по-големите, по-опитните, които трябва да „уловят” детето за ръка и да го въведат в храма на светлината. А Храмът на светлината е Истината, която има едно-единствено лице: това на Добротата.
… Хората трябва да са различни в своите търсения и да бъдат еднакви в общия идеал на човечеството: Свободата! Свободата носи щастие и мъдрост. Всички хора, които познават свободата, се радват на живота и гребат с пълни шепи от неговите чудодейни извори. Никой още не е успял да разгадае докрай живота. Но той е вълшебен, защото е единствен и безкрайно вълнуващ, дори със своите проблеми и съмнения, на които сме подложени понякога.
Хората са обединени от общата идея да живеят заедно!
Ето защо са толкова еднакви и толкова различни!
Мирена Стефанова Кацарова, 6 клас
ОДК – гр. Ямбол,
Клуб по литературно студио и журналистика
© Мирена Кацарова Всички права запазени