Да изпитваш удоволствие същото ли е като да се кефиш
/есе /
Според тълковния речник на българския език думата ’’удоволствие’’ означава да изпиташ наслада, доволство, удовлетвореност от нещо. Това може да бъде предмет, изживяване, спомен...
Почти същото, но не съвсем, е значението на турската дума ‘’кеф’’. Забавно, интересно, приятно прекарано време, забавление, парти, купон. ’’Беше голям кеф...’’ - казваме, когато си спомняме за бурно прекарана вечер... за добро и весело настроение...
На пръв поглед еднакви думи, но не съвсем...
Едната - турската – носи в себе си предимно повърхностна наслада от ‘’земните ‘’ неща.
Другата - удоволствието - е по-широко понятие.
Какво е удоволствието?
Колкото хора, толкова мнения....
Според древните източници в древна Гърция на входа на градината на Епикур стоял надписът: “Гостенино, тук ще прекараш добре времето си; тук е върховното благо – удоволствието’’.
За епикурейците това е била висша цел, към която се стремят.
А за нас?
За всеки думата ’’удоволствие’’ има различен подтекст.
За гладния най-голямото удоволствие е да се нахрани, за самотния - да има някого до себе си, за влюбения - да види своята любима...
Огледайте се – удоволствието е навсякъде около нас - дори най-обикновените случки в ежедневието могат да го събудят.
Да видиш стар приятел...
Да се върнеш у дома след дългия и изморителен работен ден...
Да вървиш по брега на морето, да тичаш по приказна пътека през гората, да прекосиш осеяна с цветя поляна…
Да крачиш по улица, оживена от смях, да живееш в свят, пропит с наслади...
Тогава нямаш нужда от чешмите на Едемската градина. Раят е пред теб – тук и сега.
Да бъдеш в рая означава да си щастлив.
Но всеки се нуждае от различни блага, за да се почувства щастлив.
За по-принизените хора удоволствието може би се измерва в храна и бира, за други – в прочитането на стойностна книга, за трети – в това - да се наслаждават на красотата на природата...
И все пак, какво е удоволствието?
Много и противоречиви са и мненията на великите умове по отношение на дефинирането на понятието ’’удоволствие’’.
Според Жан-Жак Русо Спокойно можеш да се наслаждаваш само на това, което можеш да загубиш без огорчение.
Други смятат, че:„Удоволствие доставя само това, което не е нужно.“ Или, с една дума, за тях удоволствието е равносилно на кеф, но аз не съм съгласна.
Наистина човек може да изпита удоволствие от дребни, незначителни неща, но удоволствието може да има и по-дълбоки корени.
Човек не живее сам със себе си, а с другите и за другите.
Да посадиш дърво, да подадеш ръка на нуждаещ се, да дариш надежда на болно дете - също може да те накара да се чувстваш удовлетворен и щастлив.
Древногръцкият философ Демокрит- ни учи:„Отхвърляй всяко удоволствие, което не е полезно.“
Друг философ - Хелвеций - добавя: „Удоволствието трябва да бъде награда за труда.“
Отговори - много...
Според мен удоволствието е онази емоция, която те кара да не сваляш усмивката от лицето си, да да се чувстваш в хармония със себе си, да ти е леко на душата, да си щастлив, че се събуждаш, че имаш приятели, че можеш, че знаеш, че искаш и че живееш...
Затова удоволствието не е равнозначно на кеф...
© Соня Кирилова Всички права запазени
зависи от точният превод само