16.05.2013 г., 23:23 ч.  

Десет неща, които истински мразя; №9 Лесният отговор 

  Есета » Социални
1929 0 2
11 мин за четене

Биг Брадър

или

Лесният отговор


 

Истината е рядко чиста и никога проста.

Оскар Уайлд

'Важността да бъдеш Ърнест'

 

Истината се противопоставя на простотата.

Джон Грийн

 

Науката е интересна. Ако не сте съгласни, можете да се еб*те!

проф. Ричард Доукинс

 

Пътувах до морето наскоро. Там, в един от по-старите квартали на Бургас ме чакаха леля ми София и чичо ми Стайко. След 51 години брак, с общо над 150 години живот и опит, сега са приковани един към друг, неспособни да се отделят за повече от час. Той, бивш моряк, плувец и атлет, измъчван от бели дробове с музикални наклонности, сърце, решено да им подглася в регетон, и инатливо запънато черво, убедено, че от него музикантин няма да излезе, подплашен, че всяка хапка би могла да го поболее още, поема само по лъжичка супа с преварена зеленина и бърза да си премери кръвното, вече за дванадесети път. Тя, подплашена от малка от собствената си сянка, принуждавана от инатливия си мозък да повтаря по няколко пъти буквите п-б,м-н, з-с, к-г преди да продължи, сега се е превърнала в призрак. Пребледняла от годините на закрито, побеляла от постоянния си страх от телефонни измамници, насекоми, червено месо, цветя, кучета, сини сливи и зрителен контакт, прехвърча подобно на привидение, почти незабележимо от стая в стая с куп пране, стар вестник и апарата за кръвно за своята осма сесия. Единствения път, когато мъчителното ѝ заекване пресеква, е когато запее любимата си песен, съставена, почти напълно от цитати, заучени от медиите. Звучи, приблизително така:


‘Бойко - шарлатанин
Бооооооже!!!
А пък тоя от къде на къде ще...
Бооооооже!!!
Пише тука в нашиъ вестник...
Бооооооже!!!
А на тоя сина му го 'зеха в...
Бооооооже!!!’

 

И така нататък.

 

Но въпреки изявената си омраза към всички партии (да, включително БСП) и непрестанното си натякване, че не следи абсолютно нищо свързано с политиката, тя е единственият, когото познавам, толкова дълбоко запознат с биографиите, личния живот, политическите успехи и падения, както и подсъзнателния, вътрешен свят на родните ни боляри.

 

Но не всичко е толкова леко покрай нея. Няколко сутрини наблюдавах как капе нещо в млякото на стария - 20 капки, не повече. Знаех, и още зная, че и двамата имат слабост към холистичната фармацевтика и лекия недостатък да не четат етикетите, пък и обичат да слушат предаването на един ‘професор-доктор’ от неизвестен университет с несъществуваща практика, на име... да го наречем д-р Берберски. Когато погледнах какво точно слага в чашата, оказа се нещо относително безвредно – пчелен клей. Е, да 30 % клей, 40 % етанол и още 30 %, които някой, напълно случайно е пропуснал да запише на етикета, но все пак...

 

Когато я запитах от къде и е хрумнало да вземе още мед, при условие, че целият им апартамент лепне от захар и подсладители, прашец и тинктури, ‘Питай чичо си, той поиска!’ беше отговорът. Запитах него – ‘Доктор... Берберски... каза...’ изхлипа той, преди кашлицата отново да го задави. Доктор Берберски! Странно, как човек без каквото и да е медицинско образование или опит получава правото да излезе в ефир и от там да проповядва нонсенс за панацеи и магически всецярове. При липса на риба, седнах да погледам телевизионния рак д-р Берберски със старите преди около година. Пиявици за високо кръвно, кръвопускане при главоболие, липови чайчета при цисти и разтривки с камфоров спирт при злокачествени тумори. Защо ще излиза в ефир, ако не помага, питате; защото му плащат, пък и си пласира книжките. Но той е професор-доктор, ще кажете; в кой университет му са лекциите, отвръщам. Ами хората които казват, че е гениален, продължавате; Яж лайна, сто милиарда мухи няма как да бъркат, ще отговоря. Гниди като доктор Берберски се хранят от страховете на отчаяните, предлагайки захарни хапове, на хора, търсещи облекчение на всяка цена, дори и д трябва сами да си го измислят. Дава лекове, извадени от книгите на селските знахари, прави малък плацебо фокус, след това изважда десетима, ‘излекувани’ и получава публика и тираж. А ако някой 'земе, че се натрови с чудодейните еликсири на доктор Менгеле, семейството им не може да потърси вина – Берберски не им е личен лекар, няма договор, не е написал рецепта. Идиотът сам се е натровил.

 

И по-плашещо е, че има хора, които му се хващат. Хора, достатъчно подплашени от лоша новина, че да му се хванат, да си внушат че помага, и така да се споминат с усмивка, в бяла стая с хора в престилки и разплакана челяд. Защо се хващат? Защото е лесен отговор. Възможно най-лесния – магия. Всичко се оправя с малко билкология; Дъмбълдор ще развее пръчка и гледай само, ехе....

 

Слабост на рода ни. В антична кеч мания – Дионисий срещу Аполон, Дионисий винаги печели. Първичния ни инстинкт води. Винаги. Страха, омразата, слабостта, уви, винаги надделяват над фактите, опита и разума. Не, прекалено сложна е тая система, с капиталовложения, меркантилност, свободен пазар, нещо за Лок, Адам Смит и Игрална теория. Нищо. Лесен отговор има – Илюминати и масони, зли евреи или хора-гущери властват над света и икономиката. Всичко е предсказано.

 

След блестящо начало, изпълнено с нови открития и огромни стъпки напред, цивилизация е тласната назад и държана хилядолетие в тъмнина, докато чужди колонизатори разграбват богатствата ѝ и религиозен фанатизъм се намества на мястото на миналото величие, насочва омразата си към западните свинекучета, в очите им, врагове и подтисници. Във Вторник, 11 септември 2001г  разрушават част от Пентагона, Световния търговски център и правят неуспешен опит за удар над Белия дом, водейки до смъртта на 2,996 невинни човешки същества и раняването на повече от 6,000 души. Религиозна омраза, подклаждана от векове болка, безсилие и открита лудост. Прекалено сложно? Добре, Буш наема два празни самолета, евакуира две сгради и прави голяяяяямо бум за да влезе в страната на брадатите не-християни и да вземе петрол. По-просто, нали?

 

Група блестящи физици, инженери, математици и държавници и двама изключително смели пилота колективно постигат най-блестящия успех на човечеството след откриването на Новия свят; с огромни ресурси, планиране, подготовка, създаване на чудеса на техниката - поемайки един от най големите възможни рискове – за собствения си живот, Едуин ‘Бъз’ Олдрин и Нийл Армстронг преминават общо 600.000 км в осемдневна мисия, ставайки първите човешки същества, докоснали се до повърхността на чуждо небесно тяло, подвиг, който дори и врага – СССР ‘спортсменски’ поздравява.  Рискът е прекалено голям? Не схващаш комплексността на ракетно инженерство? Добре, снимано е в Западен Холивуд, за час и половина.

 

Безкраен термоядрен синтез в сърцето на велики кълба плазма, живеещи милиони години, разпадащи се на съставните си части, събиращи се отново, отново изгарящи сами в себе си, за да умрат отново и да се възродят отново; със всяка смърт, избълвайки химически обогатените си черва в космическата пустош, за да се образуват в нови галактики, звезди, планети; привидно безкраен процес на изменения, докато комплекс от 111 елемента се подреждат в комбинации един с друг, създавайки основата за живот; кислород, водород, азот и върховния въглерод се рекомбинират в  аминокиселини, преобразува неорганична материя, дава начална точка на най-блестящото събитие, несрещано другаде във Вселената – живот. Едноклетъчни, изменящи се, за да оцелеят, преобразявайки дъщерните клетки в процеса на митоза, склопяване на клетки в колонии, разделяне на растения от животни, образуване на уста, втори отвор, специализиране на клетки, поява на крайници, изход от океанските дълбини за първа глътка въздух, появата на Страшните влечуги, мистериозната им смърт, увенчаването на Царството на Бозайниците, гризачи, изменящи се за да оцелеят, достигнали безсмъртие чрез поколението си, дават начало на нисшите и висшите примати, Рама, Австралис, рода Хомо и бижуто в короната – Homo Sapiens – мислещият Човек! Ако ти е сложно, може и да кажем, че е невидим триглав вълшебник, живеещ във магическо царство зад облаците, с безкрайна армия безполови крилати войници-икономи, побиращи се по три дузини на върха на карфица.

 

Остатъци от борбата за оцеляване и надмощие, страхове, присъщи на всички ни, страх от провал, болка, присмех, усещане на собствената слабост и неадекватност. Искрен страх от предстоящото. Нужда от помощ и защита. Очевидно е черна магия. Параноя, епилепсия, кървящи венци, халюцинации, болки в стомаха, болки в главата, пищене в ушите. Неспособни да дадете точна медицинска диагноза? Нямате образованието? Тогава – обладаване от демони!

 

И току що ме осени. Ние още сме в пубертета. Като вид. Човечеството сàмо наскоро още живееше със страховете от бесове, караконджули, таласъми, вампири и самодиви криещи се в дрешника или под леглото. Наскоро, Просвещението даде старт на пубертета ни. Сега е време да се хилим на ‘цицки’ и ‘дупе’, да се удавим в посредствена литература за истинска любов и вътрешната сила за еди-какво-си. Сега ще сме мелодраматични при всяка възможност, сега ще пищим и ще заплашваме мама с ядрена война когато не получим каквото искаме (препратка – Ким-Чен-Ун) и ще се зъбим на властта при всяка възможност, защото всичко е конспирация за да ни бъде отнето правото да вземем колата или да излезем в петък с компанията. Тъпото ни братче ни клевèти за всичко, наш'те се опитват да ни контролират и целият свят се е организирал за да ни пре*бе. Но няма страшно. Ще мине, подобно на всичко друго. Хормоните ще пресекнат, и света ще се укроти. Да, първо ще се натряскаме на бала и ще си пробваме късмета с Теменужка от В клас, обаче ще ѝ оповръщаме роклята с полусмляна текила и хапки с пастет и домати, но кой преход някога е бил лесен. Ще се вземем в ръце, ще се поотупаме и ще се захванем със сериозните проблеми – въпроса с легализиране на наркотиците и проституцията; образувателна реформа от която се нуждаем отчаяно; преразглеждане на медицината, за бъдещите Софии и Стайковци; изработването на техника по стандарт, различен от консумация-повреда-консумация; ограничението на влиянието на медиите, в частност печатните издания в светлинния спектър на около 840 nm; възстановяването на активна средна класа; прекъсването на порочния кръг на отказване от елементарни удобства, а по-късно и права и нужди; реабилитацията на музеите и библиотеките, забравени от всички освен за една седмица годишно; боят с омразата, женомразството, хомофобията и расизмът, породени от собствените ни страхове и неразбиране; и още, и още и още.


   Никой не очаква решенията да са бързи или лесни. Но ако изберем в сърцата си (не намерих по-блудкав израз, sorry!) да преследваме лесните, бързи и удобни отговори, то винаги, абсолютно и несъмнено, ще грешим.

   Някои ще кажат, че фалшификацията на Луната, 9/11 и Илюминатите са ваше
мнение и нямам правото да ви го отнема. На вас, днес, няма какво да ви кажа, освен, до следващия път.

© Бен Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Скъпа Kamui-(Йоанна)
    Благодаря за честния коментар Радвам се, че поне някой е намерил нещо стойностно в драсканиците ми... Колкото до безнадеждността, не забравяй думите на общия ни приятел проф. Дълбълдор: 'Truth can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.'
    Е, да оригинала е 'Happyness' но не само Дъмбълдор може да се похвали с умението да обръща фразата :D
  • Потискам; потисник; потисничество**(единственото грешно, което забелязах на пръв прочит);
    “We must all face the choice between what is right and what is easy.”-Албус Дъмбълдор;
    също ,,Прогресът на технологиите ни дава все по- съвършени средства за движението ни назад"- Олдъс Хъксли;
    Много, много ми хареса. Едно от малкото неща, които изобщо коментирам от много време, защото любовната тематика, която извира като от спукана язовирна стена, също ме задушава изключително много.
    Първо- много хубави цитати, особено първият.
    Второ- много хубав изказ и гъвкаво изразяване(грубости също) На пръв поглед хаотично, но с много умисъл.
    За евреите няма да говоря, много тежка и преекспонирана тема за мен.
    Най- много ми хареса мнението ти за пубертета на човечеството и на човека отделно. Бих казала шапка ти свалям даже, толкова рядко има хора, които поддържат подобни мнения. Аз лично не мисля, че ще има излизане от този период. Това, което виждам ме навежда на мисълта за безнадеждност - ,,лудите купонджии"; комерса, чалгата; world music; възпитанието; студентския живот; позьорството; разголването на всяка цена; пиене, пиене, пиене(...) и всички останали ,,ценности".
    По- добре е от ,,Браво, харесах! " май -май
Предложения
: ??:??