24.11.2007 г., 22:44 ч.

Добронамерените хора са еднообразни, а порочните многообразни 

  Есета » Философски
3906 1 1
2 мин за четене
Добронамерените хора са еднообразни, а порочните многообразни - Аристотел


      Всеки човек има свои собствени качества, които го различават от другите. Те го формират като индивидуалност, различават го от другите. Оттук идва и сентенцията "Всеки човек е различен свят".
      Но въпреки различията помежду си, хората имат и особеност, която ги свързва и това е наличие на ценностна система - система от морални принципи, които определят кое  е добро и кое зло, правилно и неправилно и т.н. Но тя за всеки човек е различна и се формира през целия му житейски път, т.е човек се развива непрекъснато. И ако в един момент от живота му за него са важни едни неща, то съвсем естествено е в друг етап той да осъзнае, че за него съвсем друго е от първостепенно значение. НО при различните хора тези процеси на еволюция протичат по различен начин.
     Ценностната система се формира най-вече от заобикалящата ни среда и хора -семейство, училище, приятели. Но тя зависи и лично от него - от неговите качества да възприеме най-доброто от нея и да се стреми да избягва негативните проявления.
    Добродетелните хора са донякъде еднообразни, защото при определени обстоятелства те действат предсказуемо, т.е. тяхното поведение е такова, каквото мнозина са очаквали. Те вземат решения за постъпките си, следвайки своите разбирания за нещата, изградени на принципа на милосърдието, съпричасността, доверието и чесността. От друга страна, те са донякъде наивни и лесно биха били подведени. Те не допускат,  че отсрещната страна би могла да заеме позиция, така че да се възползва от тях, а това, за съжаление, често се случва.
     Що се отнася до порочните хора - трябва да се направи уговорката, че всеки човек има своите недостатъци, т.е всеки човек има своя тъмна страна. Но важното е да не и позволи да вземе връх над другата му половина, над добрата му страна.
И все пак има хора, при които пороците надделяват над добродетелите, и именно те като че ли са многообразни. В стремежа си да извлекат лична изгода от всички и всичко, те са способни да изрекат полуистини или дори лъжи. Да приемат различни роли, само и само да убедят околните да им дадат това, което желаят. И в  този смисъл те са по-многообразни от добродетелните хора, защото са в  състояние да измислят все нови и нови методи, способи, позволяващи им да постигнат това, което са си поставили за цел.
     Но когато човек вече е изградил своята система от морални принципи, той вече има възможност да погледне на света с други очи и да отсее истински ценното за него.

© Ифи Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??