31.05.2008 г., 12:22 ч.

"Доброто старо време"... 

  Есета » Други
4991 0 5
2 мин за четене
 

СВЕТЪТ НА МИНАЛОТО: "ДОБРОТО СТАРО ВРЕМЕ" ИЛИ

"ОТЕСНЯЛА ДРЕХА"?

 

"Разбира се, времето безпощадно променя всичко, променя традициите, колкото и да се стараем да ги съхраним или най-малкото ги осъвременява."

                                                                       Ивайло  Петров

 

            Всяко поколение приема по различен начин света на миналото. Възрастните го свързват със спомена за детските си години, когато не са имали толкова отговорности, за младостта, когато са се чувствали силни и здрави - затова за тях миналото е "доброто старо време". Безгрижните години им липсват. Младите хора от съвременността не могат да разберат тази носталгия. Тъй като всяко следващо поколение получава все по-големи възможности за развитие в личен и професионален план, то не може да разбере ограниченията на предишния живот. За него те са смешни, странни, понякога страшни и то чувства миналото  по-скоро като "отесняла дреха".

            Всеки родител учи децата си на това, което е усвоил от своите родители, възпитава ги така, както е бил възпитаван самият той. В този смисъл, не би трябвало да има такива големи противоречия между "стари" и "млади".  Но те винаги се появяват, защото едни и същи неща се правят по различен начин "тогава" и "сега".

Всеки постъпва така, както е обичайно за времето, в което живее. Поведение, несъобразено с условностите, би ни поставило в неблагоприятна позиция, може би дори в изолация от останалите. Разбираем е стремежът на младия човек да бъде приет добре от връстниците си. Затова родителят трябва да познава средата, в която се движи детето му - тя може да го отведе в нежелана посока.

Съществуват  морални категории, чиито смисъл и съдържание не се променят с времето и които се оценяват от обществото по един и същи начин. Това са така наречените общочовешки ценности - човеколюбието, добротата, милосърдието, приемането на хората с различно от нашето мнение. Ако те се запазват и предават от поколение на поколение, по-лесно ще се приемат нещата, които разделят "стари" и "млади".

Изобретателността, мотивацията на младия човек в повечето случаи превъзхожда тази на възрастния. Но именно родителят създава основата, на която здраво стъпило, детето да полети напред. Любопитството, интересът, мечтите са крилете на младото поколение. Не бива да забравяме обаче, че без стабилна основа, полетът може да се окаже катастрофален.

Трябва се научим да ценим миналото, да извличаме поуки от него и да даваме  свобода на младото поколение - достатъчна и в разумни граници.

 

 

© Елена Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • БРАЖО БЕ
  • Много добре браво
  • ценностите се обезценяват...младите хора отлитат навън...тъжна истина...а есето е прекрасно написано...
    ...Изобретателността, мотивацията на младия човек в повечето случаи превъзхожда тази на възрастния...това е истината...бъдещето...
    с обич, Елена.
  • Мъдро - за непреходните стойности в човешкия живот.
    Поздрав!
  • Много стегнато и добре казани истини. Жалко само, че "ценностите" все повече се обезценяват.
Предложения
: ??:??