21.02.2007 г., 22:44 ч.

Героите си отиват... 

  Есета
1968 0 7
3 мин за четене

Ние трябва да сме във времето, ако искаме и времето да бъде в нас

Есе

Навремето си имахме герои. И беше велика държавата ни, защото с гордост се наричаше така и с кръв бе извоюван този нейн статут.

Сега си нямаме герои. Но пак си имаме държава, само дето по-малко се гордеем с нея...

И няма виновни! Защото България много горди и достойни синове е раждала и пазила, и помнила... и само да не ги забрави! Защото България помни! Ние, българите, може да не си знаем героите, да не си помним историята, но поне България ги знае всичките. И как ли може да ги забрави? Нали с нейната кръв са напоени горите й и в нейните недра лежат костите на героите ни – пък ние, нищо, че не им изкопахме гробове...

Тя, България, ги помни и пази... от нас самите, защото по-добре е да не си знаем историята, отколкото много да я знаем!

Мъдри хора е раждала родината ни... мъдри и по-стари от Стара планина, и по-дълбоки от Черно море, и по-високи от Рила, и по-плододайни от Добруджа. И много поети с извадила, дето много истини са казали, ама и тях не си ги знаем – тя истина боли! Ама не сме чак толкова лоши все пак – ето един Вазов, един Ботев, един Каравелов, един Каролев, един Стоянов (и още има, ама за тия се сещам – не ги учим много, сега учим за Омир) дето ги знаем добре. Ама и те се мъчат нещичко да се обърнат долу в гроба и кажат, искат да ги помним, ама те и заслужават! Поне имената им да знаем – а какво са сторили: това е друг въпрос!

Поне на един за делата му знаем. Зоват го Левски. Знаем за делата му, щото все са му чисти и някак са святи – като на всеки, нали? То хубаво е сторил човека. Живял за майка си България и повече той се грижил за нея, отколкото тя за него (като малкото наши герои). Жалко за дето българите пак си седяхме настрани и оставихме Левски да го намерят и хванат, и да виси после на бесилката. Така си и останахме – поробени и жалки, силни, ала само в себе си, и се бояхме да си покажем десницата и сабята в нея.

Уви, героите си отиват. И все по-малко се раждат. И на Левски свободата не подарихме – а той най я заслужаваше! Сега сме свободни и имаме цялото време – само дето вече не ни трябва – нали сме свободни, няма да гоним напредък! А и кой ще се радва на свободата сега? Ние не знаем какво е свободата, ама Левски я знае какво е – за нея увисна и за нея го помним.

Поклон!

© Велина Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Много си права, Красимира!
  • Лазарина, Ростислава, благодаря ви!
  • Нямам думи.....истината блика от есето ти и макар всички да го осъзнаваме,малко хора се стараят да променят нещата.....въпреки това си се справила разкошно.Браво!!!
  • Благодаря много
  • Браво, ето един мислещ млад човек! Много добре написано, очевидно имаш стил, умееш да се изразяваш. Много обичам критичния и добре обоснован стил на писане, при теб се е получило, успех по нататък, заслужи си 6
  • Ми заглавието си е "Ние трябва да сме във времето, ако искаме и времето да бъде в нас" /леко перефразиран цитат на Левски/ но понеже текста е по-специален и така реших да не му пиша заглавието
    Благодаря за коментара

  • Много истина има в това, което си написала. Той е постигнал най-голямата свобода - свободата на духа, която малцина постигат. Поклон пред светлата му памет и подвига му!
    Искрени поздравления за изразената позиция.

    ПП. Само не разбирам защо си го оставила без заглавие?
Предложения
: ??:??