14.12.2008 г., 23:50 ч.

Навикът притъпява чувствата 

  Есета » Граждански
6785 1 0
3 мин за четене
Какво означава навик? В тълковния речник пише: "Умение, създадено чрез упражнения и повторение". А дали навикът притъпява чувствата?... Според мен е така.
 Каква част от характера ни заемат нашите навиците, до колко те са добри и лоши, с какво ни убиват и не правят ли голяма част от живота ни скучна и еднообразна, или може би ни дават база за изграждане на чувство за сигурност върху нещо познато. Способни ли сме да се отърсим от тях и до колко, защо ни е така лесно да се разделим с някои дребни навици но не можем да се отървем от тия които наистина ни пречат.
 Навикът може да е добър или лош... Качествата на човек, са част от неговите навици... В много случаи навикът ни пречи, понякога дори е пагубен, има си и добрите страни, но без него животът ни се превръща в хаос, просто не прекалявайте с многото ред...
Може да е и порок, като пиенето, пушенето и много други пороци на нашето съвремие. Да знаеш, че нещо ти вреди, че нанася щети на здравето, че засяга живота ти и ти продължаваш да го правиш. По силата на навика.
 Те са напълно в наше владение, а не ние в тяхно. Попитай те се – кой е господарят на вашия живот? Кой решава, кой издава заповеди и нареждания? Вашият разум. И ако решите, можете да промените много.
 Добрият е този, който улеснява живота, а не го прави по сложен, труден и безсмислен.
Примерно - навикът да правиш добро. Обикновено такава привичка имат добрите хора.
 Навиците ни зависят също така и как сме възпитани и какви са родителите ни. Доста от децата наследяват навиците на родителите си, защото през целия си живот само това са виждали и са подражавали. Или просто, защото им харесва да го правят така. Те правят хората индивидуални и различни. Някои навици у човек може да те подразнят, но не можеш да промениш човек само, защото не ти харесва нещо в него. Научаваш се да ги понасяш и свикваш със тях. Това донякъде също е навик. Може да е прецедент и за разводите в наше време. Защото с времето любовта и чувствата могат да се превърнат в навик и ако не запазиш тръпката, огъня и страстта в една връзка. И ако нямаш смелостта да спреш този процес преди да е завършил, си обречен на нещастие.
 Грешката на съвременните хора седи в това, че те не взимат в съображение своите сметки и мислят, че лесно могат да изправят забърканите си работи или да се справят със своите недъзи. Те не взимат предвид, че за да се създаде един лош навик, са нужни години.
Ето и научно доказателство: "Уйлям Джеймс е вложил духа на своето време в своите разсъждения за навиците. По негово време навиците са се мислили като “втора природа” на човека, която в известен момент става негова първа природа. Когато четвърт век по-късно се появява бихейвиоризмът, който приема навиците за основни единици на поведението, външно и вътрешно, неговите идеи не са били толкова революционни, а дори твърде близки до здравия смисъл на обикновените хора."
 Когато употребяваме сили, средства, пари, време, постоянство за постигане на желания, само за да навредим на някой друг? А най-лошият вариант е, когато го насочваме към себе си. Когато ежедневно, ежеминутно постоянстваме и се връщаме към действия, думи, мисли, които ни вредят и ни причиняват щети на различни нива. И тези, мисли, думи, действия са обединени в общата група на вредни навици.  Когато действаме подсъзнателно и на автомат.
 Най-хубавата страна на навика е, че може да се създаде и може да се промени. С малко или повече инат, воля, упоритост, постоянство, желание, обединени и изобилно полети с любов към себе си и другите.
 Някои хора пък имат страх към промените и за нищо на света не бих променили нещо в техния живот.
 Те не могат да поемат риска, защото не искат да се провалят.
 Навиците на хората - това е много обширна тема и почти е невъзможно да се изброят добрите и лошите им страни в няколко страници. Всеки може сам да открие своите навици и ако не харесва някои, сам да реши да ги промени или да ги премахне. Но както вече казах - всеки човек си има и добри, и лоши навици.
 Вие сте тези, които можете да направите списък на навиците, които искате да промените и от вредни да ги направите на полезни. Защото пак вие сте тези, които си миете зъбите преди лягане, правите кафе, целувате детето си за „лека нощ”, подреждате бюрото си, да спреш на червен светофар, натискате буквите по клавиатурата, да си сложиш колана за безопасност, веднага щом седнеш в колата, да се усмихвате на колежката или съседката и още куп други „несъзнателни” операции, които ви действат добре и здравословно.

© Стефани Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??