31.10.2007 г., 11:03 ч.

Откровения 

  Есета » Граждански
2353 1 6
4 мин за четене
  Откровения

Утре е денят на народните будители. Отново ще има шествия, речи, обяснения кои са днешните будители и имат ли място в едно болно общество като нашето. Неминуемо определени синдикалисти и политици ще се изкушат да използват празника за целите, които преследват. Ще забъркат страхотен микс от Паисий, братя Миладинови, Левски, Ботев, Вазов и днешните стачкуващи учители... Дали пък няма да опорочат празника? Как би ви прозвучало словосъчетанието „стачкуващ народен будител"? Нещо като дървен камък, беден депутат, или нежен мутрафон, нали? Оксиморон... Член 50-ти на Конституцията защитава правото на стачка на всеки български гражданин. Даже и на народните будители? „Да, да!" - както се казва в една реклама! Един будител или е такъв завинаги, или не е. „Аз по принцип съм будител, но сега ще си взема неплатен отпуск от будителството докато трае стачката!" Или „Аз по принцип съм будител, но понеже законът ми позволява, ползвам по 40 дни болнични на година и тогава не съм будител!" Брей, че болнави тези будители! Би било смешно, ако не беше тъжно!... Някой ще каже „Като са будители, гладни ли да ходят?" Не, разбира се! Но къде бяха тези „будители" през последните години? Май самите те се нуждаеха от някой, който да ги събуди...

    Но стига! Паметта на истинските будители, не ми позволява да продължа да наричам с кавички или без кавички днешните стачкуващи „будители". Те отдавна не са такива. Бяха. Някога много отдавна, преди години. Сега са просто чиновници, едни от многото, които чакат на опашка за мизерната си държавна заплата. Как стигнахме до тук? Къде сбъркахме?! Кога Учителят се превърна в даскалче?... Ако перифразирам последния австро-унгарски император, отговорът е - загубихме войната, когато не обърнахме внимание на първото подминаване на учител без поздрав, когато не обърнахме внимание на първата нагло запалена цигара пред учител, когато не изключихме от училище тези, които го заслужаваха. Задължително средно образование?! А защо не „Всекиму според потребностите"? Да ви звучи познато? И понеже е задължително, понеже не е демократично да изключим някого, сакън да не  го обидим, затова картинката сега в час е горе-долу следната: Най-отзад две карета разцакват картите с такова настървение, сякаш са на световния финал по белот. Пред тях няколко госпожици старателно се занимават с макиажа си, а най-отпред само два самотни „зубъра" се опитват да питат нещо учителката. Останалата половина от класа днес просто не е дошла на училище. Защо да идват, след като за деня ще имат три свободни часа? Математичката е болна, историкът е болен, тази по БЕЛ също. Виж по физическо господинът е здрав. Здрав дух в здраво тяло! Как няма да е здрав, като не дава частни уроци?...

   Ще ме упрекнете, че съм циничен и жесток. Да, такъв съм. Станах такъв, след като в четвърти клас предложиха на дъщеря ми в коридора на училището ръчно свита цигара. Отидох при класната й. Знаете ли какво ми отговори? „Нищо не мога да направя. Страхувам се. Идете в полицията."  Учител? Да, да! Даскалче! Циничен и жесток съм бил? Станах такъв, след като на родителска среща в седми клас, на която настоятелно ни увещаваха децата да не кандидатстват в други училища, директорът се появи по анцуг! Може би ще помислите, че това е същият онзи учител със здравото тяло? Нищо подобно! Учителят по история! Директор по анцуг! Може би ще решите, че в Красно градище или Долно нанагорнище един директор може да ходи по анцуг. И аз бих решил така. Но въпросната среща става в „елитното" І-во СОУ „Пенчо Славейков" в София!  „Елитната" Първа гимназия! За какво говорим?...

   Болно ми е! Срамувам се от това, което ви разказвам, но за съжаление това е горчивата истина. Най-тъжното е, че дори и да засипем подобни... не зная как да ги нарека... с пари, те ще си останат същите дребни душици и нищо няма да се промени. Какво трябва да направим след толкова пропуснати години за българското образование? Първо и най-важното, според мен - отпадане на задължителното средно образование. Хайде да не се лъжем! Деца „загубени в превода" някъде във втори-трети клас, трябва ли да бъдат бутани до дванадесети? Едно или две деца в клас, които пречат на останалите, трябва ли да бъдат толерирани и да дърпат целия клас надолу? Да не говорим за скинхедс, наркопласьори и други криминални елементи в училищата! Реалната възможност да изхвърчат скоропостижно от училище ще увеличи мотивацията на децата за учене! Не вярвате? Помислете! Някои наистина ще изхвърчат. Два, три, пет процента. Но останалите ще се замислят дали няма да са следващите! Стъпката ще бъде радикална, ще има много противници и за съжаление те отново ще бъдат измежду учителите. Пустия му страх от тези съкращения! Уж ни се иска да крачим към Европа, а единият крак продължава да ни дърпа към онова минало преди осемнадесет години! Сигурността на социалната държава? Нейното име е „бедност". И няма как да бъде иначе, след като около два милиона българи, работещи в частния сектор, трябва да издържат себе си, още толкова държавни и общински служители, още толкова пенсионери, един милион учащи и един милион с професия „перманентно безработен", предимно в гетата.  Така че съкращения или преструктуриране, или както искате го наричайте ще има, просто е наложително. И по-добре от българското образование да си тръгнат случайно попадналите там гастрольори, а да останат  истинските Учители! Искрено се надявам някъде да са останали такива! Искрено се надявам, че те наистина са днешните народни будители! Искрено се надявам, че ще предадат опита си и любовта към призванието си на колегите им, които идват след тях! А на децата ни да дадат любовта към Знанието! Дано! Дано! Дано!... Иначе? Не искам и да си го помисля! Бог да пази България!

31.10.2007

© Пер Перикон Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Махраба, перперикон! Ама здраво си ги насолил тия тутманици- даскалите, де!Бравос, значи!Ще честват те празник на будителите! Че кой иска да го будят ,бе братко. От мен да знаеш: на жабите, змиите и гущерите им е най- добре в блатото!Даскали!Ще се сравняват с гърчолята- ония работели по двама/ учител и помощник- учител/ с 15 ученици в паралелка за 1800 евро.Та на наште що им е?! Всеки сам, с по 26 ученици/ и отгоре/, по 6-7 часа за 270 лева нетно.Ще ми се оплакват! Богаташи такива!!! Не вземе човек едно дърво, та по-горе, та по- долу!Да им дойде акъла.Що вересии имаме да им връщаме с тоя акъл...Голяма работа, че дават дежурства, консултации,че с часове работят по учебната документация, че правят родителски срещи, че правят художествена самодейност, че...Чакай да спирам, докато не съм написал телефонния указател на даскала.Ама то това им е за акъл, а не от акъл.Е, напоследък изхитряха, за малко да извадят глава от оглавника,но нали си имаме умни пастири народни, пак ги вкараха в браздата.Айде, де! На хора ще ми се правят!Искали пари за книги и за компютри.Чакай, бе! Това да не ти е мандра!Всяка жаба да си знае гьола!И какво ме интересува, че ходели да четат по библиотеки, че и вкъщи с часове готвели уроци, проверявали писмени работи и понякога имали време за свиждане с близките си! Виж, аз не чета, пък що ми е? Апартаменти, вили, къщи, коли, курви, кокаин, катафалки...Как не ги е срам пари да искат за образование? Не стигали 1151 лева за издръжка на един ученик, стигали само до април. Аз ще ви дам,бе,стотинкари.Тия пари ги избивам за 15 минути.Но за тия 3 часа по БЕЛ и по математика, дето не стигали за подготовка за ВУЗ; за разминаването между учебните програми и "входа" на университетите;за тия десет учебника по предмет, нищо не отбирам.Питайте си Кумчо- Вълчев.Ама по- леко, да не им развалите с Орешарски "седенката"! Пишман ще станете.

    Сетих се за частните уроци.Лелееееееееее! Като е потекла една пара,като река.Като се облекли учителята все в "Армани", "Версаче","Пако Рабан", като отворили ония ми ти банки, като подкарали едни лъскави лимузини, като си накупили едни яхти, самолети, пък обикалят ли света, обикалят. Прави са журналистчета, дето се изходиха по въпроса в медиите: Даскалите са в основата на сивата икономика. И агент Сава е прав:"90% от учителите не стават".Ами как няма да е прав Сокола, като тия още говорят и пишат на български и така учат и децата.Вместо да завият по една чалма, пък да запеят на учениците:"Аман, аман!"Току-виж от Стамбул им търколили някоя и друга лира.

    Ама тия ум имат ли, бе? А бе, чжоджум,учени сте, пък глупави! Де ,спомнете си , де,оня улавия даскал- Христо Ботев! Тръгнал България да освобождава от турско.Чакай, бе! Кой те е молил за това?! Ще ни освобождава той! Нас! Пък и ще се жертва! Хак му е, че го предадоха и утрепаха българи. Да си беше даскалувал в Бесарабия хич никой нямаше да го пипне, никой нямаше да го знае. А той- ще стачкува! На ти Вола тогава! Даскал! Пък като си бил приятел на оня, с агентурното име "Дякона",що не му прочете последната страница в тефтера? Не можа ли да видиш, че тоя Дякон е писал:"Народе???"Аз не знам какво значат тия три въпросителни, ама ти нали си даскал,учен си.

    Та това щех да му кажа на Ботев.А на вас,браточки и бабички,ще ви кажа:Бийте ги, хулете ги, плюйте ги, стеляйте ги в гръб даскалите! Само така утрешното младо поколение, ще ви благодари и похвали на чист български:"Аферим! Машаллах!"



  • За съжаление това е тъжната истина.
    С обич.
  • Всичко е казано...!!!
    Остава само болката от тъжната истина и надеждата..., че това ще се промени!
    Поздравления, Перперикон!
  • Голата истина! Така си е...
  • Даааа...
    Горчивата истина!
    Поздрав за позицията, Пер!
  • Всичко е толкова вярно,че чак ме хваща яд!!!
    За всеки случай сме далече от европейския манталитет!
    Всеки дърпа другия надолу,запазена марка-българска
    "голямото прецакване"!
Предложения
: ??:??