17.03.2023 г., 23:47 ч.  

По детски за морала 

  Есета » Ученически, Философски
840 2 3
16 мин за четене

Това е едно научно изследване за многомерния модел на понятието ‚морал‘, ИНМОР

 

   Тези дни се появи есе за морала и образованието, което ми напомни следната история (1):

 

    Някога в двора на Парижкия университет между Тома Аквински и Алберт Велики се завързал спор за това, има ли къртицата очи. Словесният турнир продължавал с часове, безрезултатно. Всеки държал на своето сериозно и непоколебимо. Градинарят, който бил наблизо, неволно подслушал този научен диспут. В душевната си простота той им предложил услугите си:
     -Ако желаете, мога на мига да ви донеса истинска, жива къртица. Вие ще видите истинска, жива къртица и с това вашият спор ще се разреши.
     -В никакъв случай! Никога! Ние спорим по принцип:"Има ли по принцип принципната къртица принципни очи ..."

 

    Хммм , тук бих искал да ви представя моята къртица към изследването на морала

 

    За да се дискутира сериозно поставената тема трябва ... първо трябва да избистрим понятието 'морал' , за което обикновено има наслоено разбиране в различните общности от хора. Оказва се, че това понятие се скланя различно и е много разтегливо, както и че е свързано с много съпътстващи категории, като етика, нравственост, етика, право, закони ….

 

  Още в началото трябва да обявя, че съм лаик в тази област, но повърхностното третиране на този въпрос в ме накара да се разровя в интернетната мъдрост и открих определението на ‚Морал‘ в (2), както и доста обширен материал в (3)

 

И – започваме да строим многомерния модел на понятието ‚морал‘

 

   За нулева точка приемаме постулата, че моралът се възприема като синоним на „доброта“ и „правота“, и като основно златно правило, което гласи, че:


 „Човек трябва да се отнася към другите, както той би искал другите да се отнасят към него.“

 

   И веднага ще ви обърна внимание, че става дума за определен човек, намиращ се в определена група, която вероятно има многовековни традиции.

 

Обвиваме точката с Десетте божи заповеди (4) и започваме да нанасяме координатните оси за другите измерения . Като начало започваме с ‚моралните линии‘ … в (3) обширно се обръща внимание, че

 

"Господстващият морал" е съвкупност от нравствени възгледи и ценности, морални норми, общоприети за дадено общество.

 

"Колективният морал" е съвкупност от нравствени възгледи и ценности, морални норми, присъщи за отделна социална група.

 

"Субективният морал" е съвкупност от нравствени възгледи и ценности, морални норми, присъщи за отделния човек, индивид, личност.

 

   Вземаме за основа Субективният морал за нашето изследване като определящ, поради което той твърдо минава през нулевата точка. Останалите са прекалено много, но като начало прекарваме и другите координатни линии да минават също през нулевата точка-  Колективният морал, Господстващият морал, Моралните норми, Нравствени аспекти, Етични аспекти, Правни аспекти … (и тук можете да добавите още много други). Визуализираме координатните линии и ги лимитираме в практична дължината, с цел яснота на изследването. Оцветяваме положителните стойности на координатните линии в зелено, а отрицателните – в червено (по хода на презентацията се оказа, че за представяне на всички нюанси могат да се използват всички цветове на дъгата). Накрая получаваме космата топка приличаща на цвят на глухарче, а по точно – на нещо приличащо на вирусясало ковидче с шипови протеинчета (както обикновено ги рисуват – симпатична топчица с израстъци).

 

    До тук вече имаме нещо (как да го наречем … топка .. глухарче …) всъщност това е мислен пространствен обект, характеризиращ ИНдивидуалния МОРал на един човек … приемам абракадабрената измислена абревуатура ИНМОР (5)

 

   Та – вече имаме базовата конфигурация на инмора. При него всички координатни линии преминават през нулевата точка, което на практика е фикция. Разширяваме мащаба – на всеки един жител на планетата можем спокойно да присвоим по един инмор с ориентировъчен брой 8 000 000 000 и всичките тези хора се разпределят върху сухата площ на Земята е 149,7 милиона km2 . Изследването твърди, че общият строеж на това, в което живеем се състои от литосфера (с всичките камъни отдолу), тънък инморов слой и атмосфера. (плаха заявка за Нобелова награда).

 

Започваме изследването.

 

      Изследването твърди, че инморчетата са включени в комплекта на новородените, базова конфигурация , чиста страница. Формирането на BIOS_а се извършва през първите седем години по метода на ‚пробите и грешките‘, под зоркото внимание на родителите, използващи методите ‚потупване‘, ‚пошляпване‘ и вербално конско назидание. Характерно е, че трите основни координати Субективен морал, Колективният морал, Господстващият морал все още преминават през нулевата точка. При достигане на ‚тийнейджърството‘ обаче, втората и третата координата започват да флуктуират и дори нулевата им точка  може тотално да излезе извън цялата координатна система (тъй нареченото бунтарство или хипарство) … това не трае дълго, двете се връщат към центъра, но има вероятност офсета им да стане постоянен … а над определена възраст дори някои от тях изчезват.

 

Ръководство за лабораторна работа с практически упражнения

 

    Инморчетата (вградени в индивидите) не са достатъчно изследвани, поради простата причина, че никой не се е сетил да ги дефинира като субектни обекти, подлежащи на селекция, дисекция, изучаване на анатомията им, взаимовръзката на отделните шипове на строителния им гръбнак. Това се обяснява с факта, че учените векове са изследвали всичко, но грешката им е била точно както на Настрадин Ходжа (6) – просто обикновено не броят себе си. Инморчето обикновено стои дълбоко и никой не е склонен да го извади на показ. Казват, че да пребориш най страшните си страхове трябва да ги извадиш навън, да ги разгледаш и да им се надсмееш,… да постъпим по същия начин. Изследването твърди, че инморчето има пряка връзка с душата, но те са отделни и то е отговорно за външната политика на индивида.

 

   Характерно за инморчетата е, че обикновено те са неактивни при отсъствие на други хора (единствено работи само Субективен морал)

 

Първо упражнение

 

   Заставате насред в стаята при отсъствие на други хора. Вадите инморчето си и внимателно го разглеждате. То обикновено свети в зелено и излъчва психичните вълни на обожание , например - ‚Ах колко съм красив … Ах колко съм гениален … ‚ можете да чуете и приятно приглушено мъркане (както когато галиш котка)

   Включете радиото или телевизора на рубриката ‚Новини‘ … инморчето в такт с тях ще мени оцветяването си, може да получите позиви за пеене на дитирамби или мускулни тикове за хвърляне на нещо, при по тежките случаи - посягане към чашата с уискито (не се бойте, това са нормални реакции) …

 

   Запишете резултатите в тетрадката за упражнението.

 

Второ упражнение

 

  Упражнение в малка група

 

    Вие и всички останали в обкръжението ви вадите инморчетата си, вдигате ги високо над главите – те ще започнат да си взаимодействат, оцветявайки шипчетата си в цветовете на дъгата. Вероятно ще наблюдавате удължаването на вашите шипчета към чуждите съответни и едноцветни инморчески израстъци (по примера на лозовите ластуни), както и скъсяването и наежване на шипчетата, оцветени в червено. Може и да почувствате психическите вълни на другите към вас от сорта ‚Мараба, какси? ... Да се съберем пак на същото място … ,Да ти насиня ли окото … Аре навън да се тепеме като мъже‘ …

Нормално е, резултатите от опита се обясняват с притчите - ‚Краставите магарета през девет баира се надушват‘ и другата – ‚Зъб за зъб, око за две‘.

 

Запишете резултатите в тетрадката за упражнението.

 

!!! Забравих да спомена, че на упражнение две трябва да се явите с тенджера на главата и нещо по дебело, в съответствие с правилата за безопасност.

 

Трето упражнение (практика за изследователи)

 

Упражнение в голяма група, след натрупан достатъчен опит и наличие на научен хъс.

 

    Отивате на футболен мач на Левски и ЦСКА, смесвате се в тълпата фенове, грабвате нечий плакат и го развявате високо …. И …  Добре де, там със сигурност ще си изкарате боя, … сменяме мястото ….. Присъствате на събрание на безброй политици с вратовръзки (поне няма да ви бият на място, защото те са вежливи хора), ставате, привличате вниманието им и викате високо нещо от сорта : … ‚Нашата партия е най добрата, а за тези от другата партия ще устроим Видов ден!‘ … след което си включвате психичния радар на макс и си водите бележки в тефтерчето. Можете да почувствате следните реакции:

‚ Тоя го харесвам … Готин … Браво … Яко … Какъвто е наперен да си го взема ли за по дълго …‘ ….. както и ‚Аз съм на разстояние една индулгенция от тебе … Аз си имам десет индулгенции … Не мож ме хвана …‘

 

Четвърто упражнение (задължително) !!!

 

   И след проведените упражнения спокойно може да се твърди, че при инморчетата метричната система не е валидна. Около нулевата точка се концентрират реакциите - 'Моля ... Извинете ... Да, вероятно сте прав ... А искаш ли да седнем и да поговорим ... Да опитаме пак да ... ' , по нататък започва нецензурния речник , налагане на своето мнение със сопа, ... по нататък влизаме в сферата на върховите стойности, когато безцеремонно зачерквате мнението, нуждите, идеалите на събеседника и накрая - зачерквате самия събеседник. 

 

   Моралът е умението за общуване, като се придържате в зелената зона на инморчетата и се въздържате от надникването и бъркането в канчетата на околните 

 

Тези упражнения са по самостоятелна инициатива и само за напреднали - Просто си влезте в живота. Тогава можете спокойно да изхвърлите тефтерчето.

 

Заключение

 

    Не се впускам в описание на другите координати – съвест, етика, нравственост, правни норми … защото ще раздуя прекомерно това есе, а и защото те са в пряка зависимост, а и са различните аспекти на трите основни координати. 

 

   Пример от практиката - Колегата ми по фирма натвори два пъти золуми, след което ми заяви 'Бил си достатъчно голям, да си мислил ...!' ... това е пример на морал като индулгенция .

 

   И – няколко думи за образованието – казват че то дава очи, чудесно е да си образован и да се отворят пред тебе хиляди хоризонти … обаче … Имаше една мъдрост, че ‚Колкото повече помъдряваш, толкова повече разбираш, че нищо не знаеш‘ и … достигаш стадия, когато ставаш пацифист и скептик. На практика хората с най – големи познания попадат накрая в трета глуха или заминават в чужбина. Хората, които се издигат в обществото могат да нямат или да имат образование – просто техните инморчета въобще не са настройвани и имат само една единствена координатна ос -  Субективният морал , на която отрицателната част липсва. И още нещо - образованието е хубаво нещо, но човек сам трябва да го поиска ... което не е задължително. А руснаците казват, че абревиатурата ВУЗ се разшифрова като 'Вьiти удачно замуж' .. (т.е. - чудесно място да си намериш мъж)

 

 Пример от теорията и практиката - морал vs образование - Планетарен олигарх наема няколко образовани да разработят проект за остров ... и много необразовани, които трябва да нахвърлят заграбеното от него в Марианската падина , получава необходимия самотен остров в океана и изхвърля работягите ... това е пример за морал като за липсата на всякакъв морал.

---- 🙂😎😶 ----

 

   Благодаря за вниманието , … с радост бих очаквал други мераклии за участие в това изследване

 

Линкове

 

1. В Парижкия университет се завързал спор за това, има ли къртицата очи

http://prit4ite.blogspot.com/2009/12/blog-post_21.html

2. Морал wikipedia

https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%BB

3. Право, морал и нравственост - valtcheva.com

https://valtcheva.com/index.php/law/19-obshta-teoria-na-pravoto/63-63

4. Десетте божи заповеди https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%B5%D1%81%D0%B5%D1%82%D1%82%D0%B5_%D0%91%D0%BE%D0%B6%D0%B8_%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%B4%D0%B8

5. ИНМОР - мислен пространствен обект, характеризиращ индивидуалния морал на един човек, приличащ на глухарче или ковидче

6. Деветте магарета на Настрадин Ходжа

http://www.zaigravka.bg/prikazki.php?h=devette-magareta-na-hodzhata

© Пламен Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Миг, имаш светла душа 🙂 Когато хората чуят думата 'морал' си наместват вратовръзките или се крият под шапките , ... а при тебе долита музата на поезията 👍😎
  • "За морала", когато чуя думи,
    импулс събужда селсият ми ген:
    "Който прави на някого золуми!"
    Себе си обрича на ....нерешим проблем!
  • Научният ми труд търпи развитие
    ..може да се твърди, че при инморчетата метричната система не е валидна. Около нулевата точка се концентрират реакциите - 'Моля ... Извинете ... Да, вероятно сте прав ... А искаш ли да седнем и да поговорим ... Да опитаме пак да ... ' , по нататък започва нецензурния речник , налагане на своето мнение със сопа, ..
    и
    Пример от теорията и практиката - морал vs образование - Планетарен олигарх наема няколко образовани да разработят проект за остров ... и много необразовани, които трябва да нахвърлят заграбеното от него в Марианската падина , получава необходимия самотен остров в океана и изхвърля работягите ... това е пример за морал като за липсата на всякакъв морал. ... 😎
Предложения
: ??:??