15.08.2009 г., 12:01 ч.

Сексът като продукт 

  Есета » Социални
2742 0 1
3 мин за четене

СЕКСЪТ КАТО ПРОДУКТ

 

          Отдавна е ясно, че колкото повече нравственото изискване се намесва в хорските дела, тоест приеме формата на морал, толкова то вече не е в състояние да даде точни указания на човека как да постигне достижимото добро. Ако моралът бъде обкръжаван все по-плътно от безброй нравствени повели, той неусетно ще се превърне в схоластичен проблем или ще бъде сведен до готварска рецепта. Всяка цен­ностна система - включително и еротичната, се стреми да проникне със своите догми в художествената литература, визу­алните масмедии, навсякъде, където би могла да изрази своите фантазии.

          Удивителното е, че днес сексу­алността се разглежда като въпрос, без директна връзка с цяла­та емоционална съзвучност между двата пола и това неизбежно я превръща в нискокачествен комерсиален продукт. Сексуалността, разбира се, не е някаква тайна, но тя във всички случаи е проява на най-скритото в нашата индивидуалност. Скокът, нейното изригване иззад кулисите и поставянето ù в среда­та на сцената я представя не са­мо в най-жалкия ù вариант, но и носи клеймото на невъобразима лъжовност. Грешката не е толкова в често проявяваните пъл­на липса на вкус и примитивно самодоволство, колкото до свеждането на физическата бли­зост под някакъв технически и най-банален общ знаменател. Независимо че порнографските филми се мъчат да представят половия акт като система от технически умения, близки до висшия пилотаж, участващи­те в него бързо загубват всичките си индивидуални черти и стават част от една клоунада, дос­татъчно сложна, за да бъде правдоподобна. Липсата на елемен­тарен сюжет и майсторски до­зирана дискретност всъщност убиват еротиката, лишават я от действителност и тя пада в нищото, умъртвена от собст­вените си излишества. Еротиката е свят на фантазията, тя е част от многоизмерността на живота и нейните регистри мо­гат да се търсят в пространст­вата на съня и психологичното, а не в гимнастическите гегове. Наблюдавайки подобни сцени, човек би помислил, че физически­те отношения между мъжа и же­ната съдържат в себе си единс­твено гола функционалност, технология, която почти пре­махва всичко излишно и сякаш се опитва по нов начин да конституира любовта. Освободена от всякакви емоционални и психологически аксесоари, сексуалността намира бързо своята смърт в осъществяването си. Неподправената еротика се ражда в празните промеждутъци между осъществяването и обвития в емоционална и духовна глазура копнеж за физическо сливане. Анатомично-гинекологичните ракурси на женското тяло в на­шите еротични издания не само десексуализират нежния пол, но и показват професионалната нищета на своите автори. Пре­махнали всичко, което е въобра­жение и оставили всичко, което е анатомия, тези издания вече загубиха част от своята публика.

          Друг е въпросът, че комуника­ционните канали на тази продукция трябва да бъдат стеснени и отвеждащи до съвсем специали­зирани търговски "резервати". Където всеки може да намери това, от което има нужда. Хищ­ните набези на порнографската стока не трябва да бъдат оставени неограничено да изпълват книжното ни пространство, превръщайки го в гигантски супермаркет за безвкусни еро­тични продукти. Защото в страните, които наричаме кул­турни, винаги има едно тънко, понякога незабележимо препли­тане между личната свобода и строгата власт на правилата, били те от религиозен, етичен и всякакъв характер. Без тези правила никога няма да станем една привлекателна страна и един привлекателен народ, каквито всъщност искаме да бъдем.

 

Петър АНГЕЛОВ - ДАРЕВ

 

© Петър Ангелов - ДАРЕВ Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??