24.01.2012 г., 21:33 ч.

Що е "Първа дама" и има ли тя почва у нас? Каква е г-жа Плевнелиева ? 

  Есета » Граждански
2801 0 28
2 мин за четене

 

         Заглавието звучи като алтернативна версия на Благоевото творение "Що е социализъм и има ли той почва у нас". "Да, ама не !"  Тук става дума за нещо наистина по-различно.

         Всички масмедии и изявени мастити журналисти се надпреварваха (а някои продължават) да търсят сензацията в отсъствието на г-жа Плевнелиева по време на официалната церемония при встъпване в длъжност на новия Президент.
         Що за понятие е "Първа дама"? Това е неофициален термин, измислен от журналисти и използван обилно от "нашего брата журналиста" за щяло и нещяло.
          За тях "Първа дама" е
  съпругата на държавния глава (или евентуално  съпругата на премиера) на дадена държава. Други пък  означават съпругата на президента  като  президентша, а съпругата на премиера - премиерша. 
        
Много ми е интересно как биха наричали съпругата на Вицепрезидента - сигурно "Втора дама". А коя ще е "Трета дама" ?
           И така, госпожа Плевнелиева постъпи  по начин, непонятен за нашите  балкански глави. Тя просто ПОКАЗА И ДОКАЗА (не само на предшественичките си,
които се кипреха до съпрузите си  Президенти, като цветни носни кърпички), че "Първа дама" е редно и трябва да се титулова само избрана за Президент жена. 
            Г-жа Плевнелиева е САМО съпруга на Президента, има свой личен  живот  и  се надявам, че ще отстоява тази си позиция като присъства на официални срещи само ако е лично поканена или Протокола изрично го изисква.
          Поздравявам г-жа Плевнелиева за нейното решение и призовавам всички да зачетем това нейно желание, ако  претендираме, че сме  джентълмени (за известна част от блогърското съсловие силно  се  съмнявам, че е така). Колкото до колежките, смятам, че при тях ще надделее женската съпричасност над женското тщеславие и завист.
            Какъв е изводът: Поне за мен в настоящата ситуация не съществуват понятията "Първа, Втора, Трета,  ... N-та дама". 
             Защото винаги 
до (зад) всеки успял мъж, стои една умна жена, а не номер.
            Нека се научим да ги разбираме и уважаваме!

            А сега нека си представим (не хипотетично), че Президент на страната е жена. Тогава съпругът ú ще е "Първият мъж". Ами ако има втори брак? Тогава той трябва да се "титулова" "Втория Първи мъж". Ами ако и Вицепрезидентът е жена? Тогава съпругът ú трябва да бъде "Вторият мъж".  А как ще го наричаме при вариант на втори брак на Президента жена?

            Език (журналистически) мой, враг Мой! 

© Петър Петров Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Иванова (Ина Порчева )

    Иванова,
    "подхвърленият" от Вас непредизвикан призив "Кой не скача е червен!" подсказва за някакви спомени и скрита политическа обвързаност. Жалко, това не само е "Много тъжно... и тъпо", но говори и за непреодоляни комплекси и не много чисти помисли !
    Аз казах !

    Eva55 (Евелина Стоянова),

    Съгласен съм, но нека изчакаме действително важни събития , при които ще проличи дали и как "присъствието" й ще се отрази, за да премахне "липсата" в очите на съпруга й. Засега само истерично се гадае като в приказката за нероденото дете, което като се роди, слизайки по стълбите към избата, брадвата може да падне върху него ....
    Хареса ми интересната теза за "тъжния поглед на мъж", когато до него не е съпругата му. Това може да го забележи само жена с остър поглед и силни чувства.
  • Бих я поздравила и аз - "с необходимото уважение госпожа Плевнелиева за различното й решение. Отсъствието й е последният проблем в държавата и извън нея: като тревожен пулс ни блъскат новините за всекидневно изчезващи деца, за полицейски произвол, за социални катаклизми, за икономически и духовни сривове."..., но също бих казала, че на Плевнелиев е много нужна нейната АВТОритетна визия /за която претендира/ - до себе си, както на всеки МЪЖ...веднага ще му се отрази - в очите, защото там се вижда ЛИПСАТА и...!!!
    http://www.dw-world.de/popups/popup_lupe/0,,15686292,00.html

  • Иванова (Ина Порчева)

    Благодаря, че поне съм "индивид", макар и "преживял и надживял времето си", а не "субект", защото щях да бъда принуден да търся антонима на субекта, с който съм обвързан ...
    Колкото до направената шеговито оценка, приемайки я, проявявате нескрита "скромност", а "задължението" си е само Ваш проблем.

    "Факта, че някой оспорва тезите Ви, Ви принизява дотам, че да го "класифицирате" и "диагностицирате" .....
    Да, така е, когато се коментира не темата "Първа дама", а коментарът се прави заради "субекта" на темата със зле прикрита ненавист и с "високоинтелектуален" просташки език. /Дали такива характеристики не се използват и относно Вас някъде? /

    " И така...
    1. Уверявам Ви, че "Самотния вълк" е добре хранен и обгрижен.
    2. И да няма работа и ангажименти, поне всеки ден ме лъже, че се заема с тях (какво ли прави???... Няма значение, нали носи пари )
    3. Не Ви е проблема, "Самотния вълк", а факта, че все още (от къде ли?)) се намират мислещи и нормални хора в тази държавица, че не успявате да се изживеете като... Възрожденец."

    По първите две точки не ме интересува какво става "под чаршафа" на семейството.
    Но относно изтъкнатото от Вас в т.3, " ...все още се намират мислещи и нормални хора в тази държавица ..." се надявам , че не считате останалата част от "народонаселението" за примати от далечното минало със сбъркан генетичен код, или неосъществили се "Възрожденци" !

    А за това, че сме на този хал, помислете дали няма причини и в сем. Порчеви и единомишленици !

    Между другото си спомних за Христо Радевски и за неговата "безгрешна в греховете Партия" ...


  • Иванова (Ина Порчева )

    "Есето" е абсолютно безсмислено. Не казвате нищо ново и не давате нищо"
    Е, чак пък толкова ... Не е ли поне за 3+
    Но за сметка на това пък :
    "Някои... все пак, са запазили способността си да мислят и да имат собствено мнение..."
    Това аз го оценявам за 6+ ....

    Е това пък е "нещо"
  • denissa (Дениса)
    Жалко! Губя един високо ерудиран червеникав "адресат"
  • Елементарно и зле аргументирано, отговор на първокласник! 2! С Вас диалог не става, сивеете ми! Спирам дотук!
  • denissa (Дениса)
    Лошото е, когато адресата пишейки, топи перото си във фекалии ...
  • Точно такъв отговор очаквах! Първосигнален и недодялан! Това, което отличава есето от жанрове като статия и очерк, е скритата му диалогичност. Нормално е да се предполага някаква реакция от страна на адресата (четящия) — включва го в разсъжденията, прави го съпричастен или отричащ възгледите на автора, създал есето... Нали не очаквахте само ласкави мнения, след като се опитвате да газите в блатото на политиката и да канонизирате дяволите? Вашата гражданска позиция касае единствено и само Вас и не ангажира никого, но това, че Ви опонират разумни хора, пък макар и с доводи, различни от Вашите, би трябвало поне да ви накара да бъдете толерантен. Чета с недоумение коментарите Ви и не си обяснявам защо мятате камъни по публиката! Автори+ позволява да се заключи оценяването и коментирането, направете го!
  • denissa (Дениса)
    "За женската злоба и завист няма нито лек,нито спирачка" беше писал някой някъде .....
  • Президентът и първата дРама на Републиката! Хем ненавижда Боко, хем отишла да работи при Делян Пеевски... И на Обамовица сигурно не ѝ се ходи да демонстрира добро поведение — но има си ред и протокол. Туй-то невъзпитана първа "дама". Шамароса съпружеското тяло публично! А и резила от шамара си го има, освен това звукът от него също е силен, но явно са тапицирали медиите, та няма резонанс! Пък президентът, като си топли в пазвата public enemy намбър уан, да беше предвидил какво ще стане, когато му разровят медиите семейните отношения. Не може Премиер да говори, че и магаре да беше предложил, пак щяха да го изберат за президент... По тази логика каква е фърст лейдито според Премиера ни? Ъ? И цитирайки Вас: "... Защото винаги до (зад) всеки успял мъж, стои една умна жена, а не номер...", ще добавя само едно — не до (зад, пред, с) него е "дамата", а върху... Седнала удобно с кални ботушки и дънково дупе на главата му, с маймунски маниери, дъвчеща невъзмутимо дъвка и бълваща смешни туитове (от Туитър), плезеща се от върха на изтерзаната ни държавица! Единствената силна актриса в този водевил и театър на сенките, който все повече се превръща в сапунка. И в гротеска...
  • Самотния_вълк (Севделин Порчев)
    "Вълчо, Вълчо", пак си навря гагата в чужда манджа
    Голям сладур си ...
    Но какво да се прави, "Quot capita, tot sensus" /Колкото глави, толкова мнения/ - са казвали древните латини .
    Французите пък имат една поговорка : "Rira bien, qui rira le dernier" / Най-добре се смее, който се смее последен/...
  • Damaskin (Константин Костов)
    Явно нещо много те сърби,предник ли, задник ли, но най-добре ще е да отидеш на някое друго, достойно за теб място, и там да се начешеш, или да те начешат до насита ... Културата ти вече явно прелива над преливника на "Оксфордските" ти възможностите . Бай,бай "другарю"!
  • Сполай ти.
    Няма ли да се извиниш на сънародниците, които ти четат глупостите, че ги титулува "балкански глави" покрай девойче, което настоявало задника му да е в дънки?
    Нищо, че се отцепва цялата улица и за защита на задника му трябват един взвод охранители, а не четирима (както е по протокол за вила "Калина", където живее президента).
  • Damaskin (Константин Костов)
    Желая успех на един явно неоценен у нас родолюбец дори и там, където "български крак не е стъпвал 36 години". Скромността винаги е била първа добродетел на хората, притежаващи и използващи литературния "стил и език" на направените коментари. Ако и издаваната в Оксфорд книга е със същия патриотарско-родолюбив език на "балкански джентълмен", то успехът й е гарантиран, КОЦЕ !
  • petkonpet, считам, че политическото истеризиране и превръщане в "основен и жизнено важен проблем" за България на тоя персонален вътрешнопрезидентски гевезелък е Ваше дело.
    Обиждате Родината с разсъжденията си за "балканските глави"?
    С "подобен СТИЛ И ЕЗИК" ми издават книга понастоящем в Oxford University Press (българин не е печатан там от 36 г.), но пък нивга не съм бил фукльо на тема "издаване", какво ли остава за "възпитание"? Моето си е пейзанско. Лош матрял съм.
    Не си обиждайте Отечеството с лека ръка покрай сульо и пульо, Петко. Есето е обидно за хората.
  • Damaskin (Константин Костов)
    "Че съпругата на президента се гевезяла "Няма пък, няма пък!" и си чоплела носа в ъгъла, но ще цъфне на бърза ръка, когато се наложи - това предмет на задълбочена дискусия и есе ли е?
    Обидното в текста е, че въпросната лигавщина била непонятна за балканските ни глави. Читав народ се принизява по този начин, petkonpet."

    Считам, че подобен СТИЛ И ЕЗИК на коментар говори достатъчно красноречиво за съдържанието на нечии "балкански глави" и НАИСТИНА СА НЕДОПУСТИМИ ЗА ПРОДЪЛЖАВАЩА "ДИСКУСИЯ" . Особено ако се считаме за "читав народ" с достойно за уважение възпитание и култура !
    В противен случай действително говори за политическо истеризиране и превръщане в "основен и жизнено важен проблем" за България.
  • Петър,никой не оспорва правото на личен живот на г-жа Плевнелиева.
    Но,каква точно груба намеса в него виждаш,ако беше подкрепила съпруга си в този ден?
    Да,Даяна пренаписа протокола,но колко пъти Чарлз се появи сам?
    Разбира се,не твърдя,че съм следила всичките му прояви,но на първата Лейди Ди със сигурност е била до него!
    С уважение към всички!
  • Президентът ни около една дузина пъти употреби по време на предизборната кампания "Аз имам немско въпитание." и "С моето немско възпитание.". Подчертаването на възпитание е пълна липса на такова - независимо дали човек е възпитан в Сусурлево или в Хайделберг.
    Че съпругата на президента се гевезяла "Няма пък, няма пък!" и си чоплела носа в ъгъла, но ще цъфне на бърза ръка, когато се наложи - това предмет на задълбочена дискусия и есе ли е?
    Обидното в текста е, че въпросната лигавщина била непонятна за балканските ни глави. Читав народ се принизява по този начин, petkonpet.
  • Damaskin (Константин Костов)
    Любезни,
    Прочетох три пъти коментара Ви и останах възхитен от това, че Вие сте: "далеч по-интелигентен, свободолюбив и хипи от г-жа Плевнелиева". Явно я познавате добре и сравнението Ви е точно. Но в същото време останах разочарован от това, че сте прочели повърхностно краткия материал. Затова ще извадя от контекста това, което трябва да прочетете отново внимателно :

    " Г-жа Плевнелиева е САМО съпруга на Президента, има свой личен живот и се надявам, че ще отстоява тази си позиция като присъства на официални срещи само ако е лично поканена или Протокола изрично го изисква."

    И за сведение, ако случайно сте женен, ако случайно съпругата Ви стане Президент, Вие ще бъдете в ролята на "Домакин на Президентството" и ще трябва да Ви титулуват "Първи джентълмен". Тогава задължително ще показвате своята интелигентност, свободолюбие и хипи маниери, за да доказвате, че нямате "балканска глава".
    Друг евъпросът, че много бързо трябва да се изработи нов, актуален за времето "Закон за държавния протокол".

    А сега предлагам преработен и допълнен вариант на есето :


    Що е "Първа дама" и има ли тя почва у нас? Каква е г-жа Плевнелиева? Истерията продължава !

    За някои сигурно звучи като алтернативна версия на Благоевското творение " Що е социализъм и има ли той почва у нас" и вероятно написаното ще събуди различни реакции ?
    "Да, ама не !" Тук става дума за нещо по-различно от "марксистко съчинение" .
    Всички "сериозни" телевизии / ако в България все още някоя може да се приме за такава /, мастити журналисти и изявени блогъри продължават истерично да се надпреварват с "мисли, предположения и твърди становища ", търсейки сензация в отсъствието на г-жа Плевнелиева по време на официалната церемония при всъпване в длъжност на новия Президент, до или зад него. И за да бъде интригата още по-голяма я титулуват "Първа дама".
    Що за титла е "Първа дама" ? За първи път официално титулуването "Първа дама" се произнася от президента на САЩ Закари Тейлър / по ирония на съдбата/ по време на погребалната церемония на Доли Медисън през далечната 1849 г. Първата широко титулувана като "Първа дама", съпруга на президент, е Люси Хейс. От тогава "Първа дама" /First Lady of United States/ става НЕофициална титла, която се носи от домакинята на Белия дом.
    Обикновено Първата дама е съпругата на президента на САЩ. В случаите, когато президентът е бил ерген или вдовец, тази позиция е била заемана от негова близка жена - най-често от негова дъщеря, в редица случаи от снаха му и веднъж - от негова приятелка.
    Тази титла "се харесва" на журналистическата гилдия в Европа и започват да я използват. И "нашего брата журналиста", нали вече сме "европейци", започнаха обилно да я използват за щяло и нещяло и да титулуват с "Първа дама" съпругата на държавния глава . Някои пък, по "балкански" означават съпругата на президента като президентша.
    Много ми е интересно обаче, защо не проявят инициатива и не наричат съпругата на Вицепрезидента - "Втора дама". А коя ли ще е "Трета дама" ?
    Не по-малко интригуващо за мен е, ако следващ Президент на България е ЖЕНА и как ще титулуват нейния съпруг ? Ако я караме " по американски", той трябва да бъде "домакин на Президентството" и да носи титлата "Първи джентълмен". Звучи комично, но когато се случи, тогава ще му мислим.
    И така, госпожа Плевнелиева постъпи по начин непонятен за нашите балкански глави. Тя просто РЕШИ, ПОКАЗА И ДОКАЗА / не само на предшественичките си, които се кипреха до съпрузите си - Президенти, като цветни носни кърпички /, че е САМО СЪПРУГА НА ПРЕЗИДЕНТА, а в ролята на "Първа дама" ще бъде само когато това е необходимо и съгласно Закона за държавния протокол. И тъй като в него понятие "Първа дама" не съществува, аз съм сигурен, че г-жа Плевнелиева ще бъде "до, с, или зад" Президента само тогава, когато има лична покана към нея, сама прецени, или ако Протокола изрично го изисква. И вярвам, че ще представи достойно не само Президента и България, но и имиджа на българската жена.
    Поздравявам г-жа Плевнелиева за нейното решение. Но тъй като във всичко сме "цъфнали и вързали", темата се превърна във водеща и запълваща медийното пространство като "общонационална клюка" и, за съжаление, е с вече явно и силно изразен политически елемент.
    Какъв е изводът, поне за мен ? Трябва да се прекрати тази истерия, защото за България титулуване "Първа, Втора, Трета, ... N-та дама" не съществуват и да се престане с политизирането и спекулиранетото с нездравия и изкуствено подклаждан "обществен интерес". Но трябва да проумеем и приемем факта, че до /зад/ всеки успял мъж, стои една умна жена, а не номер.
    Колкото и на някои да не им харесва, не го желаят, или не могат да го приемат !

    Нека се научим поне да ги уважаваме !
  • Ако Мишел мечтае да посети Родината ни със съпруга си Барак? Чела е като студентка в Харвард за фреските в Боянската черква, които са 100 г. преди Джото и 150 преди Ренесанса?
    Какво правим? Г-жа Плевнелиева трябва да си изуе дънките и да разведе приятелката си. В противен случай обрича Барак Обама на: "Тя жената е малко особена. Чакайте сега да Ви врътна едно хороскопче. Бил сте свиреп робовладелец в Арканзас 1888-ма и затуй сега сте църен афроамериканец. Вярвайте ми, имам немско възпитание.".
    Не приемам, че г-жа Плевнелиева постъпила по начин "непонятен за нашите балкански глави". Гевези се.
    И аз да съм "първи господин" на президент на Родината, ще си измия ушите, избръсна, сложа вратовръзка и трандафори...и ще развеждам по културните ни забележителности г-жа Путина (или Медведева - която се пада тогаз).
    Нищо, че съм далеч по-интелигентен, свободолюбив и хипи от г-жа Плевнелиева. То туй да не е на Кьорамед фурната? Протокол е.
  • ellyst (Ели )
    Благодаря за това, че сте си направили труда да прочетете "есето", както и за направените забележки, които приемам. Няма как ... Поздравявам Ви за "набитото око" на човек с езикова култура.
    По т. 1 - думата е У-чудя
    По т. 2 - прилагателното "голям" в мн.ч. членувано, за всички родове е голЕмите.
    Извод : Важно е не само какво пишем / като резултат на мисловна дейност/, но и как го изписваме - задължително съгл. "законите на правописа". А това значи " един път пиши, три пъти проверявай"
  • Bezzhichen (Безжичен ):
    Предполагам, че си прочел моя по-дълъг отговор на някакъв "Самотен".
    Благодаря за коментарите, разбирането и подкрепата !
  • "Тя ме подкрепя в нейното и в моето разбиране, че за българите и за българските медии е много по-добре да следят какво правят президентите и политиците, отколкото какви са тоалетите на първите дами", обясни Плевнелиев.

    Той подчерта, че в <b>закона за протокола не фигурира</b> понятието "първа дама".
    Из днешната електронна "преса".
  • Тъй като и аз съм зодия везни, тактично ви уведомявам, г-н Петров, че учуден се пише с у, а големи- с е. Един пълен член има излишен, също така, макар отново от позицията на зодия везни, винаги да се колебая относно излишеството на такъв.
    Съдържанието не коментирам, защото темата не ме вълнува.
  • Самотния_вълк (Севделин Порчев)
    Господин Самотен вълк,
    Останах силно очуден когато видях, че отново сте отделили от скъпоценното си време и така подробно и с ерудиция се мъчете да докажете голямите си познания И по горната тема, а по този начин уважихте и скромният й автор.
    До тук с иронията.
    В никой официален български документ няма понятието "Първа дама" и нищо никъде не се определя. Протоколът за държавния глава на "Дондуков" 2 освен за Президента се грижи и за съпругата му - така наричаната "първа дама". За Бэлгария статутът на съпругата на президента не е уточнен от Конституцията. Това е тенденция, която тръгва от САЩ - в България и в Европейския съюз такова нещо няма. Приетите правила са за това да помагат, но е въпрос на личен избор на държавния глава дали съпругата му да участва при всякакъв вид церемонии.
    Така че, по отношение на титуловане съпругата на Президента нека не бъдем по-голями американци от самите тях.
    Що се отнася до цитирания учебник за студенти / цена 6 лв./ от двамата автори, нека го оставим за занимание на студентите - евентуално бъдещи журналисти.
    Не виждам обаче основания Вие ДА НЕ ЖЕЛАЕТЕ да подкрепяте президента на страната си ! Освен ако нямате някакви обвързаности, които Ви задължават това.

    И накрая, тъй като съм зодия "везни", тактично Ви уведомявам, че съгласно чл.9 на Виенската конвенция (1961 г.) вече сте "persona non grata" за потребител: petkonpet.
    На български това съгласно една поговорка означава, че не желая да бъдете "мерудия в моята манджа" !

    Надявам се на разбиране !

  • Политиката не е тема,която ме увлича да говоря и не искам да коментирам точното определение, произхода и налагането на понятието "първа дама" в политико-исторически и международен план...

    Но след прочитането на този текст бих искала да споделя личното си виждане за безкрайно коментираното из медиите и нета желание на съпругата на сегашния наш Президент да остане "в сянка" - точно с това си решение тя ми стана много симпатична. В съвсем човешки план много уважавам и двамата за начина, по който приеха избора на Плевналиев за Президент - всеки има свой професионален и държавнически път, прави своите решения и всеки уважава правото на другия за следва тези си решения. Едни съвсем нормални, според мен, човешки отношения, които не би трябвало да зависят от приемането им или не от обществото

    Честно казано, не разбирам защо толкова хора се опитват да обясняват защо ли тя така е решила, докога ли ще е така и стигат чак до ровене в личния живот на Президента и неговата съпруга... нима мислят, че това е най-важното нещо за обсъждане в публичното пространство...?!

    Напълно споделям този цитат от текста, за който поздравявам автора:

    "Г-жа Плевнелиева е САМО съпруга на Президента, има свой личен живот и се надявам, че ще отстоява тази си позиция като присъства на официални срещи само ако е лично поканена или Протокола изрично го изисква."
  • А наистина ли в нашия протокол съществува това понятие и къде може да се прочете за това в официален документ, за да се счита за доказано или отхвърлено (извинете ме за математическата дребнавост спрямо доказателствата)?
  • Loved (Автор Минус)
    Здравейте,
    Винаги съм се радвал, когато някой има собствено мнение и го изразява, дори и когато то се различава от моето.
    Но, само когато аргументирано и разбиращо изказва контратезата си. За съжаление "статуквото в шаблона на мислене и писане" едва ли ще бъде разбито скоро. Следейки пресата и различните предавания, по-скоро то се затвърждава именно заради самите тях. А направо съм отчаян от просташките "коментари" във фейсбук и блоговете на много малограмотни, озлобени и неориентирани предимно млади хора. Но все пак нека бъдем умерени оптимисти .
    Поздрави !
Предложения
: ??:??