24.10.2008 г., 14:53 ч.

В името на рока 

  Есета » Лични
5815 0 10
8 мин за четене

           В името на рока…

                                          есе

”Всичко е преходно, само рокът е вечен.”
                                               неизвестен автор

“Ако искаш да танцуваш с мен, музиката ще е рок
енд рол.”
                                       Beatles, песента Rock And Roll Music

От 60-те години насам рок музиката е била невероятно популярна и продължава да заема място в културата и в 21 век. Днес тя продължава да бъде много известна в разнообразните си форми – хеви метъл, хард рок, прогресив рок, пънк рок... Това е само част от огромното семейство на подстиловете й.
   Може да я чуете по радиото, по телевизията, в магазините,почти навсякъде. Повечето хора обичат чувството, което тази музика предизвиква в тях. Аз също съм от тази група хора - рок фен.
       Виждаме, че рок енд ролът притежава много от характерните качества и функции на божество! Той като че ли е цар, грижи се за всичко, от което се нуждаем, и той е основа за нашия напредък! Дори смея да твърдя, че за много хора рок енд ролът е религия…Тази религия носи свое послание…

Какво е посланието на рок музиката?
 
“Прави това, което искаш.” “Никой не може да ти каже как да си живееш живота.” “Не ме интересува повече какво ми казваш, това е моят живот.” Тези текстове насърчават младите хора да презират авторитета на родители, учители, правителствените власти – всеки, който би се осмелил да се опита да ги напътства и възпира свободата им. Те призовават директно към гордост, независимост и любов. Ако всеки последва тези принципи не би се получила анархия както биха сметнали мнозина, дори напротив, рок музиката е жажда за свобода и радост от живота. В действителност нормите на обществото поставят граница на свободата в името на всеобщото благо, но има много рок звезди, които ни убеждават, че такова общество, което не разбира младите, техните пориви и мечти, не е истинско общество.
        При своето зараждане рокът се оформя като “тиха” революция срещу консервативно настроеното общество… Може да се каже, че до ден днешен бунтарският дух на рока и производните му стилове се е запазил – той казва “не!” на поп културата, “не!” на примирението… ДА, НА ПРОТЕСТА!!! Светът, в който живеем, не трябва да се превръща в антиутопия, да бъде “идеален” само в материално изражение, той може да е наистина прекрасен, ако се почувстваме реално свободни да чувстваме и живеем според индивидуалните си предпочитания.
      Но нека видим съвсем накратко в хронологичен план как се е развила рок музиката. В края на 50-те години младият радиоводещ Алън Фрийд за първи път употребява понятието рок енд рол - умелата и интересна смесица между блус и кънтри музиката. Рок музиката си има своите корени в ерата на 50-те, с първите рок 'н' рол изпълнители. В края на 60-те рок музиката е смесена с фолк музиката за да се получи фолк рок и с джаза за да се получи джаз-рок. През 70-те рокът чувства голямо влияние от соул, фънк и латино музиката. През същото десетилетие от рока се развиват няколко поджанра, като софт рок, блус рока, хеви метъла, прогресив рока, пънк рока. Новите поджанрове през 80-те включват хард рок и алтернатив рок. Именно през 80-те рок музиката преживява своя най-голям разцвет. През 90-те се появяват грънджа, Бритпоп и Инди рок. Аз лично отдавам предпочитания на рок и хеви бандите от старата школа (например
Scorpions, Iron Maiden, Deep Purple, Whitesnake, Judas Priest, Europe, Rainbow, Helloween, Def Leppard, Queen, AC/DC и др.) защото смятам, че те стоят в основата на новата школа, бандите, които пробиват в началото на 21 век (Linkin Park, Simple Plan, Yellowcard, Evanescnece,Whitin Temptation, Primal Fear, Ramstein и др.)
     Любовта на хората към рок музиката не е от вчера. Тома Здравков спечели Music Idol 2, защото най-добре успя да се впише в очакванията на мнозинството, а също така и позицията и имиджа му на рокаджия, непукист и бунтар му помогна. Тома показа, че е по-различен от масовия тийнейджър. Това също е значимо като идея заложена в рок музиката – идеята, че музиката може да те направи личност. При всички положения обаче това си е една твърде малка победа за рока в България. Относно чалгата не съм съгласен, че болшинството българи консумира предимно такава музика. Тя отразява един мечтан начин на живот - скъпите коли, силиконовите хубавици с напращели… (сещате се какво), луксозните апартаменти, голямата заплата.Може би това е ’’българската мечта”, подобна на “американската”... Разумните хора знаят, че рок музиката е начин на мислене, а чалгата е само проява на демонстрация от хора, които довчера са карали таратайката на баща си от времето на комунизма. Докато рока утвърждава далеч по нематериални ценности като например любовта и приятелството. Почти всяка песен в рока отразява човешката душа,емоциите които ни владеят. Има песни за мира, бъдещето и вярата в доброто. Има песни за самия живот и трудностите на съдбата. Дори философски теми като крайността на човешкото съществуване. Въобще рок музиката може да се нарече житейска философия, пречупена през китарата, барабана и понякога синтезатора.  
         Рокът се докосва до всички сфери на живота ни и успява да ни ги покаже в песните си и то по доста пленителен начин. В този стил кипи толкова много енергичност и провокативност, сигурно точно това го прави любима музика на хората по света, най-вече на тийнейджърите. Докосването до посланието на  всяка песен е уникално изживяване,защото разбираш идеята на автора,на музиканта и се превръщаш в носител на това послание,разбрал вече смисъла му. Възприел посланието на рок музиката от предишните поколения човек се чувства негов преносител в бъдните поколения и знаейки, че щом изкуството е вечно, то тогава и рокът е вечен… Така предаването на посланието се превръща в традиция. Лично аз смятам да предам това послание за свобода и отказ от всеобщите идоли на материалното на своите деца, ако някой ден имам.
      Аз съм си металяга, рокаджия и поет по душа, рока го чувствам в сърцето си, той е онзи пламък в душата ми, който понякога свети, когато всичко е в мрак… За мен рок музиката е каквото е бил Прометей за древните гърци. Ще я нося тази светлина, този огън през целия си съзнателен живот, после просто трябва предам посланието, традицията… Защото ние се нуждаем от рок и рокът се нуждае от нас!!!

© Калин Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Ето, намери се някой да го каже, да изрази с думи, че рокът е всичко - той е въздухът, който дишаме, той е в самите нас, в душите ни... И въпреки че много хора не харесват тази музика мога да им кажа само едно: "Хора, осъзнайте се докато е време! Пропилявате живота си с чалга! Тази музика ви кара да забравите кои сте всъщност и да опропастите живота си!Но все пак никога няма да е късно да поемете по друг път - този на ИСТИНСКАТА МУЗИКА!" Защото чалгата е преходна, а рокът... той ще бъде вечно жив.
  • "Ако нещо не върви добре, включи си малко рокендрол-че и всичко ще се нареди."
  • "и знаейки, че щом изкуството е вечно, то тогава и рокът е вечен… "
    Просто ти се покланям за това.

  • “Ако искаш да танцуваш с мен, музиката ще е рок енд рол.”
  • Браво!Чудесно есе посветено на една велика музика-рока! 6
  • Присъединявам се към мнението на останалите..
  • Това есе много ми харесва.Давам ти 6, ако можеше и повече щях да ти дам ама не става.
  • Може да се каже, че до ден днешен бунтарският дух на рока и производните му стилове се е запазил – той казва “не!” на поп културата, “не!” на примирението… ДА, НА ПРОТЕСТА!!! .....

    Съгласна мн...и мн добре написано {!} ..Продължавай в същия дух
  • Благодарение на това
    "Те призовават директно към гордост, независимост и любов."
    (ми)става ясно, че рока по същноста си е хуманно изкуство.
    Вярвам, че ще бъде жив, винаги когато свободата е в дефицит.
  • Браво чудесно си се справил! 6 от мен
Предложения
: ??:??