16.10.2009 г., 0:59 ч.

Великите българи 

  Есета » Граждански
3248 0 4
3 мин за четене

Първоначално мисълта за великите българи ме натъжи.Чувството ми за гордост бе подтиснато напълно от една голяма тежест. И един плах въпрос се прокрадна - Кой днес си спомня за тях?
  За нещастие, това мое опасение, че те тънат в забвение, бе потвърдено само с едно кратко и изключително показателно проучване. Разгледах обстойно кампанията на БНТ по въпроса и с ужас затворих сайта и се насълзих. Отражение на общественото мнение, което ме остави потресена. То потвърждава личните ми наблюдения за ниската образованост на българина и все пак ме изуми. Не се ли намериха сто личности в нашата история, които наистина да имат значим принос за световната култура?! И не разбирам какво се върти в главите на хората, поставили Азис като по-велик от Пенчо Славейков. Навярно просто поредния "чалга хит". Народната ни памет е загубила всякаква стойност. Очевидно за масата в България най-важно е "тук и сега" и всичко отвъд него е мъгла и небесен прах - там някъде извън нас в далечината. Мислех, че в глобалния свят, а ние днес сме част от такъв, културата е прозорец към другите, но тя се оказва по-скоро машина за удоволствие.
  Ако са искали да превръщат тази кампания в пошла класация с надслов "Великите глупости", е трябвало да сложат на първо място инженер Донев - той наистина е велик в това свое умение и му придàде новаторска значимост.
  Тези размисли ме поставиха пред сериозен проблем на нашето общество. Как всички днес дружно са се обединили около идеята, че Бойко Борисов е личността, която ще реши всички проблеми? Наистина величествен образ и колко надежда е вложена в него, но може ли наистина някой да оправи всичко? И съзнанието ни?! Е вярно, че в голям процент сме машинки, подмяната на чиито софтуер е елементарна задача, но и доста неизгодна за тези, които биха имали интерес да ни управляват; за сега сме удобни.
  Тогава кои са великите българи? По опетненото им присъствие в класацията съдя, че има една част от народа ни, която е наясно с отговора. Всички са ги чували и много се знае за тях, но малко се възприема и разбира. Те са тези, които не веднъж са спасявали обществото ни, те са родили достойния българин, в който се формира личност и гражданин, а от там и държавата. Най-голямо величие аз откривам у поетите, онези строители на света, които създават идеалите, след които масата може да върви с разум и сърце.Те са водачите, които живеят сред другите, а не там горе на върха на стълбата, описана от Смирненски. Той ни показа позора на "висотите", той - номер 81-90! А тези, над него стоящите, днес ни показват висотите на позора...
  Велики българи за мен за Ботев и Яворов. И има определена причина да избирам точно тях и тя не е случайността. В тях живее геният на литературата ни. Творбите им са виртуозни, уникални, изграждащи образи, способни да променят не само България, а света днес, вчера и утре. Вечни идеи! Велики идеи! И това не е цялата истина по въпроса. Това, което събужда целия патриотизъм у мен, ги прави повече българи от всички, които познавам. Те вярват в идеите си за свободата повече, отколкото е допустимо за нормалния човек. Не просто ги имат, те ги дават на народа в една изключително красива форма; те ги реализират, посвещават себе си на тях, живеят за тях и умират за тях!
  Русо е световно известен автор, и все пак не се доближава по достойнство и постижения до нашите. Той използва идеите си като прикритие за ужасната си същност. А светът не знае за Ботев и Яворов. Защо великите им творби - универсални сили за промяна към по-добро, стоят заровени в прах из библиотеки? Как Америка се оказва по-богата на велики личности - една държава, която е далеч по-млада от България? Това е наша отговорност и пак стигаме до проблема, че обществото ни е ниско образовано. Затова ви моля, мили учители, припомняйте ни по-често кои сме и вършете работата си с любов така, както са го правели най-великите будители на българите - Ботев и Яворов.

© Ива Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Това че чалга културата измества истинските стойности не е необяснимо. Проблемът е, че в ролята на жури е избрана тълпата. Която е мнозинство, но без критерий. Има два вида изкуство: изкуство за елита и изкуство за тълпата./Цв.Стоянов/. Естествено елитът е насочен към елитарните стойности, а тълпата към чалгата. Но поставена в ролята на съдник, тя продължава да си е тълпа. Която винаги дърпа назад. И така ще бъде.
  • "...културата е прозорец към другите, но тя се оказва по-скоро машина за удоволствие" А дали знаем какво е удоволствие?!! Хмм... съмнявам се В противен случай и ценностите щяха да са други, може би.
  • Тежко, тежко! Вино дайте!
    Пиян дано аз забравя
    туй, що , глупци вий не знайте
    позор ли е или е слава!
    Ботев много добре си го е казал. За съжаление народът ни ,в по-голямата си част, е неграмотен и незаитересован. След като Азис е поставян на пиадестал, а Бойко щял да ни оправи питам накъде вървим.
    Явно на никъде. Аз също съм силно възмутена от апатията, завладяваща хората и тяхното нежелание да се интересуват от случващото се.
    А това, което още повече ме дразни и ядосва,е че на истински великите и признати личности се гледа с насмешка и всичко постигнато от тях се иронизира.
    Браво! Добре си го написала и те поздравявам. Харесвам хора като теб, които се интересуват от заобикалящия ги свят и защитават истинските велики българи. Аз много се интересувам от история и литература и те подкрепям във всяко едно отношение.
  • Ей, ей, ей, я стига си размахвала пръст назидателно, стига с този ученически патос и слез на земята.
    Когато започнах да чета есето ти останах с приятното впечатление, че имаш намерението да разбиеш тази отвратително проста и популистка идея за "великите българи" и тяхното чинно класифициране като музейни експонати, подплътено с хиляди ненужни смс-и от страна на глупавия ни народ. Уви, БНТ явно много ги обича тези номера и след тъпотията с българите скалъпи достойната шизофрения за любимите романи. Бррр...

    Останал съм явно с грешно впечатление. Ботев и Яворов определено са велики българи, но не са най-великите. Хаххахахаха...По простата причина, че най-велики няма и никога не е имало. Да не говорим за изтърканите ти и лишени от смисъл възклицания за гения на литературата, който живеел в тях... Защо ги поставяш на върха на пирамида, която сама си измислила и която не притежава и един процент релевантност спрямо действителността?

    Творбите им са виртуозни, уникални, изграждащи образи, способни да променят не само България, а света днес, вчера и утре. Вечни идеи! Велики идеи! И това не е цялата истина по въпроса. Това, което събужда целия патриотизъм у мен, ги прави повече българи от всички, които познавам. Те вярват в идеите си за свободата повече, отколкото е допустимо за нормалния човек. Не просто ги имат, те ги дават на народа в една изключително красива форма; те ги реализират, посвещават себе си на тях, живеят за тях и умират за тях!

    Това е риторика! Демагогия! Въздух под налягане, хубаво е да го знаеш.

    И сега стигаме до най-абсурдния факт. Кое според теб ти даде правото да сравняваш Ботев и Яворов с Жан Жак Русо (нали е той? Щото се сещам и за други Русо)? Та това изглежда смешно?
    "Русо е световно известен автор, и все пак не се доближава по достойнство и постижения до нашите. Той използва идеите си като прикритие за ужасната си същност." И много ми е чудно, от позицията на каква точно го казваш? Басирам се, че нямаш и понятие от материята. Но странно как си уцелила, да Русо наистина е бил доста неприятен в личния си живот. ахахахаххахахаха....но това не му омаловажава ролята като най-видния представител на френското Просвещение и един от бащите на "обществения договор".
    И, да, Яворов и Ботев могат да бъдат сравнявани с Русо колкото с него може да бъде сравняван и Бьорнстерне Бьорнсон. Знаеш ли кой е той? От хиляда човека един да му знае името, а е уж голяма знаменитост в родната си Норвегия. И дори е нобелов лауреат. Убеден съм обаче, че е по-популярен във Франция отколкото нашия Яворов.
    Нещата просто са такива...

    Имаме много велики писатели и поети, но малко от тях са способни да надхвърлят границите на България. От поетите това са например Гео Милев и Яворов, от прозаиците - май само Димитър Димов. Това не е по наша вина. Просто е така...

    А идеята за класация и оспорване кой е по-велик от Ботев, Яворов и Пенчо Славейков е напълно безсмислена.
Предложения
: ??:??