28.11.2004 г., 20:26 ч.

Злото в света на Толкин 

  Есета
2954 0 9
3 мин за четене

      Злото е трансформация и продукт на изопачено възприемане на действителното.
      Творбата "Властелинът на пръстените"- Толкин твори в едно време изпълнено с напрежение и страх. Време на война, в което ценностите се размиват и дори неродените стават убийци.
      "Властелинът на пръстените" е една силна, покоряваща и магическа творба. Завладява ни със силата на изказ, умелото преплитане на реалното с фантазията, впечатлява ни с голямото въображение на Толкин във време на трудности и борби за оцеляване. От чисто психологическа страна мисля, че втората световна война е
      дала огромно отражение върху цялото произведение и противопоставянето между добро и зло е компонент получен в резултат на насилието в онези преживени времена от страна на Толкин. "Властелинът на пръстените" е една грандиозна творба за вечната борба между добро и зло, тъмнина и светлина, добро и примамливо зло.
      Предполагам, че някой ще се усмихне: "Примамливо зло- няма такова понятие" ще каже неверния.
      Има примамливо зло- това ни показва Толкин с творбата си. Примамливо, обещаващо, красиво и въздействащо. Злото в света на Толкин е разгърнато до най- дребен детайл. То е разчленено на хилядите му съставни частички от майсторското му перо. В този роман злото е магия. Злото е сила. То е власт. Начин на притежание. Злото е грандиозно и величаво. То е копнеж и тръпка. Дори придобива очертанията на мечта- злото мечта мамещо и викащо...Един малък пръстен преобръща светове. Стига се до войни. Противопоставя силите на доброто и злото. Злото те повлича в океана на алчността и те погубва, но е толкова силна магията му, че ти е трудно да се разделиш с него. Толкин му е придал един особен блясък и красота. Води те до тъмните дебри на лудостта, която изкривява възприятията и те води до тъмнината. Злото в този свят е импулс, действие и стремеж. Героите на романа са подвластни на магическото му въздействие и сили, които го владеят- адовите сили на мрака. Примамливото зло е тайно и опасно, бляскаво и обещаващо, а тръпката дето буди в душата е несравнима. Толкин е съумял да ни покаже злото от един друг ъгъл, а именно ъгълът на притегателност и сила на въздействие. Злото свети. Плете нишките на вътрешните ти колебания и от изкушение се превръща в господар на решенията и действията на героите. Обзема ги като паяжина оплитаща жертвите си, но неподозиращи, че са жертви, а мислейки се за властелини. Стремеж към притежание е огромен като океан. Толкин, като фокусник е показал злото хем такова каквото е, хем такова каквото не е. Злото носи силата на вътрешното си излъчване и погубва, оплита и най- чистия за да го превърне в свой роб. Злото е поразяващо, като чума. То е пукотевицата на вътрешните ти гласове и стонове и на желанието си да имаш и да забравиш. Толкин е разкрил неговата апетитност и грандиозна мащабност. Умело е паралелизирал злото на двете граници красиво- опасно. Толкин е представил злото през призмата на възприятията си в едно смутно време в което Хитлер е разпростирал властта си над народите. "Властелинът на пръстените" е фантастична и завладяваща творба. "Примамливото зло" е представено в неговите багри и обаяние, блясък и красота. То е онова зло дето погубва душите. Лъскаво и светещо, бляскаво и заслепяващо до притъпяване на възприятия, чувства и сетива като цяло. Злото е трансформация и продукт на изопачено възприемане на действителното. Дори мъртвите отговярат на призива за борба с него, защото дори магията е недостатъчна като сила. Нужно е още нещо. Злото е като прилепчива болест, която води до метаморфози и изкривяване на вижданото и смесването му с илюзорното. Толкин е успял да ни го разкрие в пълнота и то да ни завладее. Примамливото зло е факт в този роман- приказка.
      Изкушението му е толкова голямо, че те пречупва и прави зависим и слаб, подвластен на неговия блясък и красота, величие и сила да те владее. Злото е всичко и нищо.
      То е илюзия и реалност едновременно.
      То е грозно и красиво едновременно.
      Това е Толкин!
      

© Лили Спасова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Прекрасно е! Искам да кажа, че твоето есе ми помогна страшно много, защото трябваше на напиша тема подобна на тази, но нямах никаква идея....след като прочетох есето ти...толкова много идеи ми дойдоха ,че ...направо не знам....заради което ти благодаря ))
  • Много ти благодаря за изказаното мнение. Радвам се, че ти е харесало. Благодаря!
  • "Властелинът на пръстените" наистина е страхотна книга,радвам се,че някой дълбоко е анализирал творбата и се е замислил за нейното послание.Добре си прозряла истинското и примамливо зло в кигата,обладаващо,завладяващо и погубващо всичко,тъй като зад всяка дума на Толкин се крие някаква скрита идея.Много още може да се разсъждава,защото Толкин е невероятен...Хареса ми твоето мнение и смятам,че си права за всяко написано твъдение,хареса ми и стилът ти,много правилно разсъждаваш върху поставените в романа сблъсъци,конфликти и проблеми...Браво!!!
  • Илиане, разглеждам злото в света на Толкин, ето защо не съм разгледала значението на ценност, като приятелство или значимостта на надеждата. Приятелството е нещо прекрасно и красиво. Дано имаш добри приятели.
    Радавм, се тук има млади хора, като теб.
    Пиши.)
  • съжалявам за грешките но не го прочетох 2-ри път исках да кажа че моежеше да включиш надеждата която крепи човека във всяко начинание и за функцията на приятеля! как той винаги помага ... винаги е до теб и те насърчава и обеждава да направиш това което си намислил ... а ако е глупост да те спре
  • Милички, благодаря ви, че сте го прочели и радвам се, че го намирате за добър поглед върху тази великолепна творба. Благодаря Ви.)
  • много е добър анализът, но можеше и да включиш е мадебдата която крепи героите. как малкия и немощен Фродо стига до края крепен от верния си приятел Сам и от надеждата. само туй можеше да се включи . иначе имаш 6 от мен
  • Не съм запознат с произведението, но съм съгласен с разсъжденията за примамливостта на злото.
  • Напълно съм съгласна и това е една от любимите ми книги. Браво, добър анализ.
Предложения
: ??:??