29.06.2018 г., 15:55 ч.

Кратък разказ Убийство на I етаж 

  Проза » Разкази
502 0 0
6 мин за четене

Кратък разказ Убийство на I етаж

В  чест на д-р Славчев и рубриката „ Решава логиката” в сп. „Космос”, които разширяваха хоризонта на хората

 

– Заповядай др. Славчев!

Инспектор Стрезов поднесе с  уважение чаша горещо какао на д-р Славчев.

– Има ли захар?

Д-р Славчев се осведомяваше, защото  спазваше диета. Неговият прилежен ученик го успокои, че количеството е минимално.

Д-р Славчев показа също добра осведоменост. Отпивайки от напитката отбеляза, че Стрезов редовно спортува и не се нуждае от ограничения. Чу се телефонен звън, който прекъсна техните занимания. По съсредоточения  израз на инспектора д-р Славчев позна, че е нещо важно.

– Има ново произшествие –

– Пак позна уважаеми докторе! Току що ми съобщиха от полицията, че съпругата на известния търговец Митев е подала сигнал, защото е намерила мъжа си мъртъв в тяхното жилище. Ще отидем нали?

– Да инспекторе, защото,  както е казал великият  Конън Дойл, е важно отношението към подробностите…..

Разследващият полицай и оперативният работник учудено погледнаха към техния знаменит наставник.

– Др Славчев? Нямаше нужда…..вероятно е самоубийство,  не изключваме заключението на съдебномедицинската  и на балистичната експертизи….. Тъкмо ще започваме огледа.– За малко ще погледна без да преча… каза д-р Славчев и намести очилата си.

Ридаещата съпруга на богатия бизнесмен почти не обърна внимание на двамата мъже. През сълзи направи вял жест да седнат където искат. Апартамента бе луксозно обзаведен и се намираше на I етаж  в идеалния център.  Семейството се занимаваше с бизнес – търговия с  подправки.

        Погледът на д-р Славчев се спря на луксозни опаковки  за какао. Той  си помисли със съжаление, че не е успял да изпие какаото  на спокойствие.

                Докато д-р Славчев слушаше прекъсвания от плач разказ  на г-жа Митева, инспектор Стрезов съсредоточено оглеждаше обстановката. Официалният разследващ екип  започна своята работа.

Д-р Славчев взе една кутия с какао и каза:

– „Тheоbroma  какао” – това е истинското име на растението.  После добави: „Когато завършвах курса за ловци на времето, бях написал латинските имена на всички животи. От комисията ме помислиха за асистент в лесотехническия университет.”

Тези думи прозвучаха на околните неуместно дори Митева вдигна учудено зачервените си очи и запита това какво значение има…

д-р Славчев я подкани:

– Значи бяхте в командировка…

– Да, бях в Азия – ето и билета  внасям какао…

Д-р Славчев послуша още малко, после стана и облече палтото.

Инспектор Стрезов за втори път изпадна в недоумение . Нима нямаше  да разгледа трупа в другата стая? Д-р Славчев благодари учтиво на г-жа Митева, извини се за неудобството и излезе. Изненаданият Стрезов го последва без да разбира нищо.

– Кажи на разследващия полицай  да предложи на Софийския градски прокурор да задържи Митева.

– Тя лъже?!

За трети път Стрезов изпадна в недоумение.

– Как разбра др Славчев?

Логиката реши: д-р Славчев знае, че какаото се произвежда в Америка и Африка следователно Митева лъже.

 

 

 

 

 

 

 

 

Кратък разказ Цигулка „Страдивари”от времето на Моцарт

В  чест на д-р Славчев и рубриката „ Решава логиката” в сп. „Космос”, които разширяваха хоризонта на хората

 

Инспектор Стрезов гледаше през прозореца към улицата. Той и неговия знаменит учител – д-р Славчев , очакваха своя приятел -  известния Лютиер  Андонов.

– Най – после среща с човек далеч от престъпленията – каза уверено инспектор Стрезов и въздъхна с облекчение.

– Да, да, отговори разсеяно и не много уверено др Славчев.

В този момент Андонов влезе като се усмихваше широко. Отвори луксозна кутия с бонбони и без да обяснява я поднесе на домакините. 

Д-р Славчев колебливо взе един бонбон, а в широката длан на Стрезов изчезнаха четири. Той ги хапна и избоботи  наистина като мечок.

– Вкусно!

После продължи мляскайки с уста.

– Ха! Вече имаш внуче!

Инспекторът беше уверен, че е отгатнал повода, който бе докарал щастливата усмивка на лицето на Лютиера.

– Това предстои – разочаровано Андонов. И поясни, че е получил лична покана от др Херберт  фон Клоус. Разказа също така, че поканата се отнася до участие в изследване и експертиза  за камерна цигулка „Страдивари” от епохата на Моцарт, че тя била направена от борово дърво и усмихвайки се отведнъж  обобщи : 

– „Това е чест за мен! Чест за България!”

Д-р Славчев  намести очилата и като стрелка с поглед  Лютиера го подкани:

– Значи ще вземеш пробичка от дървото, ще я горите и т.н

– Да и затова няма да мога, за голямо мое съжаление да чуя тримата велики дошли в  София. Пинкас  Цукерман, Исак Щерн[1]  и Адам Фишър[2]

Жалко наистина защото ще изпълнят изключителната симфония  Концертанте К№ 364 от Моцарт

Помълча за миг и продължи с патос:

– Там бликат като водопад райски трели, истински океани  от мелодии, слова изяви…: и могъщите намеси на оркестъра, и неземната покъртителна втора част, и развихрения финал.

Андонов потрепери от вълнение…

Д-р Славчев също се развълнува. Поклати в такт глава, защото в съзнанието му прозвуча  знаменитата музика на Моцарт и каза:

– Музиката на Моцарт е лице на човешката култура. Това са смайващи ненадминати композиции.

После, хитро усмихвайки се допълни:

– Със сигурност ще слушаш с мен тази велика музика! Стрезов може да е на тренировка, но ние с теб ще отидем!

Инспектор Стрезов веднага реагира и заяви, че ще направи тренировката по обед, а Лютиерът намръщени каза:

– Д-р Славчев, днес  сте изключително разсеян . Току що казах, че е ангажиран авторитета на страната.  Аз не съм дете. Служебният дълг е над всичко.  Точно както вие като следовател посещавате произшествията, така и аз ще посетя Германия, за да взема участие- да го нарека  разследващия екип.

Д-р Славчев вдигна очилата на челото си и каза:

– Авторитетът на страната, на който така държите приятелю ще бъде още по издигнат, ако им обясните по телефона в какво се състои измамата.

– Измама ?!

И инспектор Стрезов и  Андонов се спогледаха и почти едновременно запитаха.

– Как позна др Славчев?

Решава логиката! Днес не се спори не обстоятелството и великите Лютиеди Страдивади, Амати, Гуарнедри са имали нещо от гения на Моцарт. Не инструментите тогава са  били изработвани от ела.

 


[1] прочути солисти

[2] велик диригент

© Теодор Кърчев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??