22.03.2019 г., 11:17 ч.

От деня - 15. 

  Проза » Разкази
468 2 11
3 мин за четене

Оня ден го ударих на почивка. Хубава почивка – три дни...

И отидох да пия чайче с едно маце. Младо, хубаво, високо, стройно... Предната година се обакалавърствала, тая се готви да се пише за магистърка...

Но пътем трябва да се живее...

А на Анка баща й почина още, когато учеше. Майка й е болна, бабата също не цъфти...

Та момичето се цанила учителка...

Позачудих се защо не отива в София – дори в магазин да е, по-добре заплатена работа ще има...

Не, на нея й харесва учителстването...

И есента я пратили в далечно село. Пътува до малък град, оттам към селото... И после обратно...

Разправя ми младоучителските си премеждия...

Селото... Абе, с индобългари... Та тя решила да го дава строго...

И още първия час изгърмяла...

В буквалния смисъл...

Гледала навъсено /аз това не мога да си представя как е при нея, ама да й повярвам/, говорила полусъскащо-полутенекиено...

В един момент рекла да седне на първия – празен, чин... И се намерила на пода...

Чинът бил счупен, затова никой не седял на него...

После... Циганетата я харесали...

И за Коледа картички й дали – “Ногу та обичъм, госпожице”, пишело на едната...

Влезли веднъж в час едни, хапвали таман опечен хляб. И попитали нежно: „Искаш ли от нея?”...

Българския го говорели... В стил: „Госпожице, може ли да отидо на къщи?”...

Абе, типични по-зелени...

В шести клас имало направо неграмотни...

Друго ги вълнувало...

Похвалило й се едно момиченце в пети клас: „Пък аз от миналата година ходя...”

Тя се позачудила: „Как ходиш?”...

„Ми с мъже...”

Звънкат им, казва ми, по телефона. Само сигнал. И тия тичат до клозета, който е в двора... А там...

Ама си й харесвало да сее доброто и разумното...

Повече писане, приказки четели – как да усвоят езика? Поне до седми клас... После почвали да раждат...

И на нея й излязъл късметът. Минавайки през градчето, се запознала с един младеж от там. Та с тоя Веско... Ама това е лична история...

Пък и време й е – нейните приятелки коя роди, коя е напълняла...

Разправи ми за една Марийка – рижата, трудолюбива, сериозна... Страх я било от раждането. Да не се излага – та да почне да вика пред хората...

Родила, Анка й отишла на свиждане в болницата, попитала я – викала ли е...

А Марийка казала: „Като почнаха болките – забравих за всичко. Крещях...”

Изобщо – бая работи си разправихме...

Анка – учителката...

Като я видите – ще се шашнете. Детска физиономия, наивна, бодра, убедена в цялата доброта на света...

Не за това време...

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Силвия!
    Има. За съжаление...
  • Дано да има повече такива истории!
  • Благодаря, Гавраиле!
    Амиии... Пробвам...
  • Георги,едно е да го видиш,а съвсем друго да го отразиш по твоя своеобразен начин.С лек ироничен привкус пресъздаваш в синтезиран вид една индобългарска действителност с която сме свикнали и примирили.
  • Благодаря, Красе, Стойчо!
    Да не се повтарям - но просто отразявам видяното...
  • Да, увлекателно ми е ..грабваш вниманието, на моменти ми звучи чудомирско, но твоят диалог е пресъздаден описателно.. Благодаря!
  • Една смес от трагикомизъм,но пък звучи правдоподобно за нашата действителност.
    Умееш непредубедено да поставиш нещата...хем критично,хем почти безпристрастно!
    Чета с интерес, Георги!
  • Благодаря, Латинке!
    Валя,
    аз само записвам. А Тери Пратчет го е казал точно - някакви идеи пърхат из Вселената и изведнъж удрят по главата някой невинен човек.
    Благодаря за похвалата...
  • Такава е действителността в България. Учебната подготовка в много училища също не е на ниво.
    Хубав ден, генек!
  • Благодаря, Лидия, Мариана, Валя!
    Аз просто спазвам стила на кръчмарската разговорка...
  • Ох, свят... какъв свят.. различен... А какви сложни думи си използвал... Добре ги редиш...
Предложения
: ??:??