27.05.2017 г., 23:12 ч.

Петата Божия заповед 

  Проза » Други
1483 1 0
2 мин за четене

                                                       

 

                                                        Петата Божия заповед

 

 „Почитай баща си и майка си, за да се продължават дните ти на земята, която ти дава Господ твоя Бог”.¹

Това е първата заповед с обещание - за да живееш дълго. Каква връзка може да има почитта към родителите с продължителността на живота на човека? Нима това има някакво значение?  Връзката идва от това, че Бог обещава спокоен и благоденстващ живот: „Почитай баща си и майка си, според както ти заповяда Господ твоят Бог, за да се продължат дните ти и да благоденстващ на земята, която Господ твоят Бог ти дава¹, което значи - по-малко стрес, по-добро здраве и съответно по-добър и по-дълъг живот. От съвременна гледна точка ни звучи наивно.  Но Словото пояснява: „ Не ще има помятания или бездетна в земята ти, числото на дните ти ще направя пълно”². Само Бог знае колко е числото на дните на всеки човек и трябва да Му имаме доверие.

В какво да се изразява почитта към родителите? От една страна, – независимо, че може да ни се струват закостенели, изостанали, назадничави – да се вслушване в съветите им и  да ги обмисляме. Нека не забравяме, че в тях има житейска мъдрост. От друга страна, да сме готови да откликваме, когато  достигнат  възраст, при която се нуждаят от помощ .

Семейството е най-малката човешка институция. В него хората са си най-близки. Чрез практикуване на почит, послушание и уважение към родителите, спазване на йерархията, детето се учи да практикува послушание, уважение и почит, което по-късно ще му е нужно за отношението му към Бога. Затова Бог повтаря: „ Деца, покорявайте се на родителите си в Господа”³              

Послушанието се възнаграждава. Бог обещава да възнагради наследниците Йонадав,  понеже по съвета му са се ограничавали от пиене на вино, което е непристойно и води до лоши последствия: „Понеже послушахте заповедта на вашия праотец Йонадав, не ще липсва човек , който да стои пред Мене”⁴.  Да стоиш пред Бога означава, че  молбите, нуждите и проблемите ти ще бъдат чути веднага , ще се ползваш с Божието благоволение повече от другите.

А неподчинението и неуважението към родителите е било наказвано със смърт: „Който злослови баща или майка, непременно да се умъртви". ⁵ Благодарение на жертвата на Исус Христос ние сме освободено от това наказание. Заповедта  за почит и уважение, обаче остава в сила.

 За жалост у нашия народ тези добродетели все повече изчезват. Това би трябвало да ни накара да се замислим за несгодите в живота ни.  И все пак, има хора, които спазват тези изисквания. За съжаление те несправедливо биват считани за старомодни  или наивни.

---------------------------

1. Изход  20:12  и Второзаконие 5:16

2. Изход 23:26

3. Ефесяни  6:1

4. Еремия 35:18,19

5.  Матей  15:4

© Anastasia Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??