4.12.2022 г., 18:11 ч.  

Пръстенчето с диаманта 

  Проза » Разкази
256 0 0
7 мин за четене

ПРЪСТЕНЧЕТО С ДИАМАНТА

 

На дъщеря ми Вилияна

 

Любезния хазаин на малкия уютен хотел посъветва гостите си днес да пътуват с велосипеди. Това за Амстердам ще е по - бързо за придвижване и на добра цена за туристи. Така и направиха, тройката приятели Бащата на Веа, Веа и приятелката й Деа. Настроиха GPS системата и полетяха по гладките и маркирани вело-алеи. Тук колоездачите си бяха създали авторитет и респект и никой не смееше да заеме пространството очертано за тях. И така, напред и хоп СТОП, пред тях имаше светофар за колоездачи. След десет секунди даде зелена светлина и последваха колоната. Действително за кратко време се озоваха на пространството, на което се намираха музей на Ван Гог, Концерт Гебау и Рикс Музеум на града, и тяхната цел - диамантената фабрика.

  • Това е фабриката- каза Деа. Ето тези четири къщи. Кралска фабрика за обработка на диаманти.

Да, това бяха четири сгради в холандски архитектурен стил с различен фасаден облик. Еднакви бяха само сините щори на прозорците, които автоматично се регулираха според наклона на слънчеви лъчи.

  • Групата им от дванадесет човека се беше събрала и ги поканиха да влязат. Предложиха им да изберат директно наблюдение на технологичните процеси за обработка или интерактивно. Гид във фирмата се оказа Крис Йохансен, излъчващ лъчезарност и увереност. Той им представи производството по начин, който вече вървеше на екрана.
  • Обработката на суровия диамант се извършва в пет етапа. При процеса шлифоване се губи половината от теглото на суровата маса. След този процес всеки диамант трябва да има 57 фасети. Въпреки модерните технологии, накрая на процеса стои незаменимата човешка и творческа сръчност, която оформя брилянта във великолепно скъпоценно бижу. Тук има диаманти на стойност от 200 до 200 хиляди евро. Изработени са изключително скъпи корони за Техни Величия, колиета, огърлици, гривни. Ето това - посочва той на монитора - е най-скъпия на света koh-i-Noor diamond, 109 kaрата, за Нейно Величество Кралица Виктория. И който го носи живее до 100 и повече години. За мъже от кралско потекло не изработват ,защото имат лоша поличба.
  • Дами и господа, моля заповядайте в мострена зала за разглеждане на дизайнерски колекции - каза любезно техния гид.

Влязоха в зала с кръгла махагонова маса, дванадесет кресла от фино обработена естествена кожа в тъмно вишнев цвят. Демонстраторът внесе кожени класьори и ги сложи пред всеки трима за оглед. Пред Веа, Бащата и Деа се падна колекция от разкошни пръстени. Едно пръстенче прикова погледа на младите дами. Бащата ги разгледа набързо и притеснително попита любезния гид дали може да излезе. Показа му от къде. Възрастта зависеща от простата, която го зовеше да забърза по принуждение за облекчение. Но това беше неговата тайна и не я споделеше с никого.

В централното фоайе го посрещнаха Веа и Деа. За нещо бяха радостни и впечатлени. Поискаха да побързат, за да не изпуснат часът за посещение в музея Ван Гог. Още в първата зала се потопиха в света на художника, представител на постимпресионизма.

От поредицата картини, които видяха, разбраха, че е ненадминат майстор на натюрморт : слънчогледи, ириси, житни поля. От картините усетиха живота му. Това не е обиколка на галерия с картини, а съприживяха и почит и преклонение, защото творбите е нарисувал в психиатрията. Момичета бяха в настроение, разгледаха колекцията набързо, дойдоха при него и казаха , че вече са готови и го чакат в кафето в парка до самия музей.

  • Имаме изненада за теб - каза Деа, когато го посрещнаха. - След като излезе ние разгледахме класьора с пръстени, и не само. Разрешиха ни да ги пробваме. Веа си хареса един, който залепна на пръстчето й. Служителят обясни, че това е ювелирно изпълнение с висока стойност на обработен диамант по системата FSI - карат, прозрачност, цвят, форма. Оценен от Гемологичен институт, Америка и не се нуждае от допълнително изследване. И най-важното - има го в магазина. Веа след малко повече от година е абитуриентка и заслужава да блесне с това бижу.

Това беше като мозъчна атака Делфи за Бащата и той остави недопитото кафе и тръгна след веселите момичета. Помисли, откъде пък тази подробна информация? Веа сякаш го чу и зачурулика.

  • Деа, за мое учудване говори нидерландски език. Била тук с родителите си, които работили като стоматолози, а тя е учила тук до пети клас. Изненада приятно квестора и той беше словоохотлив, с изключително подробна информация. А пръстена е нежен, красив, бяло злато вплетено в ринга като скрита спирала, в комбинация с пурпурносинкав сапфир и диамант тип сълза, върхът на който имаше уникално пречупване на светлината. Мисля, че можем да си позволим покупката, тати!?

Лицето на детето беше сияещо, с многокаратова усмивка, искрящи от радост очи. Забързаха към магазина. Това е „Паул Постерстраат” 2. Влязоха вътре.

- Мистър, видяхме в експозицията пръстен с каталожен номeр WWW 1979. Идваме за него - каза Деа.

- Преди един час го купиха, мили дами. Но, моля, ще ви покажа ето тези два, ето още три, те са от същата серия.

Двете девойки ги разгледаха, но не намериха своя фаворит. На Бащата му падна настроението, какъв разкошен подарък щеше да има Веа, извънреден и забележителен. Чудноватата Деа веднага импровизира нещо весело и каза:

- Добрите момичета отиват в Рая, лошите в Амстердам, а ние в магазин за диаманти, но сме закъснели. - и поздрави приятелски Веа и Бащата с по три целувки, както беше ритуалът по нидерландски.

С техния кавалер момичетата спряха пред павилиона за строонвафли, който ги почерпи с известните в страната, хрупкави, топящи се в устата вафли. След малко се погледнаха всички около устата, носа и по бузите - бяха изцапани с карамеловият, лепкав пълнеж и започнаха да се смеят един на друг. Гръмогласно, заразително, така че и околните започнаха да се смеят. Отново бяха весели и усмихнати.

 

 

 

28. 06.2022 Веселин Василев MD

Шумен

 

© Веселин Василев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??