24.01.2018 г., 10:06 ч.

За бузата и ризата 

  Проза » Други
628 0 0
5 мин за четене

                              „Ако те плесне някой по дясната буза, обърни му и другата”.

"Не се противете на злия човек; но, ако те плесне някой по дясната буза, обърни му и другата. На този, който би поискал да се съди с теб и да ти вземе ризата, остави му и горната си дреха. Който те принуди да вървиш с него една миля, иди с него две”. Матей 5:39-41.

Как така? Много провокативни думи. Обикновено невярващи, а понякога и християни се дразнят от тези стихове. „Наивници, казват,  как може да се подлагат доброволно на унижение? То пък бива, бива, ама чак пък толкова – не бива!” Във време на несигурност и оскъдица да останеш с една риза е   предизвикателство. Ако изпълняваш този призив  едва ли не те грози опасност да останеш и гладен и гол. Вярвам, всеки разбира, че не става дума конкретно за буза, риза и за миля, а за  милосърдие, съпричастност и състрадание, за добронамереност.

От къде в християнството идва това  изискване:  Не се противете на злия човек?” , даже и  „ никой да не връща никому зло за зло; но всякога търсете доброто един на друг и на всичките”. 1Сол 5:15. 

Подходящ пример в подкрепа на тези думи е поведението на преследвания  Давид. Когато можел да се отърве от преследвача си (царят Саул), той му подарил живота. Преценил,че не може да вдигне  ръка срещу Господния помазаник. Благородно, милосърдно, със  страхопочитание.  „Саул каза: Това твоят глас ли е, сине мой, Давиде? И Саул плака с висок глас. И каза на Давид: Ти си по-праведен от мене, защото ти ми се отплати с добро, а аз ти мислех злото. Ти показа днес, че си ми направил добро, защото, когато Господ ме беше предал в ръцете ти, ти не ме уби „ 1Царе 24:16-19.

Въпреки всичко, Давид получил Божието обещано поприще и царувал много години в почит и благоденствие.( 1Царе 24:10-15).

В Мойсеевия закон  при определени условия отмъщението е разрешено ( „око за око , зъб за зъб”) Но Исая (50:6) - един от най-известните пророци, предсказва нови отношения, заложени в поведението на бъдещия Спасител: „Гърба си дадох на биене и бузите си на скубачите на косми; Не скрих лицето си от безчестие и заплювания.”   По-късно виждаме изпълнението на това пророчество в характера и служението на Исус Христос: "Като овца биде заведен на клане: И както агне пред стригача си не издава глас, Така не отваря устата Си” ДА 8:32.  Исус Христос премахва отмъщението на Стария завет и прокламира милостта: „ Да обичаш ближния си, както себе си”. Галатяни 5:14.    

От нас се иска да бъдем Христоподобни: „научете се от Мене; защото съм кротък и смирен на сърце; и ще намерите покой на душите си”. Мат. 11:29 .Това проповядват и Неговите  апостоли: „Не въздавайте зло за зло или хула за хула, а напротив благославяйте” 1 Петрово 3:9.

Отвръщането на злото с добро предотвратява саморазправата и отмъщението: „Всякакво огорчение, ярост, гняв, вик и хула, заедно с всяка злоба да се махнат от вас” Ефесяни 4:31. Така предоставяме и възможност за Божията справедливост:  Не си отмъщавайте, възлюбени, но дайте място на Божия гняв; защото е писано: "На мене принадлежи отмъщението, Аз ще сторя въздаяние, казва Господ" Рим12:19. 

Вероятно като отражение на кризата напоследък в бита на българина  се наблюдава тенденция към агресия, саморазправа и жестока отмъстителност. Дори  при  незначителни недоразумения  се реагира с яростен гняв. Виждаме го сред учениците в училищата,  по пътищата, в семейните  отношения, сред съседи, роднини  и приятели.

Не става въпрос, разбира се , при агресивно нападение от страна на друг човек да се оставим да ни утрепа. Не говорим за пасивност при необходимост от самоотбрана или самозащита, защото Благоразумният предвижда злото и се укрива, а неразумните вървят напред - и страдат”  Притчи 27:12  

Как да приложим на практика в ежедневието ни този библейски призив ? Когато за първи път прочетох  този стих аз също бях озадачена: какво значи  „обърни му и другата буза”? Докато не чух следната притча: Един селянин имал лозе на стръмно място. За да не го отнася пороя при дъжд, правели тераси. Когато ходел да наглежда лозето си,  стопанинът забелязал, че някои тераси били разрушени, без да е имало дъжд. На тези места лозето изсъхвало. Разбрал, че това е дело на съседа, чието лозе било над неговото. Замислил се селянинът какво да прави. И  измислил.  Следващият път, когато отишъл  на лозето, прекопал своето лозе и част от лозето на съседа. Другият път направил пак същото . Съседът престанал да разрушава.

И  така : "Ако е гладен неприятелят ти, нахрани го;Ако е жаден, напой го; Защото, това като правиш, ще натрупаш жар на главата му".  Не се оставяй да те побеждава злото; но ти побеждавай злото чрез доброто. Римляни 12:20,21.

Подценяването на тази заръка показва доколко разчитаме или не на Божията благодат.

Вярно трудно е, изисква се много разум, добра преценка и упование в Създателя, но Бог вижда всяко наше действие.

© Anastasia Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??