Jan 11, 2014, 9:22 PM

Булгарланд: V - Музика, чалга и други видове култура 

  Prose » Humoristic
1206 0 6
4 мин reading

V. МУЗИКА, ЧАЛГА И ДРУГИ ВИДОВЕ КУЛТУРА

 

 

 

Булгарландците много обичат свирнята и щракането с пръсти. Поради тази причина Булгарланд има изключително дълга и успешна музикална традиция. Първият булгарландски музикант е Орфей, който е продал над 500 000 копия на свои албуми в страната и по света. Затова е известен и като "Златният Орфей". Напоследък се е оттеглил от сцената и не твори. Същото важи и за Лили Иванова, най-известната съвременничка на Орфей. Най-достойният наследник на тези двама пионери на булгарландската музика е Йоан Кукузел, дебютирал няколко столетия по-късно в съвместен концерт с група "Сигнал".

Булгарланд е водеща сила в "Евровизия" - най-големият европейски музикален форум за свирене с уста. В девет от последните десет години състезанието се печели от различни булгарландски музиканти. Основна причина за успехите е специфичната техника на тяхната школа, която е непосилна за конкуренцията. Булгарландци са единствените, които освен стандартното свирукане с уста владеят и пронизителното изсвирване с пръсти. Те правят това с поставяне на два пръста, обикновено показалец и кутре, в устната кухина. Няма състезател от друга страна, способен на подобно нещо. Единственият път за последните десет години, когато страната не спечели "Евровизия", бе през 2006 година. Тогавашният нейн представител Иван Славков - Батката не успя да се яви навреме поради мощен запой и бе дисквалифициран.

В последно време булгарландската музикална сцена се доминира от чалгата. Това е значително по-сложен концептуален и психеделистичен жанр. Концептуален е, защото композиторите и изпълнителите имат утвърдена житейска концепция. Тя най-общо може да се опише като $$$. Психеделистичен е, защото изисква и подтиква слушателите си към известни психични отклонения. Корените на чалгата вероятно са Волфганг Амадеус Моцарт, Клод Дебюси, Дийп Пърпъл, Ингви Малмстийн, мюсюлманските светски маанета и таджикистанските частушки. Затова е толкова сложен музикален стил - защото е хибрид, който е взел най-доброто от всички останали. Миксът между различните творци е довел до една невероятна и неповторима музика, която омагьосва. Омагьосани са и твърдите почитатели на този стил, и хората чуващи за пръв път чалга: поне гледат като омагьосани. Велики световни музиканти като сър Пол МакКартни, лейди Мадона и милейди Веселин Маринов също са почитатели на чалгата.

В момента най-известните чалга звезди са Ивана, Ибана и Приибана. С трайно присъствие на сцената и с множество платинени продажби в Европа и Великата световна еврейска империя (САЩ) са имена като Тони Дърваро, Дебилко Кавалджиев, Ей Си ↓ Де Си Слива, Малинка, Къпинка, Глогинка и Калинка.

В Булгарланд чалгата не е само свирня на ... лютня с вокално-орална орнаментика, но и течение в културата и социалния живот. Мощно течение, тласкано с попътния вятър на учтива рекламна пропаганда. Течението постепенно прерасна от мощно в супермощно, заля всичко и всички и погълна другите по-скромни, по-тихи и по-класически (според любителите на чалгата "смотани" и "тъпи") направления в културата. Чалгата спада към елитарните изкуства, тъй като се предпочита от елита на Булгарланд - политици, бизнесмени и спортисти. За незапознатите жанрът може да се опише като софт-порно с леки и леко фалшиви орални допълнения. Обикновено изпълнителките са жени, притежаващи повече силикон, отколкото естествена плът, в други случаи се касае за немъжествено изглеждащи мъже, притежаващи повече гел отколкото окосмяване. За чалга индустрията е плюс ако си гей, ако си ром е още по-голям плюс, а ако си гей-ром е "неочаквано добра комбинация" (цитирано по интервю на инж. М. Пайнерски от агенция "инж. М. Пайнерски" по телевизия "инж. М. Пайнерски"). За жените са препоръчителни колкото се може по-големи изкуствени цици и удебелени силиконови устни. За мъжете и квазимъжете са задължителни надутите мускули и напомпаното его.

Накратко, чалгата е проекция и доказателство за някои характерни комплекси и мазохизъм на народонаселението. И за разбиранията на масовия булгарландец, че всяко нещо трябва да бъде пипнато и променено (далеч не задължително подобрено), но не и оставяно в естествения му вид.

За най-радикалните последователи на мазохизма и тунинга са измислени разклонения като турбо чалга /турбо фолк/ кючек. Обикновено в издържан художествен стил се описват прелестите на някоя девойка и лирическият герой поетично изразява въжделенията си към нея. Това се придружава от видеоклип в стил модерен експресионизъм, който показва нагледно девойката, нейното облекло съблекло и недвусмисленото ù целомъдрие. Понеже изпълнителите и почитателите на този жанр неизменно са полиглоти, интрото или част от текста са на ориенталски, цигански или друг подобен език.

Този тип музика изисква голяма умствена съсредоточеност от слушателя. Затова слушането на изпълненията върви с консумация на около кило алкохол, за предпочитане ракия. Най-известните храмове на тази самобитна култура са възхитителни и стилни заведения като БИАД (съкр. за "Болни индивиди в алкохолен делириум"), "Час пик", "Чат пат" и др. По многобройните телевизионни канали се предават ред научнообразователни програми, посветени на чалгата и на житието и битието на големите звезди.

Другите видове култура и изкуство в страната не заслужават особено внимание, тъй като вълнуват съвсем малък кръг изолирани и смахнати маниаци. Само за пълнота на изложението може да се цитира част от доклада за 2012 година на Министерството на оскотяването, неуката и идиотщината:

 

За казаната таз година са отбелязъни 1884 случай на посищения на опери, 1261 случай на посищения на тятър 955 посищения на разни исложби и други подобни тъпотий. Общо регистриръхме по сигнали на наши хоръ 12402 случай къде са копувани книги за четене като четево, литиратурно.

Тая ТИМденция е обеспукоителна защо то циврите СА по голями отколко то бяха минълата. МИНЕТстерството препуръчва да земИме мерки спешно. Да са работи с тез СКАПАНЯЦИ за да са научът че не требе тъй да прават. Да са превъспитът на ново из цяло.

 

 

© Дон Бъч-Странски All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Споделям мнението на Виктор. Във всяка следваща част сатирата става все по-жестока. Страшното е че е истина. Остава само вярата и надеждата, че България ще победи.Поздрави!
  • Благодаря на всички за вниманието!
    Безжичен, процесите и ценностите на съвремието ме тревожат и сатирата тук е предназначена за тях, а не за конкретни личности. Последните "ще си изпатят" в следващата част.
    Дани, съвсем наближихме епилога. Истинската гилотина ще бъде спусната едва тогава. Аз съм (почти) готов с финалната присъда.
    Мария, поздравления за откритата позиция! Никога не се бой да казваш, че не споделяш напълно нечие мнение. На когото и да е то. Читавите хора ще оценят това и ще те уважават, останалите са без значение.
    Вик, така е, събрал съм много от изброеното. Но имам два пъти по-силна убеденост, че положението е преодолимо. "Булгарланд" е просто временно състояние на нещата. България ще го победи.
  • Ирония, тъга, отвръщение, болка....
  • Не подкрепям напълно мнението, но текстът като цяло е интересно написан!
  • Голям "аждер" си, да знаеш! Гилотина!
  • Великолепна безмилостна ирония и режеща сатира - напълно оправдани...
Random works
: ??:??