19 abr 2009, 0:40

Човек се ражда свободен... 

  Ensayos » Estudiantiles
3677 2 4
2 мин за четене

 

                  "Човек се ражда свободен, но навсякъде е в окови"

 

 

 

Няма дете, на което да не са казвали "Не прави това", "Слез от там", "Не пипай онова". И съм сигурна, че няма дете, което да не мечтае да порасне и да прави каквото си поиска. И когато стане възрастен и се сблъска лице в лице с реалността,  осъзнава колко хубаво е било да тича на воля и да се радва на детската си свобода. Защото като малки имаме забрани, които много често нарушаваме и ни се разминава. Но когато пораснем и се оковем във веригите на отговорността, откриваме, че единствено в детските си години сме били истински свободни.
    Но пък няма как да бъда обективна, тъй като и аз като всички копнея за пълна свобода, когато ще мога да правя каквото си поискам. За момента, в който другите ще спрат да ми казват какво е позволено и какво не. Но за съжаление в живота на човек няма такъв момент. Макар и господар на себе си, той трябва да се съобразява с останалите и с техните правила.
    Понятието "свобода" съществува откакто свят светува и е претърпяло доста метаморфози, докато стигне до днешното "възможност да се извършва нещо без ограничения". И тук ми идва на ум друга дума, пряко или не, но все пак свързана със свободата. Анархия - пълна свобода на действията, безредие, хаос. Може би с право ни се поставят закони, които да спазваме. Може би е по-добре да притежаваме "ограничена" свобода в името на обществото. Общество, което със своите забрани и правила ни е стиснало в тягостната си прегръдка, от която измъкване няма. Общество, което ни спъва, докато се опитваме да се изкачим по стълбата на успеха.
    Има два вида свобода - свобода на тялото и свобода на духа. Чудя се коя от тях е по-важна? В миналото несъмнено свободата на духа е била на първо място. Но сега, в 21 век, за какво ти е духовно извисяване, щом не можеш да изхранваш семейството си? Чудя се и кое е по-лошо: да прекараш целия си живот между четири стени или да си "свободен", но да не можеш да сбъднеш мечтите си?
    Векове наред хората са воювали, били са поробвани и са въставали в името на свободата си. Самите ние сме ярък пример за това как копнежът за свобода окрилява душите и дава сили за нова борба. Три века Византийско владичество и пет века Османско иго... и сме запазили вярата, езика и обичаите си, запазили сме се като нация в името на свободата. Но колкото и да се връщаме назад към миналото, не можем да променим положението, в което се намираме и обществото,  в което живеем. Навсякъде сме заобиколени от закони, правила и норми, които трябва да спазваме. И колкото повече се издигаме в работата, в стремежа си да градим кариера, толкова повече забрани се изпречват на пътя ни.
    За да оцелеем в обществото, трябва да спазваме нечии чужди правила. И винаги ще има някой над нас, който ще ни казва какво да правим. Защото сме истински свободни до момента, в който навлезем в света на възрастните и се оковем във веригите на така желаната свобода.

 

 

 

 

 

 

© Марти Петрова Стефанова Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Благодаря ти! Да,може да се каже,че имам огромно желание и не ми липсва и муза,което намирам за страхотно.Винаги имам тетрадка и химикалка с мен в случай,че ме осени нещо :D
  • Имаш страхотно голямо желание да пишеш, а?! Това е прекрасно. Продължавай, рови се в собствените си мисли и чувства, пиши и откривай магията на думите! Защото в словото има сила и да ни разплаква, и да ни усмихва и да ни успокоява...и всичко.
    Честито Възкресение и много здраве, мир и светли дни!
  • Ами,на мен ми беше малко странно като го писах,не точно трудно,но ми отне повече време подбора на думи. Може би защото съм 9ти клас,не знам
  • И аз съм писала някога есе на тази тема. Даже сега го качих. Е, малко е посъкратено, малко поподръпнато и не е същото, каквото беше в 10 клас, но какво пък - темата е хубава.
    Много е разнолика. Може да се погледне философски, може да се погледне през очите на активната гражданска позиция или през спектъра на интимното.
Propuestas
: ??:??