10 mar 2016, 2:26

"Човекът-мислеща тръстика" 

  Ensayos » Filosoficas
8989 1 3
8 мин за четене

   

"Човекът-мислеща тръстика"

 

 

Кой е най-големият въпрос, вълнуващ човечеството още откакто свят светува? Това е и въпросът, който досега не е намерил отговор и вероятно дори да измине същото това време, все още ще чака нещо или някой да намери разковничето и да му отговори. От друга страна, може би това е целта...никога да не разберем, никога да не можем да си отговорим на този въпрос?! Може би това е идеята всеки ден, всеки живот, всяка секунда да го търсим и може би точно това търсене на откритието ни прави човеци?! И това е въпросът-Какво е човекът?! Още от самото начало, откакто съществуваме, от тогавашно време до днешно, стотици учени, философи, литератори, духовници търсят отговора на въпроса, който вероятно няма такъв. И не само те, всеки един човек независимо какъв е по религия, професионално и социално положение, всеки се пита-"Какво е човекът?"в един момент в живота си-това се случва дори и със хората който са в затвора. И всеки един човек, запитал се това си е дал сам за себе си отговора, въпреки познанието, че този отговор никога не може да се запълни.

 

  Блез Паскал, който е френски математик, физик и философ има интересна теза относно отговора, който всеки един търси. В своите „Мисли”, които са публикувани посмъртно той описва своите разсъждения относно определянето на човекът и неговата участ по този начин: Какво е човекът във вселената? Нищо в сравнение с безкрайното, всичко в сравнение с нищото, средина между всичко и нищо. Съвсем неспособен да разбере тия две крайности. За него са еднакво непостижими и небитието, от което е възникнал, и безкраят, който го поглъща.

Човек е само тръстика, най-крехкото нещо в природата, но той е мислеща тръстика. Не е нужно цялата вселена да се въоръжи, за да го смаже: лек полъх, капка вода са достатъчни, за да го убият. Но дори когато природата го смазва, човек пак ще надвишава онова, което го убива. Защото то съзнава, че умира и че вселената е по-силна от него, докато тя няма никаква представа за това.

Той ще иска да се извиси над човешките си измерения, а в крайна сметка е само човек, тоест годен за малко и за много, за всичко и за нищо: нито ангел, нито звяр, а човек.

Познанието за външния свят няма да ме утеши в мигове на горест за неведението ми в духовния мир, но овладял нравствените закони, винаги ще мога да мина без физическите.

Учат ни на всичко друго, само не как да станем достойни хора. А ние винаги претендираме, че знаем по-добре от всичко останало именно това. Претендираме, че знаем единственото, на което никога не ни учат.

Никога не живеем в настоящето. Толкова сме неразумни, че все блуждаем във времена, които не ни принадлежат, пренебрегвайки единственото, което ни е дадено. Почти никога не мислим за сегашното; а и дори да се замисляме, правим го само с оглед на бъдещето. Настоящето никога не е наша цел. Миналото и настоящето са за нас средства, единствено бъдещето – наша цел. Затова никога не живеем, а се надяваме да живеем; и тъй като все кроим планове как да бъдем щастливи, неизбежно никога не сме щастливи.

Справедливостта може да бъде оспорена, докато силата е очевидна и неопровержима. Затова хората не са успели да въоръжат със сила справедливостта, тъй като силата се е опълчила срещу нея и се е провъзгласила самата тя за справедливост. И така, неспособни да дадат сила на правото, хората са дали право на силата.”*(1)

 

    Как аз интерпретирам казаното от Паскал?! Ето какво иска да каже той накратко-Човекът не е най-силното нещо на света, нито пък най великото, дори напротив, той е слаб и невзрачен като тръстика. Но той не е каква да е тръстика, той е мислеща тръстика. Но защо пък мислеща тръстика-защото той може да осмисли и да осъзнае, че е нищо, но пък всъщност може да сътвори, да направи и да бъде всичко. Защо аз съм склонна да се съглася със казаното от Паскал, защото мисля, че именно това, което той описва донякъде ни прави човеци, а именно, мисълта, идеята, душата, че сме такива.И както той загатва, аз ще го заявява направо: Има хора, който са само тръстики и има хора, който са мислещи тръстики! Защо?! Защото човек е без душа е нищо, а това нищо е само тяло. А защо има от едните и от другите след като всеки човек се ражда с душа-Защото тези, който са само тръстики не знаят, че имат душа, съответно не знаят да я чувстват, не знаят да я използват, не знаят да я я търсят...Те не знаят как да мислят, следователно са само тръстики!

 

    Но феноменът е, че от които и хора да сме, дали от едните или от другите се появява нуждата да управляваме времето, да бъдем идеални, одобрени от всички и всички го в правим в стремежа си да изживеем живота си добре, но понякога, дори много често се случва така, че се стремим към нещо или към всичко, към което не бива да се стремим. И че накрая дори да изпълним всичките си цели, каквото и да сме направили за света, ако вътре сме празни и не сме истински...нищо от това няма да ни послужи, нищо от това досега което сме постигнали е имало смисъл. Да живееш добре, всеки различно го определя: За някои да изживеят живота си добре е да имат коли, пари и проблемите на другите да не ги засягат, за други да изживеят живота си добре означава да си позволяват всички удоволствие или пък да се борят за власт и успехи в техните малки светове и по този начин да се чувстват значими, за трети да изживеят живота си добре е да живеят само за другите и никога за себе си, независимо дали страдат или не, за четвърти да изживеят живота си означава просто да бъдат щастливи, въпреки цялото страдание и поквара, да вярват и да помагат на хората, да се трудят и жертват за идеала си, дори да ги мислят за луди. Да живеят за другите, но във своя собствен живот. За всеки един човек, независимо какъв-живота е избор и той избира какво/кой ще го посрещне, за какво и кои ще живее и какво/кой ще го изпрати...

 

   И накрая за какво ни е да управляваме времето, да бъдем идеални и успешни, ако не сме щастливи и няма с кой да го споделим?! За какво ще ни послужи да управляваме себе си и другите...?! Та ние управляваме света-това не ни ли стига?!!Ние дори искаме да управляваме глупостите, мислите и чувствата...та дори и на това или този, който не ги притежава? Това ли е

да се живее добре и истински?! Много хора мислят за луди и глупаци тези които гонят вятърни мелници, мислят ги за откъснати от реалността, живеещи в някаква утопия, но не е така. Те гонят вятъра, защото не искат да живеят нито във войната, нито в някаква утопия, а в истинската истина и за тя всичко друго не е възможна пътека...

 

    Интересно е как много хора мислят, че са реални и праведни, че са идеални и властни, че не са наивни и не се влияят от нищо друго освен от мисълта си, че са стъпили здраво на земята, че никой не може да ги заблуди и победи, че не вярват в измислени приказки, но всъщност не разбират, че те са тези, които живеят в утопия и се стремят към нея...! Защото всъщност какво е утопията- (от гръцки: οὐ - „не“ и τόπος - „място“, т. е. „не място“ или „място, което не съществува“) изобразява един желан, съвършен свят, който е различен от реално съществуващия.*(2)

 

  Стремят се към съвършен свят във техните ум и очи, но накрая се оказва, че всичко което са били и в името на което ще пожертват всичко, дори и душата си и в приказките дори няма да го разказват, просто защото те живеят в свят много далеч от този, в който могат могат да живеят истински, а именно света в който може да се живее истински е реално съществуващият. Този свят, който ще видим когато слепи за всичко друго, отворим очите и сърцето си за него.

 

 

„Мисля, следователно съществувам.”-„Разсъждение за метода“*(3)

Декарт

 

 

 

© Лили Вълчева Todos los derechos reservados

Използвани източници: 

 

*(1) - http://cao.bg/%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%B7-%D0%BF%D0%B0%D1%81%D0%BA%D0%B0%D0%BB-%D1%87%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%BA%D1%8A%D1%82-%D0%B5-%D1%81%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B0-%D0%BC%D0%B5%D0%B6%D0%B4%D1%83-%D0%B2%D1%81/

 

*(2)- https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A3%D1%82%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%8F

 

*(3)- https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%B5%D0%BD%D0%B5_%D0%94%D0%B5%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Благодаря ви...!!!
  • "Затова никога не живеем, а се надяваме да живеем" Приятно съм изненадана, Лили! Човекът е крехък, но това не означава, че не трябва да живее. Няма какво да губим! В мисълта е спасението. Оживяла тръстика... Дали вдъхновението е вятър? Определено препоръчвам Текстът има нужда от леко изглаждане - запетайчици и такива неща. Но ме очарова Хубава позиция.
  • Превъзходно есе, Калиа! Поздравявам те! Полагайки се на безсмъртните "Мисли" на Блез Паскал и на едно прозрение на Декарт, което често обръщам във формата "Мисля, следователно не съществувам", ти развиваш интересни разсъждения. Към тях бих добавил, че Буда твърди, че до НИРВАНА може да достигне единствено човешката форма. Тя е непостижима за боговете и за другите същества. Защо ли? Зная отговора, но нека си остане за мен. Едно е важно - че Буда утвърждава уникалността на човека. А ако победим времето, ще можем да се научим да постигаме себе си. Това трябва да е и главната ни цел - постигането на себе си! Лек и усмихнат 5-звезден ден за теб, Калиа!
Propuestas
: ??:??