18 ago 2020, 10:54

Гняв и ярост или врява и безумство 

  Ensayos » Civiles
1480 0 9
6 мин за четене

Напоследък толкова много анализатори (Стойко Тонев (https://www.reduta.bg/) твърди че последната дума се пише с две „л”-та) се втурнаха да тълкуват мъдрото предложение на Премиера, че и аз се изкуших да изкажа някакво мнение по въпроса. Моля онези на които същото не им харесва да не го четат!

 

ГНЯВ И ЯРОСТ ИЛИ ВРЯВА И БЕЗУМСТВО

 

Перефразирайки Фокнър и неговия „The sound and the fury” („Шум и ярост”), не без умисъл преведено от Кръстан Дянков като „Врява и безумство” ще се опитам отново да проследя последното развитие на събитията.

 

Народният гняв воден от шепа маргинали (Отровната троица, Боец, Възраждане и др.) продължава да иска само и единствено оставката на правителството и на Гешев. Къде под сурдинка, къде по-открито към тях се присъединяват сериозни и не-толкова сериозни политици като Румен Радев, Мая Манолова, Слави Трифонов, Христо Иванов, Таня Дончева и други по-дребни риби. Защо точно сега и защо не използват времето до редовните избори за да си стегнат редиците и платформите, защо никой не предлага нови лица и смислени политики и послания никой от тях не може да обясни.

 

Гешев им каза че няма никакво намерение да се оттегля. Ако Борисов сега си хвърли оставката, колкото и това да прилича на политическо харакири, ще спечели много повече отколкото ако чака редовните избори. Задават се трудна есен и зима, вероятно пълни с мизерия и болести, хазна без особени постъпления, неприет бюджет, блокиране на институциите които ще чакат новите министри (последните едва ли ще могат да навлязат толкова бързо в забатачените ведомства) и ред други неразбории, които произтичат от една смяна на караула в движение. Всичко туй може да се стовари на главата на Президента и неговото временно правителство. Тогава като нищо яйцата и камъните (доматите ще са твърде скъпи) може да полетят към отсрещната страна на „Дондуков”. И тъй като народът криво-ляво все още свързва двата края, въпреки корупцията (последната засяга повече активните стопански субекти), ГЕРБ (не непременно Борисов, по-скоро някой негов приемник) ще има всичките възможности да се завърне на бял кон. Хората приемат да бъдат лъгани и на това се държат политиките и религиите в цял свят.

 

Но Борисов няма да е Борисов, ако не направи някоя глупост. „Хитрият” му ход с новата конституция (която е очевидно че няма да се състои) ще му даде още няколко месеца властване, което най-вероятно ще му излезе през носа. Ако има смислени промени (макар че повечето предложени от Борисов са взети назаем от някои зелени политически тикви и не водят до нищо), те могат да минат чрез гласуване още в сегашното НС стига комунистите на Нинова да имат малко акъл. Единствено безумната идея за намаляне на броя на депутатите изисква ВНС, но тя е нещо като да бориш корупцията със сто държавни бензостанции, разделянето на ВСС на две колегии или други подобни. Все удари в празното пространство, както се казваше в един виц по Татово време. Намаляването на бройката не е гаранция за качество, нали пак същия "меринджей" ще ги подбира!

 

Никой не бива да си въобразява, че като си отиде Борисов ще настане свобода и народовластие. В цял свят властват олигархични структури. Ако някой вземе да ви дава за пример американската демокрация, значи ви поднася зелена трева вместо салата – тяхната демокрация е преди всичко демокрация на интересите. Няма конгресмен, сенатор и дори президент, който да е влиятелен сам по себе си – неговото влияние се определя от силата на групировките и структурите, които му дават гръб.
Така че ако при днешната ситуация изгоним лошия цар, новият цар много бързо ще бъде обгрижен и обвързан със съществуващата олигархична камарила. Никой от нея няма интерес от промяна на статуквото. Ако нямаше престъпност правораздавателите щяха да си я създадат – иначе откъде пари за къщи-прогимназии, скъпи автомобили и екзотични воаяжи. И най-почтената администрация може бързо да бъде изкушена и корумпирана или в краен случай подменена от корумпирани висшестоящи. Всеки чиновник ще прибере подадената му пачка , ако никой на го гледа. И то не защото е беден (на тези с големите заплати се подават цели куфарчета с пачки) а защото психологията ни е такава:”Аз ли ще оправям света?! Я да си взема аз моето!”.

 

Корупция има навсякъде по света. Това което може да подейства на управниците са конкретните искания и нетърпимост към всеки явно корупционен проект и практика. И настойчиво търсене на отговорност от тези, които не спазват правилата. И това – не когато шепа платени или неплатени маргинали ревнат „Оставка!” на жълтите павета в София. Протестите трябва да бъдат постоянна практика на всички места и по всяко време, когато лъсне неспазване на законите. Това е общественият контрол над власт-имащите: Кой е виновен за разрешението, финансирането и проектирането на стената - хотел в Алепу? Протести, докато виновните лица не бъдат уволнени и осъдени! Кой разреши на Доган да вдига палати и кейове на морския бряг в нарушение на законите? Кой му хариза общинския път? Протести докато виновните си получат заслуженото! Мога да изброя още много примери, но няма смисъл – всички виждате местните корупционни действия на властниците. Ами вдигнете се и протестирайте за всеки отделен случай! Не тръгвайте с презумпцията че „кучетата си лаят и керванът си върви”! Властите ще шикалкавят, ще се опитват да скрият истината, но ако протестът е шумен и яростен – щат-не щат ще отстъпят. Направете комитет и заведете дело, все ще се намери някой свестен адвокат, който ще иска да помогне. Ако и съдията е корумпиран дайте гласност – не всички медии са на Пеевски и Домусчиев!
 

Не е лесно, нали!? То ако беше лесно!... Лесното е да си пиеш ракийката, да гледаш сеир по телевизията и да попържаш държавата...

 

Тук ще дам една препратка към Бруно Ясенски (кой е той вижте в интернет) и цитат от неговия роман „Заговорът на равнодушните”:
„ Не се бойте от враговете – в най-лошия случай те могат да ви убият.
Не се бойте от приятелите – в най-лошия случай те могат да ви предадат.
Бойте се от равнодушните – те не убиват и не предават, но с тяхното мълчаливо съгласие на земята съществуват предателствата и убийствата!”

 

А властта в нашето не толкова размирно време се сваля с организация и избори! И с акъл! (И за да ви разочаровам напълно – с много пари!)
 

Другото е врява и безумство!

 

Д.Г.

© Димитър Ганев Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Блестящ финал... и - Протестите трябва да бъдат постоянна практика на всички места и по всяко време, когато лъсне неспазване на законите. Това е общественият контрол над власт-имащите: Кой е виновен за разрешението, финансирането и проектирането на стената - хотел в Алепу? Протести, докато виновните лица не бъдат уволнени и осъдени!
  • Да, съгласен съм с по-предния коментар. Вижте само неприятните мутри (имам предвид основното значение - лица, макар че за тези е по-добре да се каже "задници" ) " на т.н. "протестъри", като се почне от оня,съгласуван с най-ненавистния руски шпионин и.антибългарско мекере, някакъв си техен генерал, на т.н. "връх", дето с омерзение съм го псувал и не съм гласувал за него и не го признавам за долна джука на петел, жаргонно казано, та се стигне до лумпените-убийци, т.н. "ултраси", с по-малко от клетка мозък в бетонните си кофи, имащи ги вместо глави, долни комуняги, педерасти и такива за вечно затваряне в психиатриите - е, какво да говорим повече. Да, в нормалните държави и на европейския, и на американския континент тези вече щяха да са в пандиза при другите отрепки. Защото те са и работят против единственото, което има смисъл -Велика България от почти античността до наши дни и Великия български, благословен от Бога, български народ!
  • Хареса ми! В момента всичко е гняв и ярост, врява и безумство в едно! Няма диалог, няма чуваемост, а само тук и сега!
  • Безжичен, Стойчо, благодаря за коментарите.
    В България демокрацията се изроди в анархия. Властта се прави на умряла лисица и чака гражданите да се разправят с хулиганстващите „протестъри” но това и ще ѝ изяде главата. Кой ще иде да гласува за една партокрация, която не е в състояние да защити нормалните хора и нормалния живот от шепа насмъркани лумпени.
    Те имали право на „протест” против „диктатора” Бойко! Ако тези лигльовци са в Америка, дали ще смеят да хвърлят яйца по министерства, или да блокират някой мост или улица?! Там съдилищата работят по 24 часа – тъй ще им опънат ушите, че няма да си помислят повече да вандалстват, ако искат да водят нормален живот!
    Ако говорим за протести – протести има в Белорусия – с десетки хиляди протестиращи, от тях шест хиляди - в кауша! Но те протестират за кауза!
    Нашите – да размътят водата!
    „Този град е такъв, защото гражданите му са такива!” Платон, „Държавата”
    Д.Г.
  • Хубаво есе.
    От доста време съм убеден, че протестите трябва да са перманентни,защото това ваксинира обществото и политиците ни ще се съобразяват с контрола, който ще им наложи.
    Но явно е, че тази конституция е за този тип управляващи, те не могат да определят дневния ред на обществото.
    Първо трябва да си отидат, пък след това ще дойде ред за нов обществен договор след консултации с юристи.
  • Много са смислени и точни есетата и наблюденията ти. Личи жизненият опит и умението за разсъждения и правилни изводи в политическата обстановка. Макар че в древността имах един даскал (в един институт, сега наречен университет), който казваше "политика работа не тика" (беше комунист, какъв е да е преподавателят по "политическа икономия" (ха, що за предмет?). Тези дето се въргалят по кръстовищата дори не са много далеч от маргиналите-одиози на комунистическата (руско-азиатската сталинска система) "политическа икономия" с много прост девиз: "Искам аз лапам,.ама.затова трябва да седна на вашето място".
  • Дори много добре те разбирам.
    Ще добавя още няколко неща: в България все още се подценява силата на думите, но това ще се промени, налице са доста индикатори, за които няма да говоря тук и сега. Хората, които променят “статуквото” са хора с идеи. И с пари, разбира се. Не е необходимо този, който има идеи да има пари и обратно. Светът се движи напред от идеи и интереси. Парите подкрепят и двете.
  • Драги Петьо, отговорът на твоя въпрос е доста сложен и ще се опитам да ти отговоря в някое следващо есе. Простият отговор е „Защото сме хора (не казвам умишлено „българи”) от едно съвремие при което ценностните системи се израждат до „Искам всичко тук и сега, на останалите – майната им!”
    Навремето Петко Каравелов, посинял от бой заявява: „В моята родина такива неща не стават!”, сега Елена Йончева разнася клюки и използва всичките си познанства за да черни Борисов и България.
    Аз имам много причини да ненавиждам ББ и ГЕРБ. През 2009 С.Дянков с неговото държавно мародерство за малко не ме докара до фалит. Сега пак съм на ръба, но не кандидатствам за помощи, едно че корупцията е голяма, второ това ще е унижение за мен. Но аз не мразя ББ, тъй както не бих могъл да мразя едно куче което ме е ухапало. С такива като него трябва да се борим, но не с методите на Президента и Йончева.
    Вярвам че ме разбираш.
    Д.Г.
  • Това ми хареса: “Аз ли ще оправям света?! Я да си взема аз моето!”
    И това също: “кучетата си лаят и керванът си върви.”
    Прав си за тази народопсихология, и Ботев навремето е говорил за нея в “В механата”, и кой ли още не. Защо, обаче нещата не се променят към по-добро?
Propuestas
: ??:??