24 mar 2021, 9:09

Християнски герои - Джим Елиът 

  Ensayos » Otros
737 2 11
8 мин за четене

Джим Елиът (1927 – 1956 г.)

 

Денят е неделя, 8 януари 1956 г. Джим Елиът изглежда видимо развълнуван, защото по всичко личи, че съвсем скоро ще се осъществи дългоочакваната среща. Откакто стъпва на еквадорска земя като мисионер през 1952 г., не минава и ден без Джим да мечтае за този миг – мигът в който ще срещне очи в очи индианците от племето Аука, за да им разкаже за Този, Който умря на кръста за техните грехове и възкръсна за тяхното оправдание. И ето че след цялото това чакане съвсем скоро щеше да получи тази възможност. Информацията, която току що пилотът Нейт Сейнт донесе е обнадеждаваща. От въздуха, малко преди да кацне, Нейт бе видял група мъже от Аука да вървят с бързи крачки към Палм Бийч.

 

Палм Бийч е красиво парче земя, заобиколено от гъсти екваториални гори, което на шега получава името си от участниците в необичайната операция. Петимата мисионери Джим Елиът (28 г.), Пийт Флеминг (27 г.), Ед Маккъли (28 г.), Роджър Юдериън (31 г.) и Нейт Сейнт (32 г.) установяват базовия си лагер на 2 януари именно тук, защото в този участък от река Курарай се е оформила достатъчно просторна пясъчна ивица, която Нейт може да използва за самолетна писта. Уникалното в случая е това, че Палм Бийч се намира посред територията на едно племе, което всява ужас в сърцата на всеки, който е чувал за него. Името на този изолиран от останалия свят народ е Уаорани, но той е по-известен като Аука, което на езика кичуа означава „диваци“.

 

Джим поглежда натам, откъдето вероятно ще се появят индианците. Вълнението се усилва. Той щеше да е сред първите представители на цивилизования свят, които имат възможността да установят контакт с народа от Аука на негова собствена територия. Със сигурност предстоеше вълнуващо и... и може би малко страшно приключение. Но Джим не съжалява за нищо; от мига, в който реши да стане мисионер той е наясно, че рано или късно ще трябва да се сблъска със страховете си. И ето че днес, неделя, 8 януари 1956 г. щеше да получи тази възможност.

 

Какъв път бе изминал само, за да стигне до това красиво, диво и зловещо място! Път, който започва някъде там в Портланд, Орегон. Закърмен с непоколебимата християнската вяра, която родителите му предават Джим отрано осъзнава, че единствения смислен живот е този живот, който е посветен на Бог. Именно в Портланд един ден Джим присъства на църковна служба, в която гостуващи мисионери разказват вълнуващи истории за далечни земи; споделят истории за диви народи, които се нуждаят да чуят вестта за Спасителя. В края на събранието момчето е пленено от мечтата да стане мисионер.  Това не е някакъв мимолетен, момчешки копнеж за приключения. Не. Става въпрос за съвсем осъзнато желание да достигне недостигнатите с Благата вест за Божия Син Исус Христос.

 

И житейските избори, които Джим Елиът прави в преследване на своята мечта съвсем логично го отвеждат до датата 2 февруари 1952 г. – денят, в който младият мъж се качва на кораб и заедно с Пит Флеминг, негов партньор в мисионерското поприще, се отправя на 18-дневно пътуване от Сан Педро, Калифорния до Кито, Еквадор, Южна Америка. Пътуване, което ще го отведе завинаги далеч от родния Портланд.

 

Джим и Пит прекарат първата година в Кито, за да се научат да говорят испански, след което се преместват в Шандия, малко селце на индианците от племето Кичуа. Тук Пит и Джим научават езика кичуа, организират християнски мероприятия, споделят Евангелието на местните жители и с очите си виждат как за около две години много индианци от Кичуа се обръщат към християнската вяра.

 

След като постига този успех в сърцето на Джим се заражда усещането, че е дошло времето да достигне с Благата вест и племето Аука. Проблемът е, че никой до този момент не бе успявал да осъществи контакт с тях, защото те са крайно агресивни и убиват всеки, който влезе или доближи тяхната територия. В ушите на мисионера предупредително кънти зловещата новина за онези няколко работници от сондажна площадка на петролна компания, които безмилостно са екзекутирани в близост до границите на Уаорани. Петролната компания спира дейността си след този жесток акт на насилие, защото служители й се страхуват да работят на място, на което опасните диваци могат да се появят.

 

Джим Елиът обаче е решен да намери начин и да установи контакт с Аука. С помощта на Нейт Сейнт той организира срещи с Пийт Флеминг, Ед Маккъли, Роджър Юдериън, на които споделя намерението си да достигне диваците от  Уаорани.  Не след дълго петимата мъже изготвят план за реализиране на смелото начинание. Операция „Аука“ включва първоначално демонстриране на приятелско отношение от страна на мисионерите. Нейт Сейнт трябва да прави със самолета си редовни курсове над селището на индианците и да спуска подаръци. Ефектът от осъществяването на този първи етап от операцията е обнадеждаващ. Членове на племето редовно прибират спусканите дарове, а видимо радостните им реакции са изтълкувани от Джим и компания като проява на добронамереност.

 

Това развитие на събитията предизвиква мисионерите да предприемат следващата стъпка. Тя се състои в това петимата мисионери да влязат на територията на Аука, за да осъществят реален контакт с племето. Нейт Сейнт ще превози мъжете един по един до Палм Бийч, където те бързо ще трябва да изградят заслон на някое дърво, за да бъдат в безопасност когато настъпи нощта. Акцията незабавно е приведена в действие, тъй като скоро настъпва дъждовния сезон и само след няколко седмици „пистата” на Палм Бийч на практика ще бъде неизползваема.

 

На 2 януари Нейт Сейнт прекарва един по един мисионерите, заедно с нужния материал за изграждане на заслон, радио предавател, храна и други провизии, които биха влезли в употреба. Първите дни са дни на изчакване. Нищо не се случва, а очакването се оказва преживяване, което сериозно опъващо нервите. Една сутрин обаче трима представители на Аука се появяват на пясъчната ивица на Палм Бийч. Младеж, възрастна жена и момиче на тийнейджърска възраст от всяващото страх племе се приближават да базовия лагер на мисионерите. Следва едно много забавно и вдъхващо надежда общуване с „гостите”. Когато преминава първоначалното опознаване Нейт Сейнт решава да предложи на младежа да го повози на самолета. Развълнуван индианецът приема и когато Нейт насочва самолета над основното селище на Аука двамата с викове канят и другите жители на племето да дойдат на среща в базовия лагер.

 

Денят е неделя, 8 януари 1956 г. Мисионерите очакват появата на посетители от Аука, но някакво странно мълчание се е спуснало над Палм Бийч. Два дни вече са изминали от първото и единствено посещение от членове на племето и оттогава нищо. Никаква вест, никакъв знак, че срещите ще продължат.  Досега. Най-после Нейт донесе новината, че от въздуха е видял как група мъже идват към базата. В 12:30 ч. Нейт се обажда по радиото на съпругата си Мардж, за да й предаде добрата новина. Той обещава да се обади отново в 4:30, за да даде повече информация за това как е минала срещата. След три часа Джим забелязва три жени от Аука, които са застанали на отсрещната страна на реката. Джим дава знак на Пит и двамата тръгват към жените, за да ги посрещнат. Джим и Пит повтарят приятелски фрази на езика на Аука, но жените не реагират. Лицата им остават безизразни.

 

И точно в този момент Джим и Пит чуват смразяващ вик зад себе си. Обръщат се и виждат как воините от Аука тичат към тях с готови за битка дълги копия. Джим остава неподвижен за момент. В дясната си ръка държи пистолета, който е в джоба му. Трябва ли да го използва? Ледена тръпка минава през цялото му тяло, защото много добре знае отговора на този въпрос. Участниците в операция „Аука“ предварително са си обещали, че дори ако трябва да умрат те няма да стрелят по индианците, защото няма как да убият онези, при които са дошли, за да донесат вестта за любовта на Исус.

 

В 4:30 следобед Бети Елиът, съпругата на Джим очаква новини. Тя, както и всички останали съпруги на мисионерите от операция „Аука“ разчитат, че Мардж ще се свърже с тях, за да им разкаже подробности за срещата на мъжете им с индианците. Стрелките на стенния часовник обаче безмилостно препускат, а радиото остава безмълвно. Става 4:30, след това 4:40, след това 4:45. После става тъмно. Накрая, Бети се обажда на Мардж Сейнт. Усещането, че нещо ужасно се е случило вече е завладяло и двете жени.

 

В четвъртък, 12 януари 1956 г., четири дълги дни след последния радио контакт с мъжете, майор Нюрнберг, участник в акцията за установяване на случилото се в Палм Бийч, бавно влиза в къщата на Мардж и Нейт Сейнт, където са събрани съпругите на Джим Елиът, Пийт Флеминг, Ед Маккъли, Роджър Юдериън и Нейт Сейнт. С тих глас майорът кани жените да идат някъде, където децата няма да могат да чуят разговора на възрастните. С треперещи ръце Мардж посочва съседната стая. В съседната стая майор Нюрнберг потвърждава това, което всички вече знаят. Петимата мъже са мъртви.

 

Денят е неделя, 8 януари 1956 г. Този ден никога няма да бъде забравен, защото в този ден се случва нещо, което ще отекне не само в горите на Еквадор, но и до краищата на света. На този ден петима млади мъже дават живота си, за да споделят любовта на Бог с хора, които никой не смее да доближи. Животът обаче на тези петима мъже не е пропилян напразно. Хиляди младежи по целия свят са вдъхновени от героизма на участниците в операция „Аука“ и  избират призива да станат мисионери. Две години след драматичните събития Елизабет Елиът, съпругата на Джим, заедно с дъщеря им Валери и сестрата на Нейт Сейнт, Рейчъл Сейнт, успяват да се заселят в селището на Аука. Там те споделят с индианците вестта за Този, Който умря на кръста за техните грехове и възкръсна за тяхното оправдание. Тази вест дълбоко разтърсва дивашките сърца на страшните индианци и много от тях стават християни.

© Явор Костов Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Благодаря за коментарите. Смисълът на саможертвата на петимата мъже от операция "Аука" може да бъде разбрана само от тези, които имат откровение за любовта на Исус Христос - Божият Син, Който даде Себе Си за нас.
  • "Животът обаче на тези петима мъже не е пропилян напразно." - Да!!!
    Поздравления за текста, smelo_sarce (Явор Костов)! Благословена вечер!
  • Писаното в Библията не е само за тогавашните времена, а и прочети историята на тези млади мъже. Не става дума изобщо за колонизиране и завладяване! Смисъла е друг и есето е много добро.
  • Мен мразеха и вас ще мразят, мен гонеха и вас ще гонят
  • По делата им ще ги познаете!
  • Аз затова казвам, че има една ВЯРА в един БОГ. Ако потърсиш на Радичков разказаното от него при посещение в СССР едно северно племе, срещата му с техният шаман който нито е християнин дали е чувал за Библия(едва ли), но в себе си носи страхопочитание към една висша сила. Чуто през годините ,но и сам той се е уверил. Едно е убеждение, друго е нагаждане(сляпа), а трето с меча, че наща е най права.
  • RumyanaShtereva (Румяна Щерева) - много вода е изтекла след него, много неща са се променили. По-късно са се създали орто и неортодоксални секти, движения, течения и т.н. Сега всяко си има отделна църква, а някои са и ТД
  • Разказаното е потвърждение, че за вяра е нужно и дела. Най- големия евангелизатор- апостол Павел е бил преди всичко последовател и пропагандатор на Христос. Нито източен, западен, южен и темподобен. И не е хулил никой, а на ап. Петър, Бог дава сън съд с различни храни(и забранени) и му казва яж! Разум се иска тук!
  • Това не им пречи за привличане на аудитория да ги наричат проформа "християнски герои". Знам, квазар, за това и попитах. Не ми трябва отговор. Знам го.
  • Само евангелисти популяризираш?
    България официално е източно-православна държава, а не протестантска или евангелистка.
  • История, която разтърсва! Силно ме развълнува готовността на мисионерите да стигнат до край. „Животът обаче на тези петима мъже не е пропилян напразно“. Финалът е потвърждение на тези думи.
    Поздравления!
Propuestas
: ??:??