Какво е ПРИЯТЕЛСТВОТО?
Приятелството е взаимноизгодни отношение между двама души. "Няма вечни приятели, има вечни интереси" (Уинстън Чърчил). Това е възможно най-точното определение, което съм срещал. Хората обаче не са свикнали да използват думата "полза" или "изгода", когато става въпрос за приятелство. Всъщност приятелството не е нищо друго, освен поредната човешка потребност, която се намира на третия пласт от пирамидата на Маслоу. Така че, не трябва да се притесняваме от това, че ние използваме приятелите си, за да задоволим наша потребност. Не трябва да крием, че са ни нужни и имаме полза от тях, стига да уточним за каква полза става въпрос. Потребността ни от тях в никакъв случай не е материална. Не са ни нужни нито техните пари, нито техните постижения, нито тяхното обществено положение, чували сме фразата "когато имаш нужда от нещо, аз винаги ще ти помогна" всъщност това, което искаме да чуем е, че "когато си с мен, ти няма да имаш никога нужда от помощ". Истинските ни приятели не са тези, които трябва да ни помагат, нито тези, които биха ни дали пари на заем, това са тези хора, с които просто ни е приятно да прекарваме голяма част от времето. Ние се нуждаем от диалога с тях. Това са хората, към чието присъствие сме пристрастени. Основното, което изискваме от приятелите си, е да ни дават своето внимание, постоянно да ни показват, че сме специални за тях и че можем да им имаме пълно доверие. При тези условия падат всичките ни защитни рефлекси, които са ни уморили от лицемерното ежедневие. Вече не е нужно да се пазим. В тяхно присъствие сме способни да изкараме най-доброто от себе си. Този процес е двустранен и не изисква усилие, ако човекът срещу вас е истински приятел. В крайна сметка ние задоволяваме същите тези потребности в приятелите ни, които те задоволяват в нас, но го правим по много деликатен начин. Ние чувстваме щастие в самия стремеж да правим тях щастливи. Егоизмът в тази симбиоза е обречен.
До тук дадохме едно добро определение за приятелството, но истински важният въпрос за нас е Как да намерим истински приятели? Ако някой успее да намери рецепта за това, моля да ми се обади. В моя живот съм имал много приятели. Достатъчно да разбера, че раздялата и приятелството вървят ръка за ръка. В различните етапи от живота ми ролята на най-добър приятел се смени четири пъти. Дадох си сметка, че приятелството за да го има, хората, които наричаме приятели, трябва да са край нас, за да продължаваме да изживяваме мигове на щастие, породени единствено от факта, че сме заедно. В противен случай на празното местенце идва някой друг чисто нов приятел. Старите ни приятели, които са останали далеч, се превръщат само в един красив спомен от миналото, който ще идва от време на време в мислите ни, но никога няма да стане част от настоящето. И за да не ни е прекалено тъжно, се молим, ако някой ден съдбата отново пресече пътищата ни със старите ни приятели, да срещнем същите онези хора, а не хора, които не познаваме.
Искам да завърша с една мисъл на ГЬОТЕ "Който не може да намери приятели в света, е недостоен светът да узнае за него".
© Дидо Todos los derechos reservados