24 окт. 2008 г., 02:37

Какво е ПРИЯТЕЛСТВОТО? 

  Эссе » Философские
19526 1 8
2 мин за четене
 

Какво е ПРИЯТЕЛСТВОТО?

 

Приятелството е взаимноизгодни отношение между двама души. "Няма вечни приятели, има вечни интереси" (Уинстън Чърчил). Това е възможно най-точното определение, което съм срещал. Хората обаче не са свикнали да използват думата "полза" или "изгода", когато става въпрос за приятелство. Всъщност приятелството не е нищо друго, освен поредната човешка потребност, която се намира на третия пласт от пирамидата на Маслоу. Така че, не трябва да се притесняваме от това, че ние използваме приятелите си, за да задоволим наша потребност. Не трябва да крием, че са ни нужни и имаме полза от тях, стига да уточним за каква полза става въпрос. Потребността ни от тях в никакъв случай не е материална. Не са ни нужни нито техните пари, нито техните постижения, нито тяхното обществено положение, чували сме фразата "когато имаш нужда от нещо, аз винаги ще ти помогна" всъщност това, което искаме да чуем е,  че "когато си с мен, ти няма да имаш никога нужда от помощ". Истинските ни приятели не са тези, които трябва да ни помагат, нито тези, които биха ни дали пари на заем, това са тези хора, с които просто ни е приятно да прекарваме голяма част от времето. Ние се нуждаем от диалога с тях. Това са хората, към чието присъствие сме пристрастени. Основното, което изискваме от приятелите си, е да ни дават своето внимание, постоянно да ни показват, че сме специални за тях и че можем да им имаме пълно доверие. При тези условия падат всичките ни защитни рефлекси,  които са ни уморили от лицемерното ежедневие. Вече не е нужно да се пазим. В тяхно присъствие сме способни да изкараме  най-доброто  от себе си. Този процес е двустранен и не изисква усилие, ако човекът срещу вас е истински приятел. В крайна сметка ние задоволяваме същите тези потребности в приятелите ни, които те задоволяват в нас, но го правим по много деликатен начин. Ние чувстваме щастие в самия стремеж да правим тях щастливи. Егоизмът в тази симбиоза е обречен.

До тук дадохме едно добро определение за приятелството, но истински важният въпрос за нас е Как да намерим истински приятели? Ако някой успее да намери рецепта за това, моля да ми се обади. В моя живот съм имал много приятели. Достатъчно да разбера, че раздялата и приятелството вървят ръка за ръка. В различните етапи от живота ми ролята на най-добър приятел се смени четири пъти.  Дадох си сметка, че приятелството за да го има, хората, които наричаме приятели, трябва да са край нас, за да продължаваме да изживяваме мигове на щастие, породени единствено от факта, че сме заедно. В противен случай на празното местенце идва някой друг чисто нов приятел. Старите ни приятели, които са останали далеч, се превръщат  само в един красив спомен от миналото, който ще идва от време на време в мислите ни, но никога няма да стане част от настоящето. И за да не ни е прекалено тъжно, се молим, ако някой ден съдбата отново пресече пътищата ни със старите ни приятели, да срещнем същите онези хора, а не хора, които не познаваме.

Искам да завърша с една мисъл на ГЬОТЕ  "Който не може да намери приятели в света, е недостоен светът да узнае за него".

 

© Дидо Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Да ,за съжаление понякога приятелствата не издържат проверката на времето,може би ,защото се развиваме и израстваме с различни темпове и започваме да се разминаваме като интереси.Поне това е моят опит.Но пък срещаме други,също много ценни хора.Пак мой опит. Поздрави и успех!
  • Този сайт е артистичен. Пиша защото това ме забавлява. Чета защото търся опита на другите. Относно обичта, аз може би сам един от малкото хора които в самото начало се доверявам на 100% на всеки. За мен човек е добър до доказване на противното а не лош до доказване на противното. Ако не подходиш с доверие ким приятелите не искай и ти довери, ако не подходиш с любов не искай и ти любов. Но колкото и да се раздаваш понякога на някой хора просто не им пука. За тях какаво ще кажеш? И все пак нека да не забравим, че едно от условията за стабилно приятелство е да караш тези хора да се чувстват специали за теб. Това няма как да стане ако на всеки даваш еднакво количество любов. Никой не би ти повярвал, че е "избрания" ако на всички даваш същата любов и същото внимание. Ние не сме всеядни за това и приятелите ни са малко на брой.
  • Дидо здравей,
    аз не те критикувам,защото кой съм аз за да го правя.
    всъщност какви са мотивите да пишеш в този сайт; търсиш или искаш?!
    Питаш-"как да намерим истински приятели?",отговорът е обичай!
    Обичта е в основата на всичко значимо. Ако няма обич няма и приятелство. Има приятелство, но също има и всичко останало, което не е приятелство. Ако "приятелството" не е останало то не е било Приятелство. Но ако обичаш всички, както се обича приятел, тогава ще намериш приятел, който да те обича като приятел.
  • Сашоооо, е защо си писал, че си от каспичан като си от Сливен. Тук ли да и то отговоря или направо като се видим? Искам да кажа само едно. Ако цитираш някой, това значи, че си сагласен с него. Ако цитирам теб , това значи, че признавам превъзходството ти във мисълта а не, че те принизявам до мен. И има една друга мъдрост която гласи "Ако нещо е казано хубаво , не го окрасявай за да не го разалиш" Това, че цитирам някой означава, че съм се поучил от мъдростта му. Както се казва глупавите хора се учат от грешките си а умните от грешките на другите така, че не ме спрай да чета мислите на по умните от мен хора! Относно "Приятелството е извън пределите на игоистичното мислене" Прочети есето ми по внимателно казал съм същото "Егоизмът в тази симбиоза е обречен" По надолу в критиката си дал твоето мнение за приятелството но заглавието е по скоро "Как да обичаме приятелите ". ЗАЩО въобще ми го даваш, като преди това ме съветваш "Остави братле и ние можем да четем. Животът не е опитността на другите. Животът ни са нашите опитности." Последно да те послушам ли или не? В крайна сметка аз съм писал моето мнение , то е формирано в мен от личния ми опит а ако ме опрекваш за цитатите , мога да ти цитирам още поне 200 мъдрости с които няма да сам съгласен. Това значи само, че из между многото сам избрал тези които са близки до ежедневието ми.

  • Дидо,здравей!
    явно четеш много книжки,няма лошо.
    Но интерпретирайки Маслоу,Чърчил и др.ти ги принизяваш до пределите на твоето мислене.Нещо вповече ти загубваш единтичността си.Остави братле и ние можем да четем. Животът не е опитността на другите. Животът ни са нашите опитности. Ти търсиш човешката мъдрост. Но можеби ти трябва време, за да разбереш, че човешката мъдрост води до себето. А за да откриеш Приятелството ти трябва повече.Приятелството е извън пределите на игоистичното мислене.
    Когато приемате един човек за приятел не трябва да го приравнявате със себе си. Защото можете да го приравните както със своята висота, така и със своята низина. В Приятелството сте равни.
    Приятелят обичайте, както обичате себе си. И както обичате(или търпите) своите недостатъци наравно със своите добродетели, така Обичайте и Приятелят си.
    И както ежедневно се самоунизявате със своите грешки, и все пак се стремите към мир със себе си, така не се обиждайте на Приятеля си за неговите грешки.
    И ако искате другите да ви обичат както се Обича Приятел, тогава и вие Обичайте всички, както се Обича Приятел.

  • поздравления,еднаквите интереси заздравяват приятелството
  • "полза" и "изгода" са ключовите думи на това есе, целта ми е да обясня, че ползата не е материална. Но тя е в основата на приятелството. Немога да махна основния смисал на есето А стихотворението е хубаво , хареса ми , кратко е и много съдържателно. Но ако не разбираш какво сам искал да кажа, не бързай да ме критикуваш.
  • Дидо,
    избягвай думите "полза" и "изгода" когато пишеш за приятели.
    Най-малкото, защото после обясненията как да не ги тълкува читателя
    стават по-дълги от основния текст.
    Ако се замислиш, сигурен съм, ще намериш по-точни думи.
    А, щом не си ги намерил, недей още писа.

    Ето ти нещо кратко от мен с отговори.

    Приятелство старо
    - отлежало вино.
    Надалеч кръжи
    здраво те държи.
    Аромата има
    даже и за трима.
    Бързо те опива,
    не и като дива,
    да ви изпокара
    чак и до хастара.
    Със мезе от лаф
    радва всеки нрав.
    Вярно ти пази го
    да не влизаш в иго.
    Помогни му щедро,
    за да бъде ведро.
    Ярко да искри,
    да не ти мъсти.
    То ти е имане и
    след гроб “Златане”!

Предложения
: ??:??