2 may 2007, 22:53

къде е българското 

  Ensayos
4254 0 2
2 мин за четене
                 

Ангел Атанасов Стоев                                                                            

 

"Къде е българското"

Есе

 

 

Къде е българското, в какво се изразява то? Нашите бащи и майки, баби и дядовци къде по-различно са живели от нас. На времето всичко е било качествено, вкусно и полезно. Имало е малко, но достатъчно и задоволително. Българското се е крило в различни продукти, обичаи, носии и материали. Какво е било да ядеш сирене, домашно приготвено от баба или млякото, издоено от кравата сутринта. Сега, ако опитате млякото и сиренето нямат нищо общо нито по вкус нито по мирис, да не говорим за саламите по магазините. Какви носии са носели преди, а сега какво, парцали от изкуствен материал. В моето време не е останало много, едни обичаи и празници, на които не може да се разбере дали е празник или обикновен делник. Българското... къде се крие? В това, че пеем български песни, че и това, ако може да се потвърди, браво ще кажа на този, който го докаже. Пеят се чужди, на друг език, песни, чийто смисъл и тълкование много малко хора разбират. Защо българското изчезна? Защо всичко хубаво и скъпоценно не се намира така лесно? Тези въпроси затрудняват някои хора, а други знаят и могат да кажат защо стана така. Моите тълкования са на базата на това, че искаме да заприличаме на “Запада”. Оттам идва всичко - и хубаво, и лошо. Всичките вносове на сладки, солени и меса от преди години развалиха пазара като качество и продукция. Един ден ще си спомняме как сме хапвали от домашното на баба и колко вкусно е било. Не че сега няма качествени работи, обаче те се изнасят за чужбина. Сега, с влизането в Европейския съюз, ще навлязат още повече боклуци и изнася и малкото, което ни е останало. Ако трябва да спомена в какво друго се крие българското, то трябва да се замисля много надълбоко. Ако се върнем преди години, където моите баща и майка са били ученици, то тогава можем ли да сравним тяхното облекло в училище и нашето. Тогава са имали облекла еднакви за всички, едни за момчетата и други за момичетата. Били еднакви на външен вид с вратовръзки, къси коси обръснати всеки ден. Момичетата били с полички и вързани коси. Сега има ли нещо подобно, няма, разбира се. Всеки си ходи, както си поиска и каквото  си поиска. Българското взима, че замира. Ако ние не си помогнем, няма кой друг да го направи. Останала е малка искра, малко пламъче, запазете поне него. Има хора с добри мисли и пазят българското, постарайте се и вие да дадете нещо от себе си, за да живеем в една България, по-чиста, по-добра, по-красива!

Съхранете българското!

© Ангел Стоев Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Приятелче, подкрепям всяка твоя дума. Прав си! И на мене ми е мъчно. Аз съм носил униформа. Може би малко по-красива да беше и всичко щеше да е наред. Хубаво би било всяко училище да има своя униформа например. Мога да ти отговоря защо се получава така. Това идва от агресията на западното общество, където властва законът на парите. Т.е. пазарната икономика. С техните генномодифицирани храни, където себестойността е по-ниска. Това нещо може да се победи само като се замислим всички какво ядем и престанем да купуваме некачествената храна. А това е много, много трудно!
  • Ангел, извинявай, но на мен ми звучи ретроградно. Пък и едва ли българското е в бабините туршии или в остриганите ученически глави.
Propuestas
: ??:??