16 sept 2020, 9:46

Лъжата 

  Ensayos
2388 3 50

Това е един вид продължение на "Дисекция на човека". Кога и защо се е появила лъжата. Тя е като въздуха днес. Вдишваме и издишваме лъжа! Връщам се назад, в миналото и търся корените и. Толкова са древни, че не ги откривам. Струва ми се, че няма човек, който никога не е лъгал. Някои лъжат от страх, други, за да предпазят някого, трети - за да постигнат цел...  И все пак, лъжата си е лъжа! В моралния кодекс - лошо нещо. В Библията пише: не лъжи! Но, лъжата е жива, жилава, силна! Как да я разпознаваме? Как да се пазим от нея? Няма универсален отговор. Аз се чувствам много уязвима. Съзнанието, че всеки лъже, ме кара да съм предпазлива, недоверчива. Недоверието руши връзките. Дали това не е причината за възхода на егото? Всеки сам за себе си! По-сигурно! Дали някога ще заживеем без лъжа? Едва ли!

© Маргарита Ангелова Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Иси! Вече, Добро утро! Радваш ме много! Ако знаеш колко съм мислила и мисля защо? Защо ни е страх, защо трябва да си подтискаме нагоните, ако искаме здраво общество? Те пък, защо са такива, а не каквито ни се иска да са... Изобщо, за мен тия въпроси са важни. Теди! Добър да е денят ти! Вече е ден, но не пречи и будни да сбъркаме, поне на мен не ми пречи! Хора! Бъдете щастливи, въпреки всичко и всички! Заслужаваме го!
  • Благодаря, Марги!
    И на мен ми е интересна темата, но в момента нямам време за отговор. Забелязах, че съм допуснала груба грешка в коментара си. "Сентенция" моля да се чете като "Презумпция". Коренно различни неща... Моля за извинение, но още не се бях събудила...
    Желая слънчев и приятен ден и на теб!
    Доскоро!🌞🌞🌞
    🙊🙉🙈
  • Добро утро, Теди! Радвам се и на твоя коментар! И аз се изненадах на дебата, но много го харесах! Тук си използваала няколко ключови думи. Гледна точка. Да! Много зависи от гледната точка, но има лъжи, които от всяка такава си остават лъжи. Никоя точка не отразява описаните факти. Възпитание и разбиране. Тегава тема. Ще разработя и нея. Твърде много хора днес нито са възпитани, нито мислещи. Водят се от нагона. За това са все недоволни и в ръцете им има камъни. Щурачето е като слънчев лъч! Лъжата на чужд гръб процъфтява. Не говорим за куртоазия, за благородна лъжа, премълчана истина. Говорим за явна, целенасочена, добре прицелена лъжа, целяща да убие! Политически, социално, правно, финансово... Даже физически! Не е да достигнат истина, за да опазят някого от проблеми. Чисто зло! Тази е причината да повдигна темата. И, много благодаря за хубавия дебат! Много! Имай прекрасен ден, Теди!
  • Олеее, какво виждам тук - 52 коментара, то си е цял дебат. Изчетох ги с интерес.
    Поздравление за автора, че ги е предизвикал. Много пъти са ме обвинявали в грубост, защото казвам директно истината, но за мене тя е градивност. Много хора съм отсвирвала за това, че ме ласкаят, защото съм виждала дяволчета в очите им. В правото има една сентенция "Зависи от гледната точка" и там така е решен въпросът с истината. Толкова просто - родени сме с всички добри и лоши качества и всичко останало зависи от нас, какво възпитаваме в себе си, защото качествата си човек възпитава сам. "Да бъда или да не бъда". Понякога се налага да послъжеш, за да стигнеш до истината, но в никакъв случай на гърба на друг. На невежия човек колкото и да му обесняваш, че живее в заблуди, няма да те разбере и накрая ще те замери с камъни. Тогава си принуден да премълчеш истината. Това лъжа ли е?
    Децата от малки правят муцунки на обидени или, че ги боли главичка, за да им обърнеш внимание. Това лъжа ли е?
  • Малиии, някой популярен автор е решил да ми отговори, за което съм благодарна, и след него са се нанизали куп безценни за мен коментари.Моля за прошка, че няма как да изброя всички коментирали, но ще отговоря колкото мога.Змията не е излъгала. Наистина, Ева не е умряла, но са изгонени от Рая. И Ева е излъгала, защото не е дала на змията от ябълката. Дала на Адам. Имаше нещо от Дажни Родари за прозрачните мисли. Беше ужасно. Всеки човек на улицата е с прозрачна глава и мислите му се четат. Никаква интимност! Филмите са компилация на живота. В тях са важни теми и евентуалното им развитие. Не са просто авторова фантазия. Също като литературата. За жалост, историята вместо фактология, заприлича на литература. Лъжата е лоша, но ние си лъжем естествено и си намираме оправдания. А, фалшивите новини водят до сериозни проблеми. Много тежки! На тях се опират днешните политици и журналисти. Те са си откровени лъжи. Изобщо, благодаря за коментарите на всички! И... напред с лъжа на уста! Уф!
  • Хубави въпроси. А премълчаната истина лъжа ли е? А думите на Пилат: “Аз не намирам вина в този човек”. Те лъжа ли са? Много тежка тема си захванала.
  • Хм, замисли ме, Марго. А не е ли всеки стих една лъжа? Красива, но лъжа. А иначе - щурците и пеперудите са само насекоми, Луната и Слънцето - само планети, любовта - сбор от биохимични процеси и т.н. ...
  • Стана спам...
  • Първородният грях е изкупен от Христос.
  • Благодарение на змията, в която се е въплатил Дяволът сме извън Рая.
    Аз нямам оплаквания.
    Прекарваме си страхотно!🤩
  • Това е тема, която винаги ще предизвиква спорове.. Ако авторът е целял това, постигнал го е. Няма извод, няма единствено правилно мнение, няма абсолютна истина, няма отговор.
  • Колко много коментари Няма да ги чета, така че не ме замеряйте с камъни, ако повтарям някого. Всеки казва, че иска истината, но... не винаги всеки може да я понесе. Не е хубаво нещо лъжата, но едва ли има човек, който никога да не послъгвал, дори и като премълчаване. Едно е да решиш за себе си, че няма да лъжеш, съвсем друго е да раздаваш своята "истина" на ляво и на дясно без да са ти я искали. Колкото до въпроса "Дали някога ще заживеем без лъжа?", знам че не всички вярват в това, но аз за себе си съм убедена, че колкото повече вярвам на хората и по-малко се съмнявам, толкова по-рядко се срещам с лъжата. Това разбира се на личностно ниво. Медиите няма да ги коментирам. Тях трябва да ги избягваме.
  • Маргарита, за древността на лъжата и нейните корени Библията говори, че змията, в която се е въплътил дяволът е изрекла лъжата към хората. Благодарение на тази лъжа днес сме извън рая. Последиците от лъжата съвсем не са безобидни.
  • Лъжата е в нас, но имаме избор дали да я използваме или не. Това ни прави различни!
  • Правя красив и благороден секс. Пишете ми на лични, моля.
    Секс без лъжа, не става. Подгответе се психически, че ще ви лъжа благородно. Може да ви кажа, че сте най-прекрасни на света и други по-прекрасни няма. Това е нормално. Трябва да се отпуснете и поне за час, да ми вярвате.
  • - Здравей, как си? - Ами добре съм, защото сутринта пих нес кафе, а то ми е любимото. После излязох и едно куче се втурна към мен, помислих, че ще ме ухапе и се уплаших и затова съм зле. Отидох до магазина, една бабичка ме пререди, защото била стара, а после една майка, защото била с дете, зле съм. После един симпатяга ми задържа вратата, защото бях претоварена и ми помогна да изляза, затова съм добре. Сега говоря с теб и ти ме питаш как съм. Кой момент имаш предвид? Сегашното ми настроение и състояние е сбор от всички тези случки от сутринта и усещанията от тях още не са отшумели. Как съм? Общо взето, добре. Поздравления, Марго.
  • Дени, мен ако питаш има много свещеници за убиване и то по особено свещен начин
  • Бих убила с голи ръце изнасилвач на деца, пък нека после е неблагородно толкова колкото да убиеш свещеник.
  • Гледай филма, после говори. Ще се убедиш, че отговорът изобщо не е лесен.Ако не друго, поне ще се докоснеш до шедьовър
  • Искре, аз пък мога да ти дам пример за благородно изнасилване. Гледай филма на Алмодовар "Говори с нея", там гениалният режисьор представя точно такъв сюжет за размисъл. Така че, ако лъжата може да бъде благородна, то защо не и всичко изброено
  • Децата казват това, което виждат, което не е точно моралната категория "истина". Но пък и много рано се научават и да послъгват или угодничат, ако искат нещо, или ако са направили някоя беля и очакват наказание.
    А мъжете пък как свалят звезди само и само да стигнат до заветната "цел".
    Ако вали дъжд и попиташ 5 деца и 5 възрастни дали вали - някой дали ще отговори, че не вали?
    Както и има зловредна истина, Искре! Някои е по-добре да не се научават, да си останат там, където нещо се е случило.
    Благородна, зловредна и ненужна, което важи и за истината, и за лъжата. Да не се повтарям.
  • Точно. И освен че е нормално да се живее в лъжа, е почти норма за добро поведение и направо мода. И това за тия ежедневните лъжи, които на никой не вредят УЖ.
    Другите вече са благородни и неблагородни. Тези са нормални.
  • Никой не би те оспорил, Дени. Истина е !
    Но това че лъжата се шири навсякъде не я прави правилна/нормална. Всъщност това също е трик с който ни карат да приемаме, дори извратености за нормални.

    Искре, и благородни убийства, и благородни кражби, благородни изнасилвания, нали?
  • Дари, ръсим, ръсим. И още как! . Особено на шефовете преди заплата що "истини" им се изръсват. А много мъже .. стават първи фенове на моловете и кафенетата, само да се харесат. Жените какви ли не стават, за да се харесат на мъже. Направо неразпознаваеми - и характер и външен вид. Той фотошопът и той е лъжа. Жени по 200 кила се изрязват от тук от там и айде. Или и това не е лъжа? Не лъжат , че изглеждат така? Изобщо лъжа, след лъжа, след лъжа.. и всички нормални! И всички навик и начин на живот.
  • 😁
    Да!
  • Е, поне ще си смениш роклята и така ще спестиш лъжите на много хора
  • Пак питам. Колко пъти някой от вас е изплювал истина, без да е груб. Долу казвате, че премълчаването е лъжа, също. Наистина ли не сте попадали досега в ситуации, в които съвсем не казвате това, което мислите. Не съм убедена.
    Колкото до децата- не лъжат, да.
    Затова и рискуваш, когато питаш дете "как ми стои тази рокля " да чуеш " като на плашило "
    Не мисля, че на когото и да било възрастен, би му донесла дивиденти детската откровеност.
    Дори не е точният пример, но да речем.
  • Ирина, да истината ни е вродена. Децата казват всичко, което си изброила. Защо? Защото още не са се научили да лъжат.
    Друго. Не ръсиш истините си, ако не те питат, нали? Освен това винаги може да кажеш истината без да звучи грубо и обидно.
  • Не знам, Дени, но да се изправя нещо, което е толкова нормално, та чак до срастване, до стената за разстрел...
    Това значи сами да отидем и да се гръмнем някъде, честно
  • Ирина , ти много, много се доближи до това, което имах предвид.
    Щураче
  • Lilia_Anna (Boyana)
    Точно така действа лъжата, иронията е, че се демонстрира точно тук
    Хора не трябва да бъдем невежи, защото лъжата само това чака. Да си позволяваш да цитираш някакви неща, които въобще ги няма там от където уж ги цитираш, това си е чиста Лъжа, даже много повече от лъжа. Така се фабрикуват новините и произвеждат достоверно звучащи лъжи и клевети.

    Дени, аз също бих отговорила, че съм добре и няма да е лъжа, защото думите имат голямо значение - ако кажа "зле съм", това означава, че казвам Да на Злето, т.е. приемам го. Затова казвам "Не" на него, отговаряйки - Добре съм
  • Истината-вродена?!???
    Колко пъти и колко от вас са казвали на някого, че е грозен, глупав, некадърен, изтощителен, досаден. Колко пъти сте казвали на приятел, че ви натоварва, на поет, че е бездарен, на шеф, че е пълен задник и на дебел човек, че е непоносим и как смее да изглежда така. Сигурно съм, че поне веднъж ви е било на езика
    Хора, опитайте се да живеете само с истината, вродената, и в такъв филм ще се вкарате, че ум ще ви зайде.
    Въобще, ама въобще не ме е страх от лъжата. Долу горе нещо като дишането е. Което моментално повдига въпроса кое, аджеба е придобито и кое вродено.
  • Не значи лъжа, ама и истина не значи. Какво значи? То си има и отговор "Зле", би могло и да се замълчи. Не приемай примера ми толкова буквално.
    Аз имам предвид, че лъжата е навик. И неискреното: "Ах, колко си хубава, страхотно изглеждашшш! " е лъжа. Това не е истината и може да се замълчи. Мога да ти кажа 100 лъжи, дето се приемат за нормални и спокойно може да си ги спести човек. Да се лъже е навик и често се приема за добро поведение. То е абсолютен корен на лицемерието. Ние сме лицемерни. Аз намирам хората за лицемерни. Лъжат се взаимно за собствен интерес и не са готови да се откажат от лъжата. Дадох поглед на лъжата като начин на живот, навик и лицемерие, и смятам, че заема много , много по-голямо пространство отколкото смятаме и че не сме готови да живеем без да се лъжем.
  • Дени, нужно ли е на някаква позната мимоходом попоталате"как си" да кажеш твоята истина в момента. Отговорът ти"добре съм" не значи лъжа.Има познати, приятели,близки роднини, всеки има точния свой отговор.И защото сме различни има и различни отговори.И горе долу в този тон ще цитирам от Библията:бъдете хитри като змийте, но незлобливи като гълъбите!
  • О, колко сложни въпроси, Маргарита..
    Тази лъжа толкова животи е разрушила, колкото е и спасила. Ние имаме нужда от лъжата! Няма да оцелеем , ако не лъжем. Човекът не е готов за истината, понеже тя много често боли и много често е разрушителна. Лъжем по навик! И за да защитя мнението си ще дам пример за ежедневно лъгане:
    Срещаш позната, но си болна и в ужасно настроение!
    "Как си, миличка?" (мислиш си "Боже, тази точно днес ли трябваше да я срещам"
    Тя те пита "Как си?" (И изобщо не я интересува)
    И ти отговаряш "Много съм добре, супер".
    Лъжата е навик, за да не занимаваш хората с твоите проблеми, за да спасиш, за да не нараниш, че дори за да си каже твоята позната че си симпатична. Лъжата е основата на лицемерието, гордостта, алчността, но също и в основата на спасяването (както е отбелязал Безжичен), в основата на добрите взаимоотношения." Дозата прави отровата", толкова колкото и дозата прави лекарството
    Поздрави, Марги.
  • Старецът Йосиф Исихаст (1895-1959) - нещо е много млад за библията
    а оня Исус Христос, построил Града на слънцето в Сибир?
    И защо рамкирахте истината в религията и по-точно в християнската библия?
    Истината е морална категория, правова и законова норма, освен религиозно понятие. А да не говорим колко религии има по света, а ние си се ограничаваме само в една като че ли светът тръгва и свършва с нея.
  • Ако приемем, че Библията е Божие слово ще разберем откъде идва лъжата.Няма добра лъжа-може би затова хората са стигнали до извода: рано или късно истината излиза на яве.
  • Щураче,светците са потвърждение на казаното в Библията. А ние, останалите, сме тези които не можем да се похвалим с това.
  • Хмм, странно. В Библията няма никакъв Свети Йосиф Исихаст. Може ли да посочиш в коя глава и в кой стих от Библията е този Свети с този цитат?
  • Наистина, болезнено е, Маргарита, че сме уязвими. Обикновено се страхуваме от чужди лъжи, но същевременно не сме спокойни и от собствените. Защото колкото и да прибягваме до лъжата, знаем, че истината е тази, която във всеки момент може да я разобличи. Хората се маскират с лъжата, усещайки вътрешно, че не всичко при тях е наред. Че истината няма да ги покаже в добра светлина. И така губим любовта. А точно в това е смисълът на казаното в Библията.
    Свети Йосиф Исихаст казва така: „Трябва да си отворен към другия до степен, в която той може да те смаже.“
  • Винаги казвам истината, Дари! Така че, не е нужно да се чувстваш неловко. Когато млад човек говори разумно, сърцето ми пее и оптимизмът възкръсва. Казвам си: все пак има надежда! Ето, Щурачето е реално! Със сигурност тук - там има и други като нея! Имаме маица! Права си, Иви! Лъжата не лекува! Но, може да предпази някого. Премълчаната истина, според мен, също е лъжа. Но и тя е нож с 2 остриета. Лъжата, явно е нужна за оцеляването, но е придобила чудовищни размери. Това е страшното! Всяко несъръзмерно, прекалено нещо е опасно! А, лъжата е заела мястото на истината! Това не просто ме притеснява! Плаши ме! Щом и официалните медии разпространяват лъжи! Щом и те преиначават истината! И това е лъжа!
  • Истина и лъжа! Светлата и тъмната страна на една и съща монета...Истината може и да боли, но това не означава, че лъжата лекува. Поздрав, Маргарита!
  • Благодаря ти за толкова топлото отношение, почувствах се малко нескромно
  • Мило, умно, преумно момиче! Кажи го на тия, дето протестират и то по най - вулгарния, най- циничния, най - агресивен начин! Как ми се иска да се запознаят с теб! Да прочетат твоя мисъл, вместо да се търкалят по плочките, да сядат в инвалидни колички ( отвратително и пошло), без да се нуждаят от тях! И защо? Защото някой нещо казал! Дали е вярно? Няма значение!
  • Новините идват отвън, следователно са лъжа. Трябва да си глуповато доверчив, за да вярваш, че някой се труди единствено , за да те информира достоверно
  • Понякога са като близнаци и се чудиш кой кой е. Хората се научиха да лъжат достоверно. Например, фалшивите новини. Бъди ми щастливо, Щураче!
  • Истината ни е вродена, а лъжата е придобита. За мен е лесно да ги различавам - всичко, което идва отвън е лъжа, всичко, което идва отвътре е истина
  • Да, Безжичен! Много сложен въпрос! И все пак, няма благородни лъжи. А, когато си дезинформиран, взимаш грешни решения. Работата е там, че лъжата господства! Не знам. Темата ме занимава отдавна. Мимикрията е усвоена с цел оцеляване. Лъжата я взима, в арсенала си. Опорочава я. Сега тя е начин на прикриване на зложелатели. Същото важи и за демагогията. Тя, пък, как и защо се е появила? Пепи! Скъпа! Привет! Права си! Трябва да се мисли! Но вече не мислим. Машините мислят вместо нас. Обикновено се реагира първосигнално на информацията. Рядко някой се опитва да отдели информация от дезинформация. Разбира се инаме инстинкт. Нарича се интуиция. Но, малцина я следват.
  • Лъжата е другата страна на истината. И двете имат едни и същи характеристики:
    - градивна
    - зловредна
    - ненужна
    Нож с три остриета. За това както и да постъпим, независимо лъжа или истина, първо трябва да помислим до какво може да доведе.
  • Сложен е този въпрос. В много случаи лъжата е начин за оцеляване на природата - мимикрията например също е лъжа...
    В морален аспект - ако излъжеш убиец и по тази причина той не може да убие жертвата си това неморално ли е? И още много въпроси...
Propuestas
: ??:??