3 mar 2017, 12:04

Мълчаливата свобода 

  Ensayos » Sociales
2146 3 9
2 мин за четене

     Трудно ми е да пиша за свободата поради две основни причини. От една страна не бих искала да изпадна в обяснителен режим на клишета, че свободата е състояние на духа, че е различна за всеки и еднаква за всички и т.н., и по този начин да отегча читателите. Другата причина е много по-сериозна, защото искам да обърна внимание на една по-различна свобода, която не се афишира, не се говори за нея, деликатно се премълчава и тя е свободата да вземеш решение за собствената си доброволна смърт или така наречената евтаназия. Знам, че навлизам в една изключително чувствителна, опасна и минирана от спорове тема, един морално-етичен и социален проблем.  Наскоро даваха по телевизията майка, която искаше такава смърт за нея и детето й, защото беше отчаяна покрай грижите за болния си син, а самата тя беше с четири инсулта. За абдикацията на държавата само се загатваше. Далеч съм от мисълта да раздавам някакви съвети, наставления и правосъдие, да търся вина в социалните институции. Разбирам, че те доколкото могат си вършат работата въпреки и напук на всички бюрократични спънки и тежки административни процедури.

     Но да се върна на правото за доброволната смърт. У нас евтаназията е строго забранена, въпреки че тя мълчаливо се прилага при раждане на уродливи деца и при някои неизлечими болни  чрез преждевременното им изписване от клиниките. В страни като Белгия, Швейцария, Холандия, Колумбия, Япония и някои американски щати този въпрос е разрешен със закон. Зачестиха и екскурзиите от тип „one way ticket” – отиване в страна, където е разрешена леката смърт. Екскурзия, която сам си избираш и знаеш, че няма да се върнеш.  

     Евтаназията, предпочитана или отхвърлена, се свързва с качеството на живот, но тя е още по-тясно свързана и с правото на избор на живот и достойно човешко съществуване. В този случай лекарят, привърженик на евтаназията влиза в остър конфликт с професионалното си задължение да защитава преди всичко живота на пациента,  че се нарушава християнското правило „не убивай”, а също и поради Хипократовата забрана обявена в неговата „Клетва” още през 5 век пр.н.е.  

     В този ред на мисли се опитвам да погледна от креативната и позитивната страна в днешно време. Какво правим ние за възстановяване на нормалното съществуване на тежко болните и подобряване на качеството на техния живот, тяхното социално и емоционално балансиране по време на заболяването, тяхната ресоциализация и социална адаптация?  Медиите ни заливат с новини за открадната инвалидна количка на дете; дете, което само се грижи за онкоболната си майка;  майка и дъщеря намерени мъртви от глад и студ в собствената им къща. Някъде бях чела, че ние нямаме нужда да емигрираме, че сме емигранти в собствената си страна, а аз бих продължила в духа на тази тъжна констатация, че няма смисъл да ходим и на онези „екскурзии“, защото сами се евтаназираме с бездушието си. 

     А колко по-приятно е да се пише за Свободата като любов, състрадание и човечност към ближния.        

© Ивон Todos los derechos reservados

La obra participa en el concurso:

Свободата... »

10 Puesto

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Благодаря на всички прочели и коментирали!
  • Ето това вмъкни в текста и ще стане истинско есе! Преди много години попитах учителката по БЕЛ на сина ми да даде най-кратката формулировка за есе. Нейния отговор помня и до днес - "Всеки текст, изразяващ авторовата позиция по дадена тема, е есе".
  • Пер, направих "опит за летене", въодушевена и подведена от темата за Свободата, над един сложен и нерешим от морално-етична и човешка гледна точка проблем, но ти ме обстрелваш със "земя-въздух" въпрос... Да, аз съм против евтаназията, дори и на врабче. Вярвам в един по-справедлив свят, в който ценностната система е достойното човешко съществуване. Imagine....
  • Самият факт, че повдигаш въпроса за евтаназията, е смелост. Но в есето само излагаш факти от тук, от там. Не видях ясната авторова позиция, "за" или "против" евтаназията.
  • Тежка тема. Браво за смелостта!
  • Въпросът е доколко изобщо вече имаме свобода на избора и дали всъщност нашия "избор" не е предварително зададен път, начертан от някой друг. И не е ли споменатата майка изправена пред избора дали да живее или да умре от едни други хора, които са я докарали дотам, че да желае смъртта - своята и на детето си?
  • Благодаря ви!
  • Да, "по-приятно е да се пише за Свободата като любов, състрадание и човечност към ближния." Поздравявам те за смелостта да пишеш за различната свобода и за засягането на най-болезнените теми на съвремието ни. Точно по тях умните и добри хора трябва да мислят, за да има свобода и на този свят...
  • Интересно! Успех!
Propuestas
: ??:??