Взаимната непоносимост между хората се поражда от несъответствието на убеждения, ценности, манталитет, морал и житейски приоритети. В човешкото общество се налага (метафорично казано) лъвът да е съсед на сърната, вълкът да е семеен партньор на агнето, лисицата да е съдружник или колега на кокошката. Въпреки хищническия антагонизъм сред тези божии създания в животинския свят, в обществото законът и моралът създават предпоставките за мирното съвместно съжителство на антагонистите. Но…инстинктът си е мощ, която понякога не подлежи на контрол. Всеки може да си отговори кога. Гневът е най-разрушителната стихия в човешката душа, сравнима с опустошителната сила на земетресение с магнитуд девет бала по скалата на Рихтер. Случва се, привидното мирно съжителство да бъде залято от непредвидими емоционални цунами и грозни ексцесии.
Казват, в спора се раждала истината, но аз не подкрепям това твърдение. Според мен, в спора се размива истината. Затова отбягвам да споря по какъвто и да е въпрос, с когото и да било. Защо трябва да убеждавам някого в истина, която съм изстрадала и в чиято валидност съм напълно убедена? Пък и всяка истина е субективна, защото всеки чифт очи виждат случващото се във видимия свят под различен ъгъл. Въпреки стратегията за отбягване на спорове и конфликти, която не е само мой патент, в човешкия ни свят се случват неочаквани обрати в закономерно наложените природни взаимозависимости.
В процеса на конфронтация между несъгласните един с друг не винаги шансът за надмощие е на страната на физически по-силния. Какво се случва ли? Ами … не се изяждаме взаимно видимо, но скришно може и да се душим, да се застрелваме или да се тровим. В схватката за доминиране понякога „печелившият“ не е физически по-силният, а онзи, който е лишен от морални задръжки и милост човешка, т.е. по-наглият, по-безпардонният и безскрупулният – по-порочният и бездуховният. Та историята на човешката цивилизация познава случаи, когато агнето удушава вълка, сърната изтърбушва с рогата си корема на лъва, кокошката пък изкълвава очите на лисицата. Човешкият ни свят е по-различен от животинския, но не съвсем. Някой ще ме опровергае ли?
Моралът! Доколко той може да определя и налага позволеното и непозволеното в човешките взаимоотношения? По мои наблюдения, до николко! Иначе отдавна човечеството да е пропътувало обратният път до райските врати. Законът обаче в едно зряло общество, когато той се прилага без шуробаджанащина в съдилища, от които престъпникът не може да напусне залата през „тайни вратички“, може да толерира диалога и хуманността в разрешаването и на най-нагорещените спорове и конфликти между гражданите.
В човешкия ни свят, респективно в обществения живот у нас, съществуват много процеси и явления, наподобяващи случващото се в джунглата. Да продължаваш да се самовъзприемаш като човешко същество с тази констатация и да си позволиш да бъдеш щастлив в създадения от теб самия "малък рай", това решение понякога го окачествявам като мъдрост на просветена личност, друг път – като гьонсуратлък. Отхвърлям осъзнато второто тълкуване, защото ми свидят парите, нужни за закупуването на кремове за лице от рода на „Clarins Nutri-Lumière Revive“ или „Revitalizing Supreme + Cell Power Creme SPF 15“. А и за едномесечна употреба поне два броя ще са нужни. Кога ли специалистите в медицинската козметика ще изобретят балсам или мехлем за облагородяване на човешката душа? Как ли би изглеждал той като консистенция, цвят, мирис? Това не знам, но приложението му не би трябвало да затруднява клиента. Мажеш се по гърдите в областта на сърцето, съставките му прониква през кожата, осветяват и затоплят душата и.... Промяна. Даже бих могла да предложа на козметичната компания и наименование за този чудодеен продукт, но няма да го споделя с теб, читателю, за да не огранича твоето въображение. А цената му! Дали би била достъпна за всеки?
Самадхи
© Гюлсер Мазлум Todos los derechos reservados
Нито сме "Чиста и свята република",нито комунизма е това,което Карл Маркс е проектирал в теорията си!Може би Адам Смит е бил по-скоро реалистичен теоретик.Но няма да споря, защото преди тях Лао дзъ,Христос и индийските монаси са показали на практика живота и любовта, както ги разбират.