23 nov 2020, 10:07  

Епидемията "Титаник" 

  Prosa » Otros
331 3 10
5 мин за четене

Не знам защо се сетих. За кораба, не за филма. Макар че и там има доста за размисъл – разбира се, ако човек спре сълзите и сополите и задвижи мозъка.

Но сега по темата. „Титаник“ – грамаден кораб, символ на човешкия прогрес. Още при строежа му хората са привлечени от широката реклама, вестниците пълнят страниците си с описания и разсъждания каква огромна крачка прави човечеството напред, възхваляват уюта, разкоша и сигурността, фантазират за бъдещето, когато подобни кораби ще браздят Световния океан, а планетата ще се подчинява на човека…

В 23,40 часа на 14 срещу 15 април 1912 година корабът се сблъсква с айсберг и потъва след кратка агония. От 2 224 пътуващи в ледените води се удавят 1 514.

68,1%...

И сега – паралелите. С нашия свят.

На „Титаник“ е имало 908 човека персонал. Екипаж и обслужващи. Повтарям – за 1 316 пътници са били необходими 998 души персонал. Един служител на един и половина обслужван.

Естествено, вътрешното разпределение не е математически точно. В първа класа са били 325 човека, във втора 285, най-много, разбира се, са в трета класа – 706.

При това условията за пътниците са били различни. Според класата. А класата е определяло ръководството на компанията. Според паричните възможности и платената сума.

На борза е имало 20 спасителни лодки, 14 от които можели да поемат до 65 човека. Общата вместимост на всички – дървени и сгъваеми лодки, е била 1 178 души. Повтарям – при натовареност от 2 224 души, предвиждало се да се спасят 1 178!!!

Не, половината не са били осъдени на смърт предварително. Всичко е било по закон – толкова лодки се полагали на кораба според тонажа. Теоретично изчислено и законодателно закрепено…

Което ме връща малко назад. Как доскоро се водеха /и все още водят!/ разговори – колко МНОГО болници има у нас. И как трябва да се закриват, закриват, закриват… Така – като училищата, аптеките, здравните пунктове, държавни превози, фабрики, заводи…

Всичко е било и е по закон! Изчислено, предвиждано, икономически обосновано, с увереността, че реалността може да се командва, а природата управлява. Така, както се манипулира и управлява стадо. И народ…

Впрочем, след сблъсъка на всички стълбища, водещи към втора и трета класа, са били поставени моряци с револвери. Да сдържат стремежа на ония отдолу към лодките и спасението. Както у нас слагаха КПП-та. А и сега невидимата ръка на пазара спира българите от малките селища към евентулното им спасение в големия град.

Е, стигнах до основната теза. Катастрофата на „Титаник“ е напълно идентична с катастрофата на държавата ни /държавите/ при обявената пандемия.

Вярно, айсбергът е бил реален. Но пък идентични са средата, атмосферата, действията, паниката, страховата невроза… Финалът?

Да напомням ли, че ние също сме разделени на групи – класи? И ръководството на държавата е в ръцете на посочени хора, обявени за специалисти? По какво ли? Важното е, че са в правителство, министерства, щаб, по медиите, в шефските кресла на болниците…

Капитан Смит официално е командвал кораба, на практика там е пътувал сър Брус Исми – шеф на компанията, както и конструкторът Андрюс. Исми се е изживявал като господар на всичко и изследователите са убедени в отрицателната му роля в трагедията. Да не говорим, че се и спасява редом с жените и децата…

Обществото ни… Тоест, корабът – неслучайна грешка, се носи уверено напред в студената нощ. Корабът на държавата цепи ледените води, скоро щяхме да сме на желания бряг… /Какъв бряг, какво наистина ще има там, кого ще срещнем – това са въпроси, на които нито господарят на компанията, нито съдружниците му, нито капитанът могат да отговорят. Освен празни приказки, розови облаци от дъвка и черен асфалт, губещ се зад хоризонта./

Пристигат съобщения за рискова обстановка – наоколо се носят айсберги. Радистите пренебрегват телеграмите – има много по-важни. Бизнес съобщения по поръчка на важните господа от първа класа. Кой ще ти се занимава с някакви дреболии – айсберг, вирус и тем подобни…

В този момент държавният кораб се сблъска с ковида…

При това не челно. Специалистите казват, че ако „Титаник“ е ударил директно айсберга, най-много да смачка двата предни отсека. Други говорят, че ако при появата на вируса… Но това са дискусии за специалисти, не съм вирусолог…

Корабът прави рязък завой наляво и айсбергът разпаря като консервен нож дясната му страна…

У нас правителството и Ко започнаха сложни маневри с цел отлагане на неизбежното. Само дето се оказа, че не се тупа топка, а системата е застинала, загнила и разпадаща се…

Натам…

Премиер, лидер на опозицията, министри, депутати – обявиха, че са болни. И бяха поети под грижите на видни лекари. Под специални грижи.

От „Титаник“ се спасяват 202 пътници от първа класа /били са 325/, от трета – 178 от 706.

В проценти жертви: трета класа 75,5%,втора класа – 56,2%, първа класа – 39,5%...

Логично за времето и класовото деление. Всички са пътници, но … Някои са по-пътници, ако използвам Оруел.

Така е и ще е и при епидемията. Чуваме всеки ден колко заболели има. Казват – в страната. Но защо ли смятам, че става дума само за столицата и областните градове? А нима някой е седнал да проверява – с каквито и тестове да е – хората от малките селища? Нима баба Мара може да си позволи да отиде до големия град /често на поне 100 километра от селото!/ и да си направи тест? Пък, ако вдигне температура – кой ще я прегледа? Или закара в болницата? Та поне на стълбището да умре…

„Титаник“ потънал… Които трябвало и които имали късмет – оцелели.

Държавата, обществото, народът…

Не знам…

Само си мисля някои неправилни неща… И разбирам, че историята се повтаря – веднъж като трагедия, после като огромна трагедия. Съчетана с грозен и зловещ фарс – като в „Капричиос“-ите на Гойя…

И, разбира се – историята учи, че никой не се учи от историята.

 

И други интересни неща - https://genekinfoblog.wordpress.com/

 

© Георги Коновски Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Благодаря, Елке!
  • Тъжно сравнение! Поздравления за прекрасното есе! Дано повече хора се замислят! И нека да сме от оцелелите!
  • Благодаря, Надя!
    А ползата от маските е една - да не те глобят.
  • "Титаник" гледах наскоро и то едва - не обичам такива филми. Че има поука - има, че не се учим от грешките си - факт. Но според мен, почти всичко опира до самосъзнание. Болниците са препълнени, лекарите изнемогват, а много индивиди считат едва ли не за геройство, да не носят маски, да ходят по клубове и да организират "Корона партита". В резултат - над 6000 болни дневно. В Сърбия.
  • Благодаря, Ирина, Дарина, ДПП, адаш, Валентине, Стойчо!
    Има терен за мислене. Ето - хрумна ми и добавих още един абзац:
    "Впрочем, след сблъсъка на всички стълбища, водещи към втора и трета класа, са били поставени моряци с револвери. Да сдържат стремежа на ония отдолу към лодките и спасението. Както у нас слагаха КПП-та. А и сега невидимата ръка на пазара спира българите от малките селища към евентуалното им спасение в големия град."
  • И да и не.
    Всъщност, поуки се вземат след големи морски, сухопътни и въздушни катастрофи. Примери бол, има ги из интернет пространството и документални филми има...
    В чисто политически план обаче, нещата стоят на съвсем друго ниво, там всичко е обвързано с финикийските знаци.
    Иначе паралела с Титаник ми хареса.
  • Много подходящо четиво!
    Но колко от първа класа ще го прочетат!?
  • Да,някой беше казал: Ако познаваш миналото, ще знаеш бъдещето.
    Интересно ми беше да прочета
  • Адаш, тук сякаш си писал по моите мисли. Много странно ми стана, директно казано, по този път съм минавал и... прочетеното тук съм обсъждал с другите в главата си. То само там и от тях съм чут...
    И както никой не се учи от историята, в дребен план съм установил, че и еденицата човек не си взема поука от съвети. Тоест, всяко поколение, всяка личност, се учи от грешките и успехите си.
    И колелото се върти винаги старото... но и винаги ново...
    В любими!
    Поздравявам те!
  • Тъжно сравнение. То с Титаник обнадеждаващ паралел няма, но този е съвсем точен.
    Много мои познати вече прекараха ковид, но нито един не си направи тест. Или, ако са семейство, единият и почти принудително. Знаят, че са минали през това, защото повечето са били котактни с други и т.н. по веригата. Не знам дали е добре или зле. Когато нямаш симптоми, няма смисъл, когато ги имаш, лекуват се по телефона и толкова. За възрастните ми е мисълта. Че спокойно могат и да не се редят на опашки там. Страшно е.
Propuestas
: ??:??