30 may 2023, 11:31

Тактика, практика и сто грама акъл 

  Prosa » Relatos, De humor
464 2 7
2 мин за четене

Първи изпит в СУ. Януари, 1974 година. Още неизсъхнали от празниците – и на кладата. „История на БКП“. Четеше ни някакъв симпатяга с приятен глас. Унасящ, приспиващ…

Обаче – изпит!

Първи изпит. А първият изпит е като първи секс. Важното е да се мине / да те минат. Пък оценки ще се слагат после, сега…

А нашият преподавател – името му даже не помня, взел, че се разболял. И за изпита пращат заместничка, която ни кани в кабинета си. Тоест, ние сме до асансьорите в старото централно крило. Където са тоалетните и може да се пуши. Да, така беше тогава…

Аз съм спокоен – чифте пищови готови. Идва ми редът, влизам, учтиво поздравявам, избирам билет и сядам на едно бюро да се подготвя. С мен чакат още двама – конвейрът върви. Пред преподавателката е едно маце, което беше прозрачно – зубрачка и натегачка, кръстоска между грамофон и папагал.

Въпросът ми е за Осмия конгрес, наясно съм къде е пищовът, ловко го вадя, пиша – числа, числа, числа… Цялата идеология в математика…

А оная пред преподавателката говори. И чувам как изпитващата избухва: „Колежке, ама вие какво говорите? Знаете ли как беше животът при Вълко Червенков? Какви заплати, какви цени, какви строежи, какви постижения…“ Нашата мънка за култ към личността, за тая гад Червенков, дето смазал партията любима, за…

Преподавателката я насича. И накрая казва: „Слаб! Подгответе се и тогава елате пак…“

Нашата се изнизва като нафъкан парцал, сяда следващият, другият, минаха ме и мен.

Излизам захилен. Щото изпитът… Абе, имаше виц. Иванчо излиза от идеологически изпит захилен. „Скъсаха ме“… „А защо си доволен?“. „Другите ги арестуваха“…

Е, при нас нямаше арестувани, но колежката реве, четири реда сълзи и сополи наводняват фоайето…

Посреща ме: „Жоро, ти беше там… Защо ме скъса? Нали вчико си казах???“…

Соча й вратата отсреща: „Ти защо не попита кой ще изпитва? На вратата пише: доцент Червенкова! На Вълко Червенков дъщерята! А ти й обясняваш какъв дзвер е бил баща й…“

Ми, затова изпитът се взема умело – с тактика, след практика и със сто грама акъл…

 

 

 

© Георги Коновски Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
Propuestas
: ??:??